Európa legjobbja magyar autó volt
Kolcsár Zoltán, becenevén Szkapi nem számít öreg motorosnak az autóhifi világában. Pontosan 2001. július hetedikén, reggel kilenckor jutott eszébe, hogy az akkor kétéves Fiatjába szeretne valami jobb fejegységet, mint a gyári, hogy a 13 centis Hertz hangszórók és a Daewoo oválok a kalaptartóban jobban szóljanak, mint addig. Szkapi a modern kor gyermeke, ezért az egyik legnépszerűbb internetes autóhifis fórumon fel is tette a kérdést, mit ajánlanának neki a tapasztaltabbak? Akkor még úgy gondolta, hogy neki erősítő meg szubláda nem kell, az olyan úri huncutság, amit ő úgysem hallana meg.
A változtatási vágy oka az időközben felszerelt tuning sportkipufogó volt. Túl hangos üvöltött, elnyomta az ovál hangszórók hangját, muszáj volt valami komolyabb hangrendszert beépíteni a kocsiba. Így került erősítő és szubláda a Fiat csomagtartójába. Akkoriban az olyan, autóhifiversenyeken fontos dolgokról, mint a színpad, leginkább egy deszkákból ácsolt tákolmányt jutatott eszébe a tulajnak a saját bevallása szerint, ahol rakottszoknyás leányzók és kalapos fiatalemberek izzadnak tánc közben egy nyári folklórfesztiválon.
A szerencse úgy hozta, hogy egy Fiat márkatalálkozón Szkapi megfülelt egy olyan rendszert, ami sokkal jobban zenélt, mint az övé például elölről szólt a szubláda is, amit addig a természeti törvényekkel ellentétes, alapvetően lehetetlen dolognak gondolt. Ekkor kezdett érdeklődni igazán az autóhifi iránt, olvasott először frekvenciákról meg visszaverődésekről, hallott időkésleltetésről és fázistolásról. Ez volt a pont, ahonnan indulva a későbbi nagy sikerek, az Európa-bajnoki és az EB legjobb hangú autója cím, itt Budapesten, a 2004-es EMMA kontinensdöntőn megszülettek. Ehhez viszont még sok pénz, kitartás, jó segítők és elég komoly mennyiségű sör is szükségeltetett. Na meg olyan szintű készülékek, amikkel autóban is hasonló körülmények között lehet zenét hallgatni, mint egy nappali szobában.
A fejegység Alpine 7944. Ez a majd tízéves modell csak kiolvassa a CD adatait, biztosítja a rádióvételt, a digitális jellel való trükközést, időkésleltetést. A digitális/analóg átalakítást a szintén Alpine gyártmányú DSP, a PXA-H600 végzi. A választás azért esett erre a térhatás processzorra, mert jól hallhatóan jobb, mint az előd Clarion.
A fejegység meg azért lett a 7944-es, mert ezt a DSP-t csak két készülék tudja vezérelni, és ez volt a szebb közülük. A legnagyobb kihívás a PXA-H600 kezelőpaneljének beépítése volt. Mindenhonnan kirítt volna a külsejével, így a hamutartóba szerelték.
A szubhangszóró az Infinity gyártmánya, a Kappa Perfect 12.1 nevet viseli. A háromutas hangszórószett az erősítő és a kondenzátor a svéd DLS gyártmánya. Az UP36-os hangszórók gyári keresztváltóját átépítették jobb minőségű alkatrészekből, ez sokat dobott a hangzáson.
Az ajtóoszlopon van a csipogó, a műszerfalon a közép
A komoly zaj és rezgéscsillapítás elengedhetetlen egy ilyen rendszerhez, így egy kisebb hálótermet is be lehetne borítani az autóban elhasznált Dynamat profi rezgéscsillapító lapokkal. A beszerelés jó része és a rendszer beállítása pedig Kiskőrösön, a Mobil Funk műhelyében történt.
Ahhoz, hogy valaki autóhifi EB-t nyerjen előbb magyar bajnoknak kell lennie. A magyar bajnoki címhez pedig hazai versenyeken kell jól szerepelnie. Ez nem is olyan egyszerű feladat, hiszen szinte minden rendezvény közben történt valami átépítés, változtatás az autón, és ezt követni kellett a hifirendszert és -beépítését bemutató számítógépes és nyomtatott prezentációval. Ezt még otthon, kényelmes körülmények között el lehet végezni, de a DSP finombeállítását nem. A Fiatba szerelt hifirendszer ugyanis meglepően kényes a hőmérsékletre, a légnyomásra, és ezek változását is korrigálni kell a bírálat előtt.
Ez az alaposság megmutatkozott a kapott pontok számában is. A versenyeken a bíróktól többször is elhangzott, hogy talán nem a legjobb hangú autó a mezőnyben, de a legjobban belőtt rendszer bizony a Fiatban szól. A mindennapi használat azonban nem ennyire macerás, nem kell állandóan gépészkedni a DSP-vel, csak a szub hangerejét állítani az éppen aktuális zajszintnek megfelelően.
Az RCA-kábel végén speciális Eichmann dugók vannak, szinte lehetetlen szerelni őket, nem olcsók, de sokkal jobban szólnak, mint a hagyományos csatlakozók
Ez a Fiat nem csak hangminőség versenyeken nyert, de márkaklub találkozón elhódította már a legszebb autónak járó serleget. Szerintem nem érdemtelenül. Az utolsók között a szalonokba került Fiat Bravo SX igen sok gyári extrával volt ellátva, ezért megkapta a Limited Edition melléknevet. Igazán egyedivé azonban mégis a tuning tette. A tető szárny a HGT-től való, a hátsó kötény pedig Riger Infinity. A küszöb és a front gyártója nem más, mint a legendás Abarth. A motorba JR direkt légszűrő került, a kocsi végére pedig egy Remus sportdob.
A futómű sokkal komolyabb tuningon esett át, mert a tulaj szerint nem száguldani a nagy kunszt, hanem nagy tempóról gyorsan megállni. Ezért kerültek a Mille Miglia Action felnik és 205/45R16 gumik mögé Brembo Max féktárcsák, ATE betétekkel. Ami nem látszik, de legalább ennyire fontos, azok a Sachs Advantage lengéscsillapítók. Az utastér sem maradt változatlan. Egyedi, bőrözött kormány és váltó- illetve kézifékszoknya, Momo kézifékkar és FIAT emblémás bőr-króm váltógomb, Kamei kartámasz ennyi az átalakítások messze nem teljes listája.
Az eredeti keresztváltó jobb alkatrészekből épült újjá
A plusz pontokat jelentő szerszámkészlet