Autóhifi profi kábel

A hifis köztudatba valahogy beszivárgott, hogy a hangszóró kábel fontos része a rendszernek. Könnyebben nyílik a buksza, mint az összekötő vagy tápkábel vásárlásánál. A többség azt is tudja, hogy a kábel vastagsága valahogy összefüggésben van a hanggal. A vastag menjen a mélynyomóra, a vékonyabb az első szettekre – szól a tanács. Van igazság benne, mert a túl vékony keresztmetszetű kábel tényleg nem tud elég energiát juttatni a mélynyomókhoz, hiába próbálkozunk harmincnyolc centis mélynyomóval, a csengőzsinóron nem megy át az igazi basszus. A fizika tankönyvek is így tudják, de nem csak a méret számít.

Autóhifi köztes kábelekLocsolócső vastagságú kábeleket szégyeníthetnek meg, vékony, filigrán, de más szerkezetű, jobb anyagból készült drótotok. A legjobb, otthoni hifisták pénztárcáját apasztani készült ezüst madzagokkal nehéz versenyezni. Ezek a kábelek bebizonyítják, hogy az az eltrjedt babona, miszerint az ebből az értékes anyagból készült összekötők tisztán, de csiligelőn, kicsit magasba húzva szólnak, ezért jobban beválnak a csipogó elé, a réz pedig a mélyközéphez, butaság. Az olcsó ezüst talán, de olyannal nem érdemes foglakozni – úgy felborítja a hangzást, hogy sose tudjuk visszabillenteni hallgatható formába. Érdemes egyféle anyagú és szerkezetű kábelt használni. Így nem fog örületbe kergetni minket az, hogy az eltérő drótok másként formálják át a dinamikát, más a sebesség, ahogy megszólalnak. A legrosszabbul az olcsó, ezüstözött réz madzagok tudnak szólni. Ezek sikeresen egyesítik a réz és az ezüst hátrányos tulajdonságait.


Profi autóhifi kábel és csatlakozóAz otthoni hifiben az egyik legnépszerűbb, olcsó hangszórókábel a számítógépes hálózatokhoz használt, Cat 5 vagy jobb szabványnak megfelelő, egyeres, viszonylag merev rézdrótból újraszőtt változat. Sokan próbálták autóban használni, mint ahogy elszánt hifirajongók megpróbálkoztak többujjnyi vastag kábelek beszerelésével. Az utóbbi annyira merevnek bizonyult, hogy magától kitárta a kocsi ajtaját, az előbbi pedig egyszerűen eltört, nem bírva a ki és beszálláskor elkerülhetetlen hajlítást. Az autóban használt hangszóró kábelnek strapabíróbbanak kell lennie, mint az otthon jól használható társának. Aki vásárlásnál erről elfeledkezik, az később kellemetlen hibakereséssel töltheti idejét nyugodt zenehallgatás helyett.


Még fontos infók

Autóhifi kábelA kábelek szerkezete sokféle lehet. A legegyszerűbb, vékony szálakból sodrott mellet jól használható a finom szálakból készült koaxiális változat. A vastagabb, egyeres szálak túl törékenyek autós használatra. A sodrás és fonás hatással van a hangra. Ugyan az a kábel alapanyag másképp szól akkor is, ha más anyagú, vagy színű szigetelésbe bújtatjuk.

Olcsó kábelek között is találunk jó hangút. A Neotec KS-1440 jelű kiegyenlített hangjával könnyíti meg a beépítést, és a rendszer beállítását. A Mogami egy felsőbb osztályban játszik, szerkezete szabadalmaztatott, autóban remekül használható. A legbátrabbak fantasztikus, otthoni rendszerekhez illő kábelt is használhatnak.



Profi autóhifi kábelAz autóban különleges követelményeket kell kielégíteni. Nagyon fontos, hogy a kábelnek ne legyen kiemelése a 100-150 Hz közötti tartományban. Ez kellemes színezést okoz a legtöbb otthoni rendszernél, de majdnem lehetetlenné teszi, hogy az ajtóba szerelt mélyközép hangszórót igazán jól össze tudjuk hangolni a szubládával, és a csipogóval. Nagyon fontos a kellő hajlékonyság, mert locsolócső vastagságú merev drót nem fűzhető be az ajtóba. A kábel vastagságát, és az anyaszerkezetét nem szokták eltitkolni a gyártók. Az OFC, az oxigénmentes réz alapanyagra utal, ami jobb vezetőképességű, egyenletesebb szerkezetű, mint a hagyományos módon  készült változat.

Autóhifi profi kábel és csatlakozók