Hazánkban a közútkezelők képtelenek lépést tartani a változékony téli időjárás okozta egyre szaporodó úthibákkal, mély kátyúkkal. Az autósoknak a bosszúságon kívül anyagi károkkal is számolniuk kell és mindezek tetejébe a kárrendezés sem egyszerű mutatvány. Évente cirka ezren próbálnak kártérítéshez folyamodni, de csak a károsultak fele jut pénzhez.

Sokszor előfordul, hogy a biztosítók nem fizetnek az úthibák okozta károk után, mert a károsult autótulajdonosok nem dokumentálják megfelelően a kátyú helyét, sem a járművön keletkezett sérülést. Sajnos a sofőr gyakran már későn veszi észre a kárt, ilyenkor már a dokumentálásra sincs lehetőség. Ebben az esetben nem marad más, mint mélyen a zsebbe nyúlni, és önköltségen megjavíttatni az autót. A független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) épp ezért kiadott egy közleményt, amelyben felhívja az autósok figyelmét arra, hogy miként is kell eljárni, ha az ember koppan egy kátyún és az autó megsérül.

Lássuk, mik a teendők ilyen esetben:
1. Fényképet készíteni a kátyúról, és a helyszínről (a beazonosíthatóság érdekében)
2. Fényképet készíteni az autó sérüléséről
3. Rendőrt hívni, hogy hivatalos jegyzőkönyv is készüljön az esetről
4. Tanúkat szerezni

Ennek a dolognak csak annyi a hátulütője, hogy aki olyan butatelefonnal rendelkezik, amelyben nincs megfelelő minőségű kép készítésére alkalmas fényképező-funkció, az komplett fotómasinával kellene hogy járjon-keljen az országban, mert az utak állapota helyenként sajnos olyannyira katasztrofális, hogy akármikor kár érheti a négykeréken közlekedőket.

Kátyúkár Magyarországon

A károsultak a közútkezelőhöz fordulhatnak a kárrendezés ügyében. Budapest tömegközlekedési útjaiért a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., a kerületek utcáiért a kerületi önkormányzatok, míg az országos utakon keletkezett károkért a Magyar Közút Zrt. felel. Abban az esetben, ha vidéki településeken belüli utakon történt a kár, a helyi önkormányzatok a felelősek, autópályán történő káresemény bejelentéséhez és rendezéséhez pedig az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t kell zaklatni.

Fontos, hogy kártérítésért csak abban az esetben folyamodhatunk, ha:
1. Egyértelműen igazolni tudjuk a kárt illetve az igényelt összeg mértékét
2. Ha a kátyús utszakaszt megelőzően nem tettek ki úthibákra figyelmeztető táblát
3. Ha a káresemény bekövetkezésekor betartottuk az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozást
4. Ha a kárról még a helyszínen tudomást szereztünk és a fentebb leírtak szerint megfelelően dokumentáltuk

Persze a legkézenfekvőbb megoldás az lenne, ha lehetne kátyúkárra biztosítást kötni, de ilyen szolgáltatás jelenleg nem elérhető hazánkban. A KÖBE is csak a KGFB-t kiegészítő biztosításként kínál kátyú-kárrendezést. Ilyen káresemények bekövetkezésekor a Cascoval rendelkezők is meg vannak lőve, mert a kátyúkárok általábban nem érik el a Casco önrészének mértékét.