Magyarországon utolsó alkalommal 2009-ben mérték fel a passzív biztonsági eszközök használatának arányát. A Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) akkori adatai alapján átlagosan számítva a gépkocsivezetők és utasok 77 %-a használta a biztonsági övet, míg a biztonsági gyermekülések vonatkozásában ez az arány 67,8 % volt.

Fontos védelmi eszköz a biztonsági öv

Idén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság rendelte meg a felmérést (történetében első alkalommal), melyet a KTI és a TÜV NORD – KTI Kft 2012. áprilisában közösen hajtott végre.Az utasvédő rendszerek használati arányának felmérése Budapesten, lakott területen kívüli főútvonalon és autópályán egyaránt megtörtént, ezen kívül összesített értékelés is készült.

Íme az eredmények.

Lakott területen kívül:

-          övhasználati arány:                            78,87%

-          övhasználati arány elöl:                     80,51%

-          övhasználati arány hátul:                   47,89%

-          gyermeküléssel védett gyermek:       68,75%

-          felnőtt övvel védett gyermek:           0,00%

-          védtelen gyermek:                             31,25%

 

Budapesten:

-          övhasználati arány:                            72,29%

-          övhasználati arány elöl:                     73,37%

-          övhasználati arány hátul:                   48,21%

-          gyermeküléssel védett gyermek:       72,73%

-          felnőtt övvel védett gyermek:           4,55%

-          védtelen gyermek:                             22,73%

 

Autópályán:

-          övhasználati arány:                            83,52%

-          övhasználati arány elöl:                     85,06%

-          övhasználati arány hátul:                   62,14%

-          gyermeküléssel védett gyermek:       80,65%

-          felnőtt övvel védett gyermek:           6,45%

-          védtelen gyermek:                             12,90%

 

Összesített adatok:

-          övhasználati arány:                            78,52%

-          övhasználati arány elöl:                     79,90%

-          övhasználati arány hátul:                   54,35%

-          gyermeküléssel védett gyermek:       75,36%

-          felnőtt övvel védett gyermek:           4,35%

-          védtelen gyermek:                             20,29%

 

A legfrissebb adatok alapján a passzív biztonsági eszközök használati aránya javult az előző felméréshez képest, ugyanakkor még nem éri el a vezető közlekedésbiztonsággal rendelkező uniós tagállamok arányát. Ezekben országokban ugyanis az övhasználat aránya 90-95 % között van, de a skandináv térségben akár a 98 %-ot is elérheti. Legtöbben a hosszabb utakon, különösen autópályán csatolják be a biztonsági öveiket, s a gyermeküléssel védett gyermekek száma is itt a legmagasabb. Ezzel szemben a passzív védettség szintje lakott területen belüli közlekedésnél a legalacsonyabb. Rendkívül alacsony, mindössze 19,64 % a felnőtt utasok övhasználati hajlandósága a hátsó üléseken, Budapesten. A gyermekek vonatkozásában ugyanakkor kedvező hír, hogy öt gyermekből „már csak” egy utazik védtelenül.

 

A mérés módszeréről

A biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszer használatát lakott területen belül (a fővárosban), lakott területen kívül (a 70-es főút 13-14 km szelvénye között), valamint autópályán egyaránt felmérték. A fővároson belül a BAH csomópont, valamint a Margit krt. Széll Kálmán térhez közeli kereszteződése szolgált a mérés helyszíneként, míg az autópályán történő megfigyelésre csak mozgás közben, azaz gépkocsival haladva nyílt lehetőség (itt ugyanis a nagy haladási sebesség és a megállásra vonatkozó jogi tilalmak miatt álló helyzetben megfigyelést végezni nem lehet). A méréseket minden esetben nappal, azonos időszakban hajtották végre.

(Forrás: Prof. Dr. Holló Péter és Dr. Véssey Tamás)

Ismertető letöltése ppt-ben