Bővül a használtautó piac. Az első félév során 210 344 használtautó talált új gazdára, ami 3,7 százalékkal magasabb (7551 db) a 2010-es évhez képest. A hazai készlet azonban véges, és ha nem történik változás az újautók értékesítésében, gondban lehetnek a használtautót keresők. Az újautó vásárlások csökkenése a használt gépkocsik cseréjére is kihatással van, megfigyelhető, hogy a tulajdonosok később adják el autójukat.

A korábbi évekhez viszonyítva jelentős különbség tapasztalható a fiatal, 1-3 éves autók leváltásában. Amíg 2009 első félévében 35 655 három évnél fiatalabb kocsinak lett új tulajdonosa (15%-os arány), addig 2010-ben már 23 143 (11%-os arány) ilyen korú autót írtak át. Idén ez a szám a korábbiakhoz képest tovább csökkent: 2011 első hat hónapjában az összértékesítések 8%-át tették ki a három évnél nem idősebb négykerekűek aránya, ami 17 798 db gépkocsit jelent. A számok változásában nagy szerepet játszott az, hogy 2009-ben még sokan adták el 1-2 évesen autójukat. Tavaly már csak a két éves korú kocsik esetében volt némi mozgás, idén pedig az első jelentősebb mennyiség (>10.000 dbfélév) a 3 éves gépjárműveknél látható. A magas euró árfolyam miatt jelenleg az autóimport is szünetel, így határon túlról sem töltődik a piac ebben a korosztályban. Ezzel szemben viszont egyre több külföldi érdeklődő tűnik fel a kereskedéseinkben, akik fél, vagy egyéves autókat keresnek, hogy az árfolyam előnyöket kihasználva gépkocsit vásároljanak.

Fogynak a jó használtautókA trend abból a szempontból is változott, hogy amíg korábban a tíz évesnél fiatalabb autókat jellemzően 4-6 éves korban váltották a legtöbben újabbra, addig 2011-ben ez az intervallum kitolódott egy évvel. Ezáltal már a hétéves gépkocsik átírásának száma is megegyezik a 4-6 évesekével (2011-es adatok: 4 éves autó: 16.521 db; 5 éves autó: 16.946 db; 6 éves autó: 16.938 db; 7 éves autó: 16.447 db). Jelentősen nőtt a tíz évnél idősebb gépjárművek esetében regisztrált tulajdonos váltások száma is. 2011-ben 97.505 db autót vásároltak ebben a korcsoportban, ehhez képest 2010-ben 88.821, 2009-ben pedig 86.179 esetben döntöttek az idősebb autók mellett. Amíg 2009-ben még 38 százalék volt ezen autók aránya, addig 2011-ben az összértékesítések 46 százalékát teszik ki a tíz esztendőnél korosabb gépkocsik.

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az autópark jelenlegi átlagéletkora 11,6 év, ami azt jelenti, hogy a 2010-es adatokhoz képest is tovább nőtt az gépkocsik átlagéletkora. Ez alátámasztja a használatutó-piacon tapasztaltakat, ami rossz hír több szempontból is. Egyrészt a tendencia a biztonságos közlekedés rovására mehet, hiszen az idős, kiszámíthatatlan kilométert futott gépkocsik magasabb kockázatot jelentenek a forgalomban. Másrészt környezetvédelmi szempontból sem előnyös, hogy ilyen magas a korosabb autók száma, hiszen azok szennyező gáz kibocsátása jóval nagyobb a modern gépkocsikénál.