Siim KallaMagyarországon 2012-ben 14%-kal csökkent a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma – közölte csütörtökön Siim Kallas, az Európai Bizottság helyettes elnöke, aki egyben a Bizottság közlekedés-politikáért felelős biztosa. Kallas úr méltányolta, hogy hazánk nagy erőfeszítéseket tett az áldozatok számának mérséklése érdekében.
Európai uniós szinten viszont csak 2%-kal csökkent a közlekedési balesetben meghalt személyek száma. Míg 2010-ben az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma 62 fő volt, addig ez 2011-re mindössze 61 főre mérséklődött. Annak ellenére, hogy a tendencia még így is alapvetően pozitív, az EU-biztos szerint aggasztó lehet, hogy a csökkenés mértéke mindössze kétszázalékos, holott 2001 és 2010 között nem kevesebb, mint 43%-kal kevesebben haltak meg az utakon.
A Bizottság egyelőre még csak az előzetes, és nem a végleges baleseti adatokkal rendelkezik, így azt még a név nélkül nyilatkozó tisztviselők sem tudták megválaszolni a BruxInfo kérdésére, hogy valamilyen rendszerszerű, mélyre ható változás történt-e 2010-ben, ami miatt jelentősen romlottak az adatok, vagy „szimplán csak rossz évünk volt tavaly”.
Uniós szakértők úgy tartják, hogy a kedvező tendencia jelentős mértékű csökkenéséről még idő előtti nyilatkozni, hiszen az mélyebb vizsgálatot igényel, ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy egyes tagállamok esetében mindössze egyetlen rossz évről van szó.
Siim Kallas megjegyezte, hogy az éves baleseti statisztikákat olyan „apró” események is jelentősen meg tudják változtatni, mint például az időjárás váratlan alakulása. Ha például két hétig esik a hó egy országban, akkor kevesebben közlekednek az utakon, lassúbb a haladási sebesség, s ezzel együtt csökken a halálos sérülés kialakulásának kockázata. De ennek az ellenkezője is igaz: a szokatlanul enyhe időszak a mobilizációs szint növekedésével jár, magasabb lesz az átlagos haladás sebesség, s ezzel együtt baleset esetén gyakoribbak lehetnek a halálos sérülések.
A halálos áldozatok számának uniós szintű 2%-os csökkenése mellett az egyes tagállamok vonatkozásában jelentős eltérések tapasztalhatók. Magyarországon jelentős mértékkel, 14%-kal kevesebben haltak meg az utakon 2011-ben, mint egy évvel korábban. Ez éppen hétszerese az uniós átlagnak! A hazai eredmény jelentőségét tovább növeli, hogy az előző évtizedben, 2001–2010 között átlagosan évente 6 %-kal csökkent a közúti áldozatok száma.
Magyarországnál csak négy tagállam tud nagyobb javulást felmutatni, Románia (15%), Bulgária (15%), Dánia (18%) és Lettország (18%). Siim Kallas nyilatkozatában ki is emelte az öt tagállamot, mint követendő példát, amelyek nagy erőfeszítéseket tettek az áldozatok számának mérséklése érdekében.
Aggasztónak nevezte ugyanakkor az EU biztosa, hogy egyes kiemelten jó közlekedésbiztonsági helyzettel rendelkező, s hagyományosan kedvező adatokat produkáló tagállamok 2011-ben rosszul teljesítettek. A svéd utakon például tavaly 18%-kal többen haltak meg, mint 2010-ben, holott korábban évről évre átlagosan 8%-kal mérséklődött az áldozatok száma a skandináv országban. A németországi 10%-os áldozatszám-növekedést is soknak minősítette Siim Kallas, főként a korábbi évi átlagos 7%-os csökkenés tükrében. A helyzet egyébként Észtországban volt a legrosszabb, ott 29 százalékkal nőtt azoknak a száma 2011-ben, akik közlekedési balesetben haltak meg. Az EU-biztos megemlítette Lengyelországot és Belgiumot is, ahol szintén egyre több a közúti tragédia.
Továbbra is aggasztó a helyzete a motorkerékpáros közlekedésnek. Amíg közösségi szinten évről évre egyre kevesebb személygépkocsi-, segédmotorkerékpáros- és kerékpáros-balesetet regisztrálnak, addig a motorkerékpárosoknál ellentétes tendencia figyelhető meg.
Ezért az EU-biztos szerint 2012-ben leginkább a motoros kétkerekűekre kell fókuszálni, hogy „megforduljon a motorkerékpárosoknál megfigyelhető tendencia”.