A Scania megkezdte a „hajólapátnak” nevezett, pótkocsira szerelhető hátsó légterelők tesztjét, amellyel akár 2%-os üzemanyag-megtakarítás érhető el. Éves szinten egy 200 000 km-t futó tehergépjármű esetében 1200 l üzemanyag-megtakarítást és 3 tonnával kevesebb szén-monoxid-kibocsátást jelent.

légterelő Scania tesztA Scania Közlekedési Laboratórium a Scania leányvállalata, amely közúti forgalomban teszteli és utána kiértékeli a járművek teljesítményét és jellemzőit. A vállalat 20 vontatóból és 70 félpótkocsiból álló flottájának feladatai közé tartozik többek között a Scania európai gyártóegységei számára történő termékszállítás. A hajólapát alakú légterelőt egy normál háromtengelyes, hosszú távú fuvarozásra használt félpótkocsira szerelték. A járműszerelvény hossza 30 centiméterrel megnövekedett, így megfelel az EU 97/27 EC direktívájának, amely az emelőhátfallal vagy egyéb rakodásra alkalmas eszközzel felszerelt járművekről szól.

„A teszteket jelenleg Svédországban valamint Dániában végezzük, miközben a holland és német közlekedési hatóságok végső döntését várjuk az EU-direktíva ilyen jellegű alkalmazásáról.” – mondja Anders Gustavsson, a Scania Közlekedési Laboratóriumának ügyvezető igazgatója. A 2%-os üzemanyag-megtakarítás nemcsak a fuvarozási üzletág költségét csökkenti, hanem jelentős környezetvédelmi előnyökhöz vezethet. „A Közlekedési Laboratóriumban tesztelt járművek esetében – amelyek évente 360 000 kilométert mennek és átlagos üzemanyag-fogyasztásuk 26 liter/100 km – ez közel 1900 liter üzemanyag-megtakarítást és 5 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást jelent tehergépjárművenként. Ez a fajta aerodinamikai fejlesztés pozitív hatással van az iparág jövedelmezőségére és a környezetre, illetve egyenértékű több évnyi motor- és alvázfejlesztési munka eredményével.” – tette hozzá Mr. Gustavsson.

Egy mostanában benyújtott EU-javaslat módosítaná az érvényben lévő 97/27 EC direktívát, lehetővé téve a pótkocsik hátsó légterelővel történő felszerelését és így a teljes járműszerelvény méretének 30 centiméterrel történő megnövelését.

„Ez a megoldás változatlanul hagyja a rakomány számára rendelkezésre álló helyet és a már forgalomban levő pótkocsikra is felszerelhető. Ennek fényében remélem, hogy az európai pótkocsigyártók érdekesnek találják majd az ötletet és közösen kezdenek a hátsó légterelők fejlesztésébe. Ez tulajdonképpen egy nagyon egyszerű technikai megoldás, amelynek segítségével csökkenthetők a fuvarozás költségei és a környezetre gyakorolt hatások.” – összegzi Mr. Gustavsson.