Az idei tél első felét viszonylag enyhe időjárás jellemezte, ez is az oka annak, hogy egyelőre kevesebb kátyúval találkozunk az utakon, mint tavaly ilyenkor. Az elmúlt hét változékony időjárása, illetve az újra fagyosra forduló idő azonban várhatóan hirtelen a többszörösére fogja megnövelni az úthibák számát. Országszerte már most is ezerszámra találhatók balesetveszélyes aszfaltgödrök, amelyeket gyakran a legóvatosabb közlekedéssel sem lehet elkerülni. Mit tehetünk annak érdekében, hogy ilyenkor ne mi magunk fizessük ki a gyakran több tízezer forintra rúgó számlát? Ebben segít eligazodni a Genertel.

Kátyúkárok

„Elvileg a kátyúkárért az adott útszakasz kezelője (településen belül az önkormányzat vagy annak fenntartó cége, országúton a Magyar Közút Zrt.) tartozik kártérítési felelősséggel – tájékoztat Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója. – A tapasztalatok szerint azonban a bejelentők mintegy felének elutasítják a kárigényét. Az elutasítás oka a legtöbb esetben az egyértelmű bizonyíthatóság hiánya. De kizáró ok az adott útszakaszon érvényes sebességkorlátozás be nem tartása is, sőt, az üzemeltetőt már az is mentesítheti a felelősség alól, ha kihelyezett egy, a kátyúra figyelmeztető táblát.”
A bizonyíthatóság érdekében érdemes minél több olyan fotót készíteni (erre ma már a legtöbb telefonkészülék is alkalmas), ami egyértelműen beazonosíthatóvá teszi a balesetet. Sokat segíthet egy-két szemtanú szerzése, sőt, ha úgy ítéljük meg, hogy az abroncson és a felnin kívül károsulhatott a futómű is, akár rendőrségi jegyzőkönyvet is érdemes lehet felvetetni.
Sok utánajárástól kímélheti meg az autóst, ha rendelkezik kátyúkárra is biztosítással: ilyenkor a biztosító kifizeti az autós igazolt kárát, és utólag rendezi el a kártérítést az adott útszakasz kezelőjével. A casco erre a célra nem alkalmas, mivel a kátyúkárok általában az önrész nagyságát sem érik el. Önálló biztosítás kátyúkár esetére ugyan egyelőre csak egy piaci szereplő dolgozott ki, kiegészítő biztosításként azonban már több biztosító is kínál kátyú- és defektbiztosítást: van ahol a kötelező mellé köthető külön díj mellett, másutt a karambolos töréskárokat térítő, önrészmentes minicasco-szolgáltatás csomagja egészülhet ki ilyen fedezettel. Egyelőre még az igazi kátyúszezon elején járunk, érdemes tehát autónk biztosítójánál megérdeklődni, kátyúkárra is kiterjed-e a biztosításunk, és ha nem, milyen feltételekkel terjeszthető ki.