Budapesten átalakulóban a taxis világ. Az új, olcsó, alacsony kilométer-díjjal jelentkező taxis csapatok egyre nagyobb teret nyernek, sokszor visszamondanak telefonos rendeléseket, mert nincs elég autójuk. Pedig egyre több taxis pártol át hozzájuk, mert nem csupán a díjaik alacsonyak az ügyfelek felé, hanem a taxisok által befizetendő havi tagsági díj is csak a fele a nagyok által elkértnek. Így már érthetőbb, hogyan hozzák ki kevesebb pénzből úgy, hogy a taxisnak, és az utasnak is jó legyen.



Green taxi

Ráadásul kevesebb a holtidejük a folyamatos rendelések miatt, és kevés az üres kilométer, mert a cím leadása után rövid időn belül a tartózkodási helyükhöz közel új címet tudnak felvenni. Persze ez nem jelenti azt, hogy a drágább taxis csapatok éhen halnak, hiszen nagyon sok a szerződéses partnerük, illetve akit a telítettség miatt nem szolgálnak ki az olcsók, azok továbbra is hívják a régi bevált csapatokat. Továbbá a régi partnereknek, törzsutasoknak, nagy megrendelőknek a kilométerdíj közelíti az olcsó csapatoknál megismertet.

Régi szabály, hogy a piac szabályozza önmagát, azonban többen szeretnék, ha nem így lenne. A cseh, prágai példát hozzák fel, ahol a taxik a városban csak szabott díjon szállíthatnak. A fix tarifa, például Budapesten 300 Forint, egy fuvarból több bevételt hozna. Kérdés persze, hogy lenne-e elég fuvar, hiszen most még a 150 Ft/km díj sem a legalacsonyabb. Az átlag díjszabás 160-210 Ft/km, a drágábbak 220 Ft fölé emelkednek. Taxisokkal beszélgetve többek véleménye, hogy a fix-díj nem jó se az utasnak (luxussá válna a taxizás), se a taxisnak, hiszen sokkal kevesebb lenne a fuvar.

Közben a csapatok is alakulnak. A Rádió Taxi megvásárolta a korábbi piacvezető Tele5-öt, létrehozva a legnagyobb taxis-csapatot. A Zóna Taxi kiesett a repülőtéri pixisből. De már van utódja, a Green Taxi, aki befogadja a zónásokat: ők környezetbarát, ”zöld” taxitársaságként köszöntek be. A tulajdonos cég, a A Green City Future Zrt. részt kíván venni az európai „Green Cars” projektben, ami rövid távon alacsony kibocsátású és hibrid gépkocsik, középtávon pedig elektromos hajtású gépkocsik üzembe állítását célozza. Első lépésben a Green TAXI flottája kizárólag EU5 környezetvédelmi besorolású kocsikból áll. Autóellátójuk, a Porsche Hungaria így a Škoda Octavia GreenLine, Škoda Superb GreenLine, Volkswagen BlueMotion és Volkswagen BlueMotion Technology autókat szállítja nekik. Az új csapat 2011. január 1-jével kezdi meg működését. Elsősorban városi taxiszolgáltatást kíván nyújtani saját gépkocsikkal, maximált árakkal.
Green taxi

Green TAXI Kft. vezetése az elkövetkező években gépkocsiparkját fokozatosan bővíteni kívánja elektromos kocsikkal. Azt tervezi, hogy a taxiszolgáltatást az elérhető legrövidebb időn belül egy elektromos autókból álló, nulla károsanyag-kibocsátású flottával fogja végezni. Persze kérdés, hogy mindez elég csáberő lesz-e az utasoknak, hiszen, mint említettük magas árakat terveznek. Egyenlőre pedig az alacsony ár a legfőbb csáberő! Persze, ha fix ár lesz, akkor más a helyzet. De ne legyen.