A BKV FUTÁR (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) elnevezésű fejlesztése révén a buszvonalakon teljes digitális kommunikációra állnak majd át a jelenlegi rádiós berendezésekről. A diszpécserek a buszokba épített GPS-eknek köszönhetően folyamatosan nyomon tudják majd követni az adott járműveket, így gördülékenyebbé válik a járatok indítása, egyenletesebb lesz a valós menetrend és kiküszöbölhető az a jelenlegi probléma, hogy az egy vonalon járó buszok gyakran összetorlódnak a megállókban, beérik egymást, ami költséghatékonysági szempontból meglehetősen hátrányos.

BKV FUTÁR Projekt

A GPS-ek egy fedélzeti kompjúter részeként vezérlik majd a busz kijelzőit és az akusztikus utastájékoztatást, így a későbbiekben nem fognak „eltévedni” a járatok és nem fordulhat elő, hogy rossz megállót mondjanak be vagy írjanak ki. (Ami például a metrókon rendszeresen elő szokott fordulni,ugye.)

Újdonság még, hogy az okossággal felvértezett buszok, Uri Geller módjára közlekedhetnek majd és befolyásolni tudják a jelzőlámpákat is, ami azt jelenti, hogy a járművekbe épített jeladót érzékelve a lámpa tovább zöld marad vagy előbb vált zöldre. (Ez a lámpabefolyásolósdi egyébként - függetlenül a buszok felvértezésétől - már jövőre bekerül a nagykörúti Combinókba, ami kb. 2,5 perc menetidő-javulást jelent majd) A buszokba 2012-től szerelik be a lámpa-színváltós rendszert, és a próbaüzem alatt először főleg külvárosi vonalakon futó járatok kapják majd meg.

BKV FUTÁR Projekt

Ami az utastájékoztatást illeti, itt is európaibb lesz a helyzet, összesen 257 forgalmasabb megállóban hangszóróval ellátott LED-es kijelzők szolgáltatnak majd információt az utasok számára (az adott busz indulási-érkezési időpontjáról, az esetleges késésekről, azok okairól stb.), valamint az összes járműre automata akusztikus rendszer és új kijelző kerül.

2012-től interneten is lehet majd követni a járatokat, ez történhet okostelefonokról vagy számítógépről egyaránt. A régi, hagyományos mobilok tulajdonosai sem maradnak ki a jóból, ők sms-ben kérhetnek információt, ha már nagyon unják a megállóban a várakozást.

Az összesen 6,65 milliárdos beruházásból 4 milliárd forintot EU-s támogatás tesz ki. A költséghatékonyság jegyében a komplett rendszer kompatibilis lesz az esetlegesen újonnan forgalomba állított buszokkal, és első körben is csak olyan járművekbe szerelik majd, amelyek még legalább 10 évig az utakon lesznek. A fejlesztés egyelőre csak a buszokra és a villamosokra vonatkozik, mert állítólag a metro és HÉV vonalakon problémásabb az új rendszer kiépítése. Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy: problémamegoldásra fel!