Tavaly fordult elő először, hogy csökkent azoknak az autósoknak a száma, akik a kötelezőkampányban a váltás mellett döntöttek: másfélmillió helyett 1,25 millióan kötöttek új szerződést. Mivel évről évre több százezerrel kevesebb az év végén lejáró kötelező biztosítások száma, ezért a csökkenés trendje a következő évekre is biztosan fennmarad.

„Az egyetlen kivétel az idei év lehet, aminek a baleseti adó várható bevezetése az oka – prognosztizálja Lantos Lóránt, a kotelezo.hu vezetője. – Bár a biztosítók az idén is adó nélkül hirdetik meg tarifáikat, az értékesítésben is részt vevő díj-összehasonlító oldalak várhatóan erőteljesen felhívják majd a figyelmet az adó miatt átlagosan ötezer forinttal emelkedő végső díjakra. Ezért aki teheti, a megtakarítás reményében kalkulál majd, így az idei kampány során váltók száma akár újra megközelítheti a két éve beállított mindenkori másfélmilliós csúcsot.”

A tavalyi kampányban legtöbb ügyfelet szerző K&H teljesítménye vélhetően még a biztosító legvérmesebb reményeit is túlszárnyalta. Ezért az idén nem az új ügyfelek számának maximalizálására fog törekedni, hanem konszolidálni igyekszik megszerzett állományát. Elsősorban a kedvező kártörténeti múlttal rendelkező ügyfelei számíthatnak az idei évben is kedvező ajánlatra tőle, ám mivel az elmúlt évben jelentős beruházásokkal növelte üzemméretét, arányaiban igyekezni fog azt a következő évben is megtartani.

Az Allianz vélhetően folytatni fogja tavaly is sikeresnek bizonyuló stratégiáját, elsősorban az egfb-vel sikeresen szegmentált ügyfélkörét – a díjállomány folyamatos leépítésével ugyan, de – igyekszik majd kedvező díjakkal megtartani. Nem feltétlenül a legkedvezőbb díjat próbálja majd kínálni: a piaci mérete és ismertsége miatti bizalom sokszor a kalkulációk második-harmadik helyéről is befutóvá teszi ajánlatait.

Az előző kampányban a legtöbb kategóriában az Astra bizonyult a legolcsóbbnak, így nem csoda, hogy friss piaci szereplőként is jelentős számú autós kötött náluk kötelezőt (és ez a tendencia az év közben is fennmaradt). Számára a további piacbővülés lehet a cél, ám vélhetően a tavalyinál már óvatosabb diszkonttal száll be az idei versenybe.

A jelenleg egyetlen kötelezőt hirdető biztosító egyesület, a KÖBE kedvező díjaival évek óta sikeresen folytatja csendes építkezését. Az általa megcélzott szegmens az idén is kedvező díjakat remélhet tőle, és mivel halványodik már a MÁV ÁBE bukásának emléke, immár a biztosító egyesületekkel szembeni előítéletek sem jelentenek érezhető akadályt a terjeszkedésük előtt.

A kgfb-piac alakulását folyamatosan nyomon követők gyakran találkozhatnak egy-egy biztosító esetében kétéves ciklus szerint változó díjstratégiával. Ilyenkor egy-egy erős, jelentős számú új ügyfelet eredményező esztendő után a megnövekvő kárhányad ellensúlyozása érdekében óvatosabb díjpolitikát folytat. A 2009-ben dobogós Aegon tavaly a kampány egyik nagy vesztese volt, és szintén hasonló ciklus szerint szerepelt az Uniqa is.  E logika mentén mindkét említett szereplőtől kedvező, növekedésorientált díjak meghirdetésére számíthatunk.

Ugyancsak a piaci átlag fölötti árakat képzett a tavalyi évben a Genertel, amely az idei évben is megfontolt és szegmentált tarifát hirdethet. A Generali-Providencia láthatóan a tanácsadói értékesítést helyezte stratégiájának fókuszába minden területen – miközben leányvállalata, a  Genertel a csoport online biztosítója lehet – ennek megfelelően díjait nem az online versenyhez igazítja majd.

Szintén jelentős számú ügyfelet vesztett a tavalyi évben a Groupama-Garancia, amelynek a sikeres szereplés érdekében tágítania kell tavalyi szűk célcsoportját (elsősorban vidéki, kármentes ügyfeleket preferált), és kedvező árakkal kell kirukkolnia olyan új irányokba is, ahol kevésbé kiélezett a verseny.

A fennmaradó biztosítók közül az MKB folytathatja további lassú növekedését. Láthatóan egy biztos üzemméret kialakítása a célja, ezért bár tömegeket valószínűleg továbbra sem mozgat majd meg, szépen lassan a középmezőnybe tornássza magát. A Wabardnak a két évvel ezelőtti kényszerű távolmaradás után megcsappant a személyautós bázisa, amelyet a tavalyi évben sem sikerült visszaépítenie, továbbra is a flották számítanak elsődleges bázisának.

A Posta és a Signal okozhatnak ugyan meglepetést, de eddigi szereplésük alapján várhatóan továbbra sem fogják alapvetően megmozgatni a piacot. Ugyanez vonatkozhat az Unionra is, amely eddig nem tekintette kiemelt célterületnek a kgfb-t.

A közelmúltban új szereplő, a CIG is megkapta a felügyelet engedélyét kötelező biztosítási tarifa hirdetésére. Mivel a társaság az első évben főként a vállalati-intézményi flottákat deklarálta elsődleges célcsoportjaként, a lakossági kampányban várhatóan érdemi hatást nem gyakorol majd a jelenléte.