Napjainkban az olasz autópályák csaknem egyharmadán mérik az elhaladó járművek átlagsebességét. A rendzser által a balesetek száma jelentősen visszaesett, így a sebességmérést megvalósító Safety Tutor projektet az olaszok nagy sikerként könyvelik el. Olaszországban az autópálya hálózat teljes hossza mintegy 2 854 km, a különböző üzemeltetésű autópályák gyakorlatilag behálózzák Itália teljes területét.

Az autópályákon naponta  négymillió jármű közlekedik. A forgalomszámítási adatok alapján 2008-ban kb. 915 millió-an használták az olasz pályákat, ezen belül  igen magas, kb. 18-19 %-os volt a teherautók aránya (ez az országot átszelő nemzetközi tranzitvonalakkal áll összefüggésben). Bár az autópályán a balesetek száma csökkent, ennek mértékével azonban az olaszok nem voltak elégedettek.

A statisztikai adatok azt mutatják, hogy az autópályákon az első számú baleseti ok egyértelműen a sebességtúllépés (a halálos balesetek 60 %-ának hátterében a gyorshajtás áll), melyet másodikként a figyelmetlenség, harmadikként pedig (és ez igazán érdekes adat) az elalvás követ. Utóbbi  magyarázataként részben a nemzetközi forgalomban részt vevő külföldi járművezetők magas is szolgál. Olaszországban kiemelt fontosságúnak tartják, hogy az autópályák az eddigieknél is biztonságosak legyenek, s a forgalom folyamatosságának fenntartása is az elvárt privilégiumok között szerepel.

Ennek a célnak a megvalósítását szolgálja az úgynevezett Safety Tutor projekt, melyet 2004-ben indítottak és komplex intézkedéscsomagokat tartalmaz, mint:

- a közúti ellenőrzések fokozása

- a rendőri jelenlétet nem igénylő átlagsebesség-mérő eszközök elterjesztése

- a közlekedési információs rendszer és a személyi mentési rendszer fejlesztése

- a műszakilag meghibásodott járművek eltávolítását végző egységek fejlesztése, valamint az autópályák és környezetének hatékonyabb karbantartása

A projekt keretében az autópályák téli védettsége magasabb szintű lett (pl. nagy teljesítményű hókotrók beszerzése, elektronikus információközlő állomások telepítése által), míg a fáradtan történő járművezetés visszaszorítására biztonsági szolgáltatásként ingyen kávét ihatnak a „távolsági sofőrök”  éjfél után számos állomáson. Mindezeken túl figyelemfelhívó, felvilágosító kampányokat is folytatnak az autópályás balesetek megelőzése érdekében.

 

Átlagsebesség-mérő készülékekről

Az olasz autópályákon is működnek olyan speciális sebességmérő berendezések, melyek az Európai Unióban „Section Control” néven váltak ismertté. Ezek a készülékek a hagyományos fix telepítésű kamerákkal szemben nem egy ponton (helyszínen, vagy szakmai szóhasználattal élve: „mérési keresztmetszetben”), hanem hosszabb, általában néhány kilométeres útszakaszokon mérik az elhaladó járművek sebességét. Ezek a készülékek - a mérési tartomány kezdő- és végpontja közötti távolság, valamint a jármű által megtett idő függvényében - átlagsebesség mérésére alkalmasak.

Az olasz technikai megoldás az aszfaltburkolatba épített indukciós hurkokból, valamint a kapcsolódó kamerarendszerből  áll. A „Tutor” elnevezésű rendszerek nap 24 órájában, minden időjárási körülmények mellett üzemelnek. A Tutor bevezetése óta az olasz autópályák közlekedésbiztonsága jelentősen javult. A felügyelt útszakaszokon 2005 óta nem kevesebb, mint 25%-kal csökkent a járművek átlagos haladási sebessége, továbbá 72%-kal a halálos áldozatok és 37%-kal a közlekedési szabályszegések száma.

Jelenleg Tutor rendszerek felügyelik az olasz autópályák forgalmának csaknem egyharmadát (egészen pontosan 31 %-át), míg a kitűzött célt a 60 %-os lefedettség jelenti. Megjegyzésre szorul, hogy a hosszabb útszakaszra kiterjedő ellenőrzési elv miatt a rendszer társadalmi elfogadottsága magasabb a hagyományos automata sebességmérőkhöz képest. A felderített szabályszegések feldolgozása automatikusan történik.  A szabálysértő járművezető néhány nap elteltével postai úton kapja meg a büntetését.

A rendszer kiépítését az autópálya kezelő társaságok fizették, mert ez számukra kifizetődő. Az olasz autópálya társaságok ugyanis az állammal kötött szerződésük alapján csak akkor emelhetik az útdíjat, ha a halálos kimenetelű balesetek száma csökken, és kevés a torlódás.

A Tutor átlagsebességmérő eszközök telepítési helye az interneten is elérhető:

https://www.autostrade.it/assistenza-al-traffico/tutor.html?initPosAra=3_4

A rendszer az autópályákon történő díjfizetést nem ellenőrzi.