https://dblog.blog.hu/

 

A hangminőség (SQ) és hangnyomás (SPL) gyakran megférnek egymással ugyanazon a rendezvényen, de a kettőnek ezen kívül nem sok köze van egymáshoz. Az SPL világa égett nyomókkal, többtonnás kisbuszokkal és felfoghatatlan hangerővel, decibelekkel van megtömve. Ebbe a különös világba nyújt betekintést interjúnk Mike Bartells-el.

 

Mike Bartells

Interview by Brook Howell

 

-Hogyan csöppentél az SPL versenyzésbe?

MB: - Az 1995-ös év elején egy autó-hifi boltban dolgoztam eladóként. Egy srác jött a boltba édesapjával és arról kezdtünk beszélgetni, hogyan lehetne anyukája Jeep-jét átalakítani egy versenyjárgánnyá. Magazinok tömkelegét olvasta, mint pl. a CAE és az álma egy SPL rekord felállítása volt. Egy év tervezés és spórolás után megépítettük neki a szörnyeteget. Saját kategóriájában felállította a világrekordot a 96-os és 97-es IASCA World Finals-on. Ennyi elég is volt számomra egy függőség kialakulásához.

 

- Miket terveztél a saját autóddal?

MB: - A lehető legelvetemültebb furgont szerettem volna megépíteni. Azt a nyomást és erőt, ami bent tombol, nehezen lehetne hasonlítani bármihez is. Az az energia amit próbáltunk bezsúfolni, olyan szinten eltúlzott, hogy a gépet jelentősen át kellett építeni, annyira, hogy azt el sem tudnád képzelni. Először is a furgon belsejét teljesen kipucoltuk. Nem maradt bent semmi- műszerfal, panelek... SEMMI. Az új belsőbe egy keretszerkezetet installáltunk. Különböző anyagok kombinálásával (beton, homok, gyanta, műszál) teljesen újjáépítettük a belsőt. A szélvédő 2", az ajtó üveg 4" vastag. Több mint 50 zsák cementet és 40 gallon (kb. 150 liter) gyantát kapott a kabin, az ajtókkal együtt. A hangnyomás belül meghaladja a 179dB-t, ennyi elég is, hogy mindent szétzúzzon egy perc alatt. Ez túl hangos ahhoz, hogy bárki beülhessen, ezért gyakran beteszek egy csomag doritost a középkonzolra, hogy lássanak az emberek egy kis showt. Amikor odatekerek a hifinek, egy pillanat alatt foszlányaira szakadnak a chipsdarabok és szanaszét repülnek. Ez egy elég vicces demó.

 

- Hány szub van a furgonodban és szerinted mennyi lenne az ideális?

MB: - Jelenleg 4 darab 18"-os Fi BTL dolgozik bent. A legnagyobb hangsúly a szubok méretén és számán van. Az ilyen extrém versenyzéshez általában 3-4 nyomót használnak. Gyakran hasonlítom ezt a "top fuel" drag autókhoz. Csak arra jó, hogy orbitálisan hangos legyen (a top fuel pedig hihetetlenül gyors), de ezen kívül semmi másra sem jó. Az esetemben 4 nagyméretű szub ami befér és jól működik.

 

- Milyen hangszóróbeépítést preferálsz?

MB: - Egy ilyen beépítés elég eltérő a szokványostól. Maga a jármű alkotja a beépítés alapját. Nagyjából 2,5" vastag fával dolgozok és ezt acéllal, betonnal erősítem. - Van valami speciális technikád a beépítéshez? MB: - A furgon egy nagy band-pass láda négy keréken. Az egész belső úgy van tervezve, hogy az energiát a mérőmikrofonra terelje. Több út létezik, melyen haladunk, a normálistól picit mind eltér, de mindemellett meg kell felelni a különböző versenyek korlátozásainak is.

 

- Mesélj kicsit a rendszeredről!

MB: - Az erőt négy JBL A6000 GTi szolgáltatja. Nagyon masszív darabok, darabja 100 poundot (kb. 45kg) nyom és teljesítménye 6000W feletti, tehát több mint 32 000W-al gazdélkodhatok. Az erősítők megfelelő áramellátásához bizony komoly táp szükséges, ami nem más mint tíz darab 12V-os Eagle Picher Horizon, NEGYVEN Hawker BC Cell 2V-os cella és két 8400-as BatCap. Az akksik egy 14V-os rendszert alkotnak, melyek töltéséről a BatCap töltő, vagy a 350A-s Powermaster alternátor gondoskodik.

 

- Mivel kell még számolni egy ilyen versenygépnél?

MB: - Elég vicces a szállítás. A furgon jelenleg kb. 6 tonnát nyom. Találni kell egy olyan trélert, ami elbírja ezt a súlyt és a gumijai sem robbannak szét a terheléstől. Nem elég csak egy nagy utánfutót szerezni, mivel egy normál felhasználásra tervezett tengelye menet közben egyszerűen kettétörne.

 

- Mit gondolsz, mi az ami leginkább kell egy győztes SPL autóhoz?

MB: - A minőségi termékek és a támogatás. Rengeteg munka és tesztelés, nehéz ezt szavakba foglalni. Nincs erre semmi számítógépes program, ami megmondaná, hogyan reagálnak a dolgok 170dB felett. Napokon keresztül dolgozol, elköltesz 800 dollárt, és másnap építheted vissza az egészet. Rengeteg próba majd kudarc. Sosem szabad kis dolgok felett átsiklani. Apró dolgok, aminek nem is tulajdonítanál jelentőséget, nagymértékben befolyásolják az eredményt.

 

- Mit gondolsz a hangminőségről? Valóban van egy SQ autód?

MB: - Jelenleg nincs, de sokkal többet jelent nekem, mint azt az emberek gondolnák. A mindennapi vezetéshez inkább egy korrekt, zenei rendszer való. Az extrém furgon versenyzésre, illetve demózásra van, ami az üzletnek jó reklám.

 

- Mit tanácsolsz a kezdőknek?

MB: - ÉLVEZZÉK! Az SPL versenyzés tulajdonképpen egy jó közösség. Rengeteg barátot szerezhetsz és szabadidődben a versenyeken sok vidám pillanat vár. Mikor a vonalhoz állsz, nyisd ki a füled és figyelj! Az öreg versenyzők rengeteg információt osztanak meg, ez egy olyan dolog, amit pénzért nem kaphatsz meg. Csináld ezt a barátokért, a kihívásért és azért, hogy Te legyél a legjobb!

 

- Mit gondolsz, decibelek terén mik a határok kategóriádban?

MB: - Az SPL határairól nehéz beszélni. 2-3 dB-re lehetünk a mostani felszerelések határaitól. A porsapkák egy másodperc alatt lerobbannak, ami elég durva. Először hatalmas volt, amikor elértük a 160dB-t, majd jött a 170 és jelenleg csak páran vagyunk, akik megütik a 180dB-t. Mi jöhet ezután? 190dB? Azért ez elég meredek lenne, hiszen 178 felé is csak 5-6 ember képes nyomni a világon.

KATTINTS IDE A BEJEGYZÉSHEZ TARTOZÓ GALÉRIA MEGTEKINTÉSÉHEZ!