Teszteltem az E85 (bioetanol) általi üzemeltetést az autó átalakítása nélkül.

Kezdetnek 30%-ot kevertem a benzinbe, a különbség csak a kasszánál volt érezhető. A következő tankoláskor már 50%-ig kevertem, a menetteljesítmény itt se romlott, a tankolás még olcsóbb lett.
60% se ártott neki, de némi (tényleg elhanyagolható) teljesítménycsökkenés már jelentkezett.
90% etanol már megtette a hatását, a kutról elindulva egyből éreztem, hogy gyengébb a motor, nem is pörgött annyira, nem is húzott akkora erővel. Másnap reggel a kihült motor nehezebben indult, és alacsony fordulaton kicsit dadogott. Pár perc után megint minden helyreállt, de a tankolás utáni erővesztés még mindig érzékelhető volt.
Ezek után szemrebbenés nélkül töltöttem rá tisztán a bioetanolt. Melegen az aznap délutáni 100km-es körön nem volt változás a 90%-os turmixhoz képest.
A következő nap már egy kis csalódást okozott, reggel, hidegen erőteljes fuldoklás mellett sikerült csak beindítanom a motort. Érezhetően kevés volt az etanol a hideginításhoz. Első próbálkozáskor kb. 2mp indítózás után volt egy pöffenés, de azonnal leállt. Másodszorra 1 mp indítózás után pöffent egyet, majd megint leállt. Harmadik nekifutásra 1 mp indítózás után beindult a motor, igaz, itt már gázt is nyomtam (bár állítólag ez a katalizátornak nem igazán tesz jót...). Hideg motorral a 90%-os anyaghoz hasonlóan gyengélkededd, kicsit dadogott a motor, az üzemi hőfokot elérve megint csak hibátlanul ment. Még pár napig bohóckodtam a "tiszta anyaggal", rájöttem, hogy az indítózás előtti néhány gázfröccsel elérhető a fuldoklás nélküli hidegindítás, de egy idő után mégis nyűgössé vált a motor beindítása és hogy a alacsonyabb fordulattartományban óvatosan kell lenyomni a gázt. Visszatértem a 70%-ra. Itt még elviselhető a teljesítmény-vesztés, nem kell szétforgatni a motort, indítási idő hidegen 2-4mp.


Nos, a végső változat:
kb.70% E85 bioetanolból és 30% 95-ös benzinből álló keverék lett az ideális. A motor kicsivel gyengébb, és kényelmesen elérhető maximális fordulat is visszaesett 5500-ról 4500-ra. A hidegindítás nem jelent gondot nyáron.
A fogyasztás vegyes használat mellett a nyáron megszokott 6,8-6,9 literről felkúszott a téli normára, 7,2 - 7,4 liter körül fogyaszt 100km-en.

Műszaki hibát egyelőre nem okozott az etanol, remélem, nem is fog. Mindenki csak saját felelősségére teszteljen, és ki-ki döntse el, hogy az üzemanyagon megspórolt összeg megéri-e az említett negatív hatásokat és az esetleges kockázatot. Jó szórakozást hozzá! ;)