Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Az elmúlt időszak cikkei során több ízben említettük már a Goodwood-ban esedékes Festival of Speed rendezvényt. Az angolok egyik legnagyobb éves autómustrája az elmúlt hétvégén zajlott, a leggyorsabb autónak járó címet pedig hivatalosan egy durván átépített Toyota Celica kapta.

A fesztivál e témájú rekordjait a Hill Climb verseny keretei között, egy 1.6 mérföldes (2.57 km), néhol igencsak technikás szakaszon mérik. A kanyarokkal bőven tűzdelt pályán, a narancsszínű szörnyeteg mindössze 48.07 másodperc alatt száguldott végig.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A volán mögött egy brit rallye-legenda, Jonny Milner foglalt helyet, a tudására pedig szükség is volt a bivalyerős gép úton tartásához. A Celica egy WRC Corollából származó, 2.0 literes, négyhengeres turbós erőforrását örökölte, melyet egy további Rotrex kompresszorral is felszereltek. A teljesítmény alaphangon 700 lóerőre rúg, erre jön még rá a nitró rendszer tudása, aminek aktiválásával jócskán 800 paci fölé pörgethető a motor. Ha mindehhez hozzávesszük a tényt, hogy az autó mindössze 1.050 Kg-ot nyom, már lehet némi elképzelésünk a rászerelt brutális légterelő szett, és diffúzor okairól. A jobb súlyelosztás érdekében a vezetőülés 30 cm-el került hátrébb a gyári kivitelhez képest, az ültetés pedig szinte a betonig húzza le a gép tükörsima alvázát.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az úton maradást számos egyéb módosítás is igyekszik segíteni, így a Reiger Corolla WRC-ből származó versenyfutómű, a Mactrack manuális, ötsebességes váltója, a Fensport háromtárcsás kuplungja, vagy a Michelin slick abroncsai, mely ennél a tempónál már elengedhetetlen. A megállásról pedig szintén a rallye Corolla fékei gondoskodnak, elől 343, hátul 295 mm-es tárcsákkal, valamint az Alcon féknyergeivel.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Bár idén Milneré az FTD (Fastest Time of Day, azaz a nap top időeredménye), magát a versenyszámot végül nem ő, hanem egy szintén brit pilóta, Dan Collins nyerte a vasárnapi döntőben, egy Lotus 88B formaautóval, a harmadik pedig Michael Bartels lett, egy Maserati MC12-vel. Azonban egyikük legjobb eredménye sem előzi meg a 2010-es csúcsot, melyet egy moszkvai versenyző állított be 47.15 másodperccel, Williams-Cosworth FW05 formaautója nyergében. Milner ekkor csak a második lett, kereken 50.00 másodperces eredménnyel, de még a mostani idő is elég messze van az 1999-ben beállított rekordtól: ez Nick Heidfeld és az általa hajtott McLaren MP4/13 Forma 1-es versenygép nevéhez fűződik, mindössze 41.6 másodperc és több, mint 160 km/órás (!) átlagsebesség mellett.

Mivel biztonsági okokból Forma 1-es autók már nem indulhatnak a legjobb időért, ez a rekord nem is valószínű, hogy valaha – hivatalosan – megdöntésre kerül. Versenyen kívül, azóta egyedül Heikki Kovalainenekn sikerült jobbat futnia, egy szintén F1-es Renault R25-tel és 40 másodperc alatti idővel.


A döntő futamok + Jensen Button köre a McLaren MP4-12C-vel