GYMKHANA. Ugye, milyen ismerősen hangzik? Nem véletlen, hiszen nem sok benzingőz-fanatikus él a világon, aki ne látta volna a Ken Block-féle videókat. Azt viszont már sokkal kevesebben tudják, hogy a Gymkhana önmagában egy régóta létező sportágat jelöl, melyet gyakorlatilag szintén ő maga honosított meg az Egyesült Államokban. Az azóta futótűzként terjedő őrület pedig jövőre hazánkban is kezdetét veszi!

Pontosan miről is van szó?
A GYM*KHA*NA (dzsim-ká-na) egy hindi szóból származó indiai kifejezés, ami olyan sportot ír le, melyben a résztvevők képességei, ügyessége számít, ha akadályokat, kihívásokat kell legyőzni! Egyszerűsített jelentése sportünnepély! A Gymkhana a világ legkoncentráltabb motorsportja. A gyorsulás, a drift, és a szlalom akrobatikai látványosságainak legjava egy szinkronpályára sűrítve, melyben a hátramenet is követelmény. A gymkhana lesz az autósport világának új nagyágyúja!

Történelme:
A gymkhana a hatvanas években indult útjára. A szülőhazája természetesen japánban, itt is a metropoliszok háza táján keresendő, ahol helyszűke miatt parkolóházaktól kezdve a legextrémebb helyszínekig – akár egy felhőkarcoló tetején – rendezték meg az első versenyeket. A sportág csak a 80-as években lett igazán népszerű, az USA és Kanada pedig még csak mostanában kezdi felfedezni látványosságát.


Mindebben természetesen nagy szerepet játszottak a Ken Block videók is, melyet az autófanatikusok és az egyszerű nézők is hamar megszerettek. Ennek bizonyítéka, hogy idén (2010) a Youtube legnézettebb autós témájú videója a GYMKHANA 3. lett, a december elején zajló Gymkhana Grid rendezvényre pedig több, mint 470.000 néző volt kíváncsi az interneten. Mindez várható volt, hiszen japán és európai tuningautók fejődésével, valamint már a drift versenyek megjelenésével is, a fókusz egyre inkább a vezetési tudásra/technikára irányul a nyers lóerők helyett. Ez csúcsosodott ki végül egy kifejezetten erre alapozó autós sportágban, mely most megérkezett Magyarországra is!

Mi is ez valójában?
A néha „autós rodeónak” hívott gymkhanát gyakran hasonlítják össze szlalomversenyekkel. S noha több tekintetben hasonló, azonban a szlalomnak a legfontosabb tényezője az idő! A gymkhana viszont a kontrollról szól, hiszen csak a megfelelő vezetési tudás birtokában támadható a pályák sajátos vonalvezetése. A pályán bóják, gumioszlopok, vagy hordók jelentik az akadályokat, s ezek számítanak mindig a következő navigációs pontnak is, hiszen egy gymkhana verseny rendkívül összetett, bonyolult vonalvezetésű (a szlalomversennyel ellentétben). Az akadályok között találunk szlalomot, 180-fokos, 360-fokos kanyarokat, nyolcasokat, s néha még parkolóboxokat is. A versenyzők feladata, hogy a pályát a lehető leggyorsabban, a lehető legkevesebb hibával teljesítsék.
Nagyon fontos a koncentráció, a mentális fittség is, hiszen a pályarajzolat memorizálása kulcsfontosságú a jó időeredmény eléréséhez. Akadály elmozdítása, feldöntése időbüntetéssel jár, a kijelölt nyomvonaltól való eltérés pedig diszkvalifikálja a versenyzőt. De akik csak látványosan szeretnének autózni, és az időeredmény hidegen hagyja őket, azoknak ott van a show kategória, ahol egy szakmai zsűri által pontozott versengésről van szó!


Hogyan versenyezhetnél te is?
2011-ben a bajnokság 13 kategóriában indul, ahol a legkisebb elsőkerekes kocsiktól a legnagyobb épített autókig mindenki megtalálhatja a neki legjobban megfelelő besorolást! A dolgod mindössze annyit, hogy regisztrálsz a gymkhana.hu weboldalon, hogy időben kapj értesítést a rendezvények időpontjáról, vagy egyszerűen lájkold a Gymkhana.hu-t a facebook-on!

Gymkhanaut: Ez nem más, mint a hivatalos versenyzői licenc fantázianeve! Ahhoz, hogy a Magyar Gymkhana Szövetség hivatalos versenyzője lehess, egy közepes sebességű vezetéstechnikai vizsgán 50%, vagy afeletti eredménnyel kell teljesítened! A gymkhanauták részt vehetnek az éves bajnokság pontversenyében, pénzdíjazásra jogosultak, és kedvezménnyel vehetik igénybe az edzőnapokat, de ha csak kipróbálnád, akkor ezt a teszt kategóriában bárki megteheti a Gymkhana Practice rendezvényeken!

Gymkhana Practice avagy a Gymkhana edzőnapok
Más sportágakkal ellentétben a versenyzők számos vezetési technikát kell, hogy bevessenek a pálya teljesítése közben. Erőteljes gyorsítások / gyorsulási szakasz, fékezések, driftek, teljesen stabil módok, intenzív kézifékhasználat és bal lábas fékezések váltogatják egymást, melynek látványossága tette a gymkhanát oly népszerűvé. A versenyzőknek tréningnapokon kell részt venniük a bajnokság előtt, mivel a pályát be kell gyakorolniuk!


Gymkhana Battle
Ez nem más, mint a bajnokság, ahol a versenyzők két különálló, de párhuzamosan egymás mellett lévő (Gymkhana Practice napon látott) pályát teljesítenek. E pályák vonalvezetése lehet megegyező, de akár különböző is, mert a pilóták mindig kétszer teszik meg a távot, közben pályát cserélve. Ilyenkor a két autó egyszerre rajtol, az időket pedig a 2-2 futam befejeztével összesítik.

Magyarország első Gymkhana versenye a szezonnyitó Tuning Show-n!
Ha ott akarsz lenni a sportág hazai születésénél, akkor látogass ki a Hungexpo területére 2011. Március 25-27 között a Carstyling.hu Tuning Show-ra, mely nyitva tartásának három napja alatt az első hazai Gymkhana verseny helyszíne is lesz egyben!

Ez pedig még nem minden: a 2011-es év során természetesen mi is végigkísérjük a teljes sorozatot, így a jövő évi Show and Shine fordulóit (többek között) a Gymkhana versenyek betétprogramjaiként látogathatod majd. A márciusi grand debütálásig pedig íme néhány videó ízelítőként!