Gyurák Gábor a mi autónkat, egy Suzuki Swiftet választott tuning alapnak. A kocsi jelen állapotában egy utcai céloknak megfelelő versenyautó. Gábor amatőr versenyeken indul a kis zöld méregzsákkal, rallyn, szlalom versenyeken, valamint gyorsulási versenyeken egyaránt rajthoz áll. Mindezek mellett a hétköznapokban is hű társa az autó, Gábor a CORA-t is ezzel látogatja alkalmasint.

A kocsi motorját egy eredeti japán 1,3-as 16 szelepes GTI blokk alkotja, amely nagyon ritka jószág, viszont a teljesítménynöveléshez sokkal jobb alapot ad ez a gyárilag is 101 LE-s erőforrás. Gábor az elképzeléseit a DCS Tuning Group segítségével tudja megvalósítani: a két éve folyamatosan változó motoron szinte semmi sem maradt a régi, minden módosításra került. Kezdésnek a vezérműtengelyt egy sport tengely váltotta le, könnyebb dugattyúkat kapott a motor, és a szeleprendszer is teljes egészében ki lett cserélve. A jelenleg használatban lévő szelepek könnyebbek és nagyobbak elődjeiknél, ezzel is jópár lovat kicsikarva a teljesítmény érdekében. Ezek után a hengerfej sem maradhatott érintetlen, járatai ki lettek bővítve és fel lettek polírozva, valamint a nagyobb szelepekhez bővíteni kellett a szelepfészket is. Az injektor helyére két karburátor került, ami nemigazán fért el a motorháztető alatt, de ezen egy flex nagyon gyorsan tudott segíteni. A kivágást egy műanyag légbeőmlő takarja el, aminek nyílását egy alurács takarja, a karbik innen jutnak a hűs szeptemberi levegőhöz. Azért esett a választás a karburátorokra, mert ezekhez bármikor könnyen hozzá lehet nyúlni, gyorsan lehet állítani rajtuk. A motor maximális fordulatszáma is változott, sikerült 10000 rpm-re növelni, ami igen figyelemre méltó eredmény. A motor - akár egy jó honlap - folyamatos fejlesztés alatt áll, az újabbnál-újabb okosságok megvalósításához pedig elég sokat tartózkodik műtőasztalon. Pontos teljesítmény adat még nem áll rendelkezésünkre, de annyi biztos, hogy gépünk 100 km/h-ra 6,5s alatt gyorsul felversenygumikkal, ami igencsak tiszteletreméltó eredmény egy Suzukitól. A megnövekedett teljesítmény hátránya a fogyasztás, de hát valamit valamiért, nafta nélkül nincs győzelem. A motor további berhelése mellett tervbe van véve egy sperr difi beszerelése és a váltó rövidebb áttételezése is a jobb rajt és dinamikusabb gyorsulás érdekében.

Mivel az autó nem kifejezetten verseny célokra készült - nem gyönyörködtetésre - ezért nem is láthattunk semmiféle spoilert vagy hasztalan optikai kacatot a külsején. Igaz is, rallyn csak a baj volna velük, egyből leszakadnának. Egyedül egy egyszerűbb négyzetes dekort fedezhetünk fel az autó oldalán, egyébként minden csak a funkciót szolgálja, nincsenek felesleges dolgok. Mindez egy fokkal durvábban tekinthető meg az utastérben: a súly/lóerő arány javítása érdekében teljesen áldozatul esett a belső, a végletekig ki lett belezve és abszolút versenyhangulatot idéz. A gyári ülések helyére Sparco ülések és négy pontos biztonsági övek kerültek, így becsatolt állapotban meg sem lehet moccanni a volán mögött, mintha összenőnénk a versenyüléssel. Gábor a Carlos Sainz kézjegyét viselő ővpárnájára a legbüszkébb, ami igen ritka darab. A kormány, a műszerek és a pedálok is kizárólag a versenyzés kellékeként kerültek a belső térbe.

A gyári futómű szintén a versenyzéshez lett igazítva, Bilstein gátlók és sportrugók segítenek a jobb útfekvésben.

Mindezen változtatásokat és az eredményükből adódó tekintélyes teljesítményt látva talán más szemmel néznek majd erre a típusra a Suzukit eddig csak laza vállrándítással elkönyvelő emberkék is - legalábbis a bizonyos 1/8 mérföld alig 10,5 másodperce alatt biztosan.

Gábornak pedig további sok sikert kívánuk a fejlesztéshez és a versenyzéshez!




Típus


Suzuki Swift 1,3 16V GTi


Tulajdonos


Gyurák Gábor


Motor


 

Motor


1300ccm 16V gyárilag 101LE, jelenleg ismeretlen


Extrák


Sportvezérműtengely
Hengerfej módosítások
Új dugattyúk és szelep rendszer
Két karburátor
10000rpm maximális fordulatszám


Futómű


 

Futómű


Bilstein gátlók, sportrugók


Belső optika


 

Ülések


Sparco sportülések
Carlos Sainz övpárna


Egyéb


Kibelezve a versenyekhez


Külső optika


 

Dekor


Négyzetes fóliadekor, DCS Tuning feliratok