Teszt Kia Sportage 2.0 CRDi Feketére tegyél!
Igazán a modellfrissítés egy komplett tesztre nem igazán indok, legfeljebb potyaautózásra, viszont a honlap korából kifolyólag nem volt még esélyünk Kia Sportage-ben ülni. A típus öregebb, mint mi. Így eljött az időnk, és mégis komplett a nagy teszt.
Pozicionálás
A Kia Sportage alsó-középkategóriás szabadidőautó. Tejtestvére a Hyundai Tucson, igazi különbség közöttük, hogy a Kia fickósabban néz ki. Igazi divatkategória, akinek telik rá, szívesebben választ ilyen terepjáró szerű járművet családi vagy üzleti autónak, hiszen védettebb érzést ad a viselése, doboz formájuk miatt nagyobb az utastér, így élhetőbb is. Hosszú útra is adja magát. Az alap Kia Sportage-be benzinmotorral ötmillióért lehet beülni, tehát a klasszikus középkategóriás autók árszintjén. A mi általunk tesztelt kétliteres dízel beszállóára 5 809 000 Ft (ez csak fronthajtásos), a tesztautó ára pedig, mivel top full felszereltségű volt bőrrel meg mindennel (összkerékhajtásos), ezer forint híján hétmillió. Nem mondom, hogy a legdrágábbat kell venni, hiszen nagy az értékesés, viszont jó a dízelt választani, abból a 4x4-eset, és abszolút nem szálltunk el árban se a konkurenciát nézve, se a hasonló funkcióra képbe kerülő autók körét nézve.
Kívül
Jól sikerült a modellfrissítés, a Kia Sportage az előző formájában egy kicsit egy nagy játékautóra emlékeztetett, most megtalálta az arányait. Néha ez egészen apróságokon múlik, pont olyasféléken, amelyeket ilyen modellfrissítések alkalmával dobnak be a gyárak kicsit más lámpák, lökhárítók. Miközben a kocsit bújtam, eszembe jutott az őseredeti Kia Sportage 1996-ból, amely vagány volt, de nyers és már újonnan rozsdásodott, és rá kell jönnöm, hogy már fényévekre távolodott a Kia az akkori gyártáskultúrájától. Most az ajtók finoman, nagyautósan csukódnak-nyílnak, a kocsi szépen össze van rakva, a fényezésbe se tudok belekötni. A műanyag dekorpanelek, amelyekkel körbevették a karosszériát, is pontosan illeszkednek, a fényezési technológiájuk kiváló. Az autó hátsó üvegeit lefóliázták, szereltek a tetőre tetősíneket, a csomagtérajtónak az üvege külön nyitható. Tehát minden olyan ma elvárt trükköt bevetettek, amitől többnek érezhetünk egy ilyen autót.
Belül
A Kia Sportage utastere kifejezetten kényelmes, Nagy benne a hely elöl is, hátul is, a levegős érzést támogatja a legmagasabb felszereltségi szinthez járó nyitható napfénytető. Magam mögött 30 cm térdhely marad, ez szép érték. Az ülések ülőlapjai hosszúk, a támlák magasak, az ülés formázása nem túl határozott. Ez és a bőrkárpit segít a beövezetlen utasoknak az ülésen való csúszkálásban. Az első üléseknél kényelmes a középső könyöklő, a vezetőt nem zavarja a váltásban, sok a rakodóhely, nagy a zárható kesztyűtartó. Hátul a komfortosságot segítik az állítható dőlésszögű háttámlák. Az autóban belül is jó az összeszerelés minősége és jók a felhasznált anyagok. A formák maiak és nem túljátszottak. Egészében véve nagyon élhető a Sportage utastere, kényelmes beülni, kényelmes pakolni, még enni is kényelmes, persze autós mértékkel mérve. Még megemlítem a hátra is elvezetett 12 V-os aljzatokat, a csomagtér padlója alatti rekeszeket, valamint a teljes értékű pótkereket, amely ugyanolyan könnyűfém, mint a fent lévők ez ma már ritkaság.
A Kia Sportage 2,0 literes dízelmotorja 140 lóerős bőséges nyomaték állománnyal. Szép a járása, puhán húz, a dízelek között könnyen felpörög ha nem is annyira, mint a Kia egyhatos dízele. Munka közben kicsit morog, de hát szabad neki, mert kellő erőt ad a dinamikus autózáshoz. A motorhoz hatgangos váltót illesztettek, lehetne pontosabb, rövidebb utakon mozgó a váltókar. Az áttételeket jól eltalálták, hatodikban, 90 km/h sebességgel haladva 2000-et mutat a fordulatszámmérő. Így országúton alacsony, 7 literes fogyasztás érhető el. A várost már kevésbé szereti a kocsi, 10,3 litert fogyasztott.
Kormányzás, menetviselkedés
Bár a Kia Sportage már nem elsősorban terepjáró, mégis rendelkezik terepjáró génekkel. Felező már nincs benne, de összkerékhajtású, a rugóutak hosszúak, a rugózás viszonylag lágy. Emiatt az úton a viselkedése kicsit terepjárós, már ami a rugózási komfortot, és a kormánymozdulatokra adott reakciókat illeti tehát a rugózás kényelmes, a kormányra kicsit álmosan reagál a kocsi. A kormányzás könnyű, a fordulókör elég nagy. Szélesek a tetőoszlopok, a tükör jó nagy, kicsi a holttér.
Kinek igen, kinek nem?
Aki kényelmes, nagy autót akar, amelyre ráadásul nem költi rá a vagyonát, az ne keressen tovább. Ha pluszként nem szeretne félni a járdaszegélyektől, fekvőrendőröktől, vagy egy kis erdőjárás is becsúszik a hobbi okán időnként, akkor megint ne keressen tovább. Kedvezőbb áron nem talál ennyi szolgáltatást.
Motor, erőátvitel
Négyhengeres 16 szelepes DOHC turbófeltöltős common-rail befecskendezésű dízelmotor elöl, keresztben beépítve. Összkerékhajtás, hatfokozatú kéziváltó.
Hengerűrtartalom: 1991 cm3
Teljesítmény: 110 kW (150 LE) / 4000 ford/perc
Nyomaték: 305 Nm / 1800ford/perc
Súly/teljesítmény arány: 11,23 kg/LE
Karosszéria
5 ajtós, önhordó acélkarosszéria.
Menetkész üres tömeg : 1685 kg
Hosszúság: 4350 mm
Szélesség : 1800mm
Magasság: 1730 mm
Tengelytáv: 2630 mm
Csomagtér űrtartalma: 330/1410 l
Üzemanyagtartály űrtartalma: 58 l
Futómű
Elől: független felfüggesztés MacPherson rugóstagokkal, hátul multi-link felfüggesztés
Keréktárcsák mérete: 6,5x16
Gumiabroncsok mérete: 235/60 R16
Menetteljesítmények
Gyorsító képesség 0-100 km/h: 12 sec
Végsebesség: 177 km/h
Tesztfogyasztás: 10,3 l/100 km
Érdekes lehet: teszt Kia Cee'd SW, teszt Kia pro ceed