A második generációs Kia Cee'd következetes továbbgondolása az elsőnek, akár az ötajtós, akár a kombi modett nézzük. Ez utóbbinál a gyártó meghajolt a piaci trendek előtt, és némileg a kombiság alapértékeiből áldozott a design oltárán, de tehette ezt, hiszen kevés az olyan autós, aki folyton nyakigpakolja a kocsija. Ebbe a szerepbe rendszerint tíz év fölötti kocsik kényszerülnek.

Kia Cee'd kombi 2013 teszt

Visszatérve a tesztautónkra, bár ügynökfehérben pompázott, ez mégsem vette el a formai vonzerejét. Lendületes a vonalvezetése, hangulatos a farképzése. Egyre emelkedő övvonala, a fél sárvédőn át húzódó fényszórója, határozott maszkja jellegzetes karaktert ad a kocsinak. A karosszéria kiképzése a részletekig kigondolt, és alaposan "megmunkált", nem látni elnagyolt részleteket, vagy oda-nem-illő dolgokat.

Az utastér, miként a külső követi az aktuális karosszéria-építési divatirányzatot. Modernista, viszonylag jól álcázza az olcsó gyártásra való törekvést, amiért a gyártók előnyben részesítik a nagy egybeöntött felületeket. Néhol, példul a rádió körül már látni, hogy elgondolkoztak mivel töltsék ki a teret. Egy szinttel lejjebb pedig formai bravúrt vetettek be, hogy egyénibb lehessen a kocsi, és bár látni a vonalvezetések párhuzamait illetve ívcentrumait, ez már itt kicsit túljátszott, kissé kuszaságot okoz a látványban.

Kia Ceed kombi teszt

A burkolatokhoz használt műanyagok minősége átlagos, az összeszerelési minőség pontos. A kormány fogásvastagsága, átmérője megfelelő, az anyaga kicsit csúszós. Az ülés magasságban is állítható, érezhetően európai méretekre szabták. Padlóig nyomva jókora fejtér marad. Az ülés tömése kemény, formázása jó, a térkínálat megfelelő. A kényelmes vezetői helyzet 172 cm magassággal felemelt üléssel lőhető be jól, akkor látni ki rendesen és a kezelőszervek is akkor "kerülnek" a helyükre.

Teszt Kia Ceed kombi

Hátul is kellő a helykínálat és szintén feszes az ülések tömete. Időlegesen három ember is elutazhat is, ha kell. A csomagtartóhoz jókora ajtó felnyitásával férünk hozzá, de ez a nagy ajtó lehetne picit szélesebb. A rakodónyílás pereme határozott, csak ezért nem magas, mert duplafenekű a csomagtér alja. Hasznos rekeszek rejtőznek a padló alatt, így lehet az ülések lehajtásával sík a pakolóhely. A kombiság lényegén kis csorbát ejt, hogy az első ülés támlája nem fordítható le, vagy billenthető hátra, így hosszú holmik szállításával nem szabad számolni. Bár így is elég hosszú az első üléstámláig a hátsó ülések lehajtásával megnövelt csomagtartó.

Teszt Kia Ceed kombi

Az autó vezethetősége átlagos. A kormány rásegítés könnyűvé teszi a kormányzást, de kissé érzéketlen is, főképp a középállás tájékán. A pedálok erőigénye csekély, fékteljesítménybe többet várnék, főképp egy kombitól, amit gyakrabban pakolhatnak meg a tulajok. A hatfokozatú váltó rövid utakon mozgó, pontos karral kapcsolható. Az autóból a haránthátralátás és a hátralátás korlátozott, tükörből egyszerűbb parkolni, ebben segít a tesztautóba beszerelt parkolás-segítő radar. A futómű enyhén alulkormányzottsági hajlamot mutat húzósabb kanyarokban, a kormány érzéketlensége miatt a gyors-pontos manőverek odafigyelést igényelnek. A rugózást nem nevezném komfortosnak, inkább rázós és dobálós – feszesek a rugók és a lengéscsillapítók is. A futómű zajszigetelése gyenge, így határozott a gördülési zaj az autóban, és nem csak a téligumival.

Teszt Kia Ceed kombi

Az 1,4 literes turbódízelmotor ésszerű fejlődési irány az 1,6 literesek mellett. Azok technikai alapjain tervezett, rokon darab. A 90 lóerős négyhengeres a lökettérfogatához mérten jól teljesít. A gyorsulása persze nem brilliáns, a lendületesebb autózáshoz mélyebben kell nyomni a gázpedált, illetve ha terhelt a kocsi, vagy emelkedőre tévedünk akkor is. Pedig van a házban 220 Nm, tíz éve az akkor új 1,6-os dízelek tudtak ennyit, húsz éve meg a 2,5 literes dízelek.

teszt kia ceed kombi 2013

Csakhogy ez a nyomaték viszonylag későn ébred, a motor pedig hamar lepörög, így viszonylag kicsi a hasznos fordulatszámtartomány. 1700-tól 3500-ig él a motor, azalatt tehetetlen, afölött már csak kínzás neki az élet. Így tényleg elkél a jól illesztett hatfokozatú váltó, és a rövid végáttétel. Pörög is autópályasebességen a főtengely rendesen.

Kia Cee'd kombi teszt kisdízel

A fogyasztás vegyeshasználatban, hogyismondjam, nehezen értékelhető. Átvételkor a kocsi fedélzeti számítógépe 6,2 liter átlagfogyasztást mutatott. Mikor visszadtam 6,4 volt a jelölt érték – nem tartom rossznak hideg télben, sok hidegüzemmel, harmadrészben rövid városi szakaszokat megtéve dombos városrészen. Ellenben a rátankolás szerint a fogyasztás közelítette a 9 litert. Itt gondolom benne van az a turpisság, hogy az előttem a kocsit használó tesztelő csak látszólag teli tankkal vitte vissze az autót (rossz újságírói hagyomány szerint), a Kia kollégája hiába nézi, a műszer telit mutat, csak mentek már vele 30 km-t, vagy 60-at, nem ismerem a Kia műszerét mikor bukik alá. Szóval vagy 6,4, vagy saccolás szerint 8, vagy 7,5?

Kia Cee'd kombi teszt

A Kia bár olcsó autónak indult, és most hódítja a piacot, mégsem annyira olcsó, hogy népautó legyen belőle. Ez igazán nem a gyártó hibája. Az autó listaára 5 150 000 Ft 2013 elején. Akciós ára 4 750 000 Ft. Persze a konkurensekhez mérten jó ez az ár, de ha arra gondolok, hogy ennyiért 5 éve Honda Accordot lehetett kapni….

Mindenesetre jó hír a Kia vásárlóinak, hogy a korábbi generációnál bevezetett hosszú garancia már megtette a piaci hatását. Még drágább konkurenseinél is jobban tartja az árát a Cee'd, és ez nagyban köszönhető annak, hogy másodkézbe is gyártói garanciával kerül. De persze nem csak emiatt értékőrzőbb, jobb is az autó, és a használtpiac ezt honorálja.

Teszt Kia Cee'd kombi 1.4 CRDI