Új Lancia Delta teszt dízelmotorral
Fotók: Borsi Dávid

Új Lancia Delta teszt dízelmotorralA Lancia márkát a FIAT vezetése a kilencvenes évek végén hirtelen kirántotta a körülötte kialakult sportos légkörből, mondván, az legyen az Alfa Romeo sajátja. A Lancia pedig induljon el a prémium márkák irányába. Ezután elegáns formaterveivel, dúsán párnázott utasterekkel érkeztek a Lanciák, amellyel sikerült is elveszteni a Lancia sportos vonásaiért rajongó vásárlókat – hová tűnt a Delta HF, a Stratos hangulata? -, de nem szerezték meg helyette a klasszikus német prémiumvásárlók szívét. A kísérlet nem jött be, merre tovább? Vissza a sporthoz? Nem teljesen, hiszen az új Delta vonalai dinamikusak ugyan, de mellette rendkívül elegánsak is. Igazi karosszéria műremek. Akkor marad a prémium. Nem, mert belül már nyoma sincs a prémium hangulatnak. Akkor? „Csak” egy autó, amelynek egyénisége van? Majd kiderül.


 

Karosszéria

Új Lancia Delta teszt dízelmotorralAz olaszok mindig is értettek a formatervezéshez, amely a Lancia Delta megjelenésében is visszaköszön. Az első fényszóróba szerelt LED-sor, a hátsó lámpatestek formája, a finoman ívelt vonalak, és az emblematikus hűtőmaszk miatt az autó azonnal kiemelkedik a tömegből, megjelenése harmonikusan illeszkedik az elmúlt évek jellegzetes Lancia arculatához.

A sportos kinézet ellenére a Lancia méretei kategóriájában kiemelkedőek (tengelytáv: 2,7 méter; hossz: 4,5 méter, szélesség: 1,8 méter, magasság: 1,5 méter), aminek köszönhetően a méretesebb autókban megszokott helyet biztosít utasai számára.

Az autó messziről különleges, egyedi, és kifejezetten formás képet mutat, azonban közelebbről már több pontban visszaköszön az olaszosan könnyed munkavégzés, ugyanis több elemnél volt látható a pontatlan illesztés.

Karosszéria

Kategóriájában

Kidolgozás

3

Formai alaposság

5

Fényezés

4

Praktikum

4

Stílus

5



Genertel internet casco kötés - a legolcsóbb a piacon

Utastér

Új Lancia Delta teszt dízelmotorralAz utastér kialakítása is a stílusosság jegyében történt, az autó belsejének összhatása igen harmonikusra sikerült, bár azért apró kivetnivalók így is akadnak. Ilyen például a vezetőoldalon az ablakemelők elhelyezése, ugyanis ha az ember nem pillant rá a kapcsolókra, rendszerint a hátsó ablakokat húzza le az első helyett, bár lehet ez hosszabb használat esetén megszokás kérdése csupán.

A Lancia Delta négy felszereltségi szinten kapható (Argento, Oro, Platino és Executive), de már az alap, „Argento” szint is gazdagon kínál extrákat: 6 légzsák, ködfényszórók, manuális klíma, kormányról vezérelhető CD/MP3-lejátszós rádió, első kartámasz (alatta hűtött üreggel), eltolható és dönthető hátsó ülések állnak az utazók rendelkezésére. Az eggyel jobban felszerelt tesztautó extrái 16 colos könnyűfém keréktárcsával, bőr- Alcantara üléskárpittal, bőr kormánykerékkel és váltógombban, valamint hátsó könyöklővel egészültek ki.


Új Lancia Delta teszt dízelmotorralAz első ülések kényelmesek, és könnyen állíthatóak voltak, azonban a hátsó ülések véleményem szerint rossz minőségűre sikerültek, leginkább olyan hatást keltettek, mint a Budapest – Nyíregyháza vonalon közlekedő gyorsvonat háromszemélyes ülései. 
Nem is értem, hogy miként lehet ennyivel kényelmetlenebb a hátsó ülések párnázása, hiszen a keménysége miatt hosszú távon kellemetlen az utazás hátul.



A hátsó üléssor azért tartogat pozitív tulajdonságot is, ugyanis egyrészt 60:40 arányban osztható, másrészt előre-hátra mozgatható, aminek köszönhetően könnyen, az ülések ledöntése nélkül bővíthető a csomagtartó.

Utastér

Helykínálat elöl

4

Helykínálat hátul

4

Ülések elöl

5

Ülések hátul

3

Felhasznált anyagok

3

Kidolgozás

3

Praktikum

4

Stílus

4

Csomagtartó méret

4

Csomagtartó praktikum

4

Csomagtartó rakodhatóság

4

Utastér-csomagtér variálhatóság

5


Motor


Új Lancia Delta teszt dízelmotorralA Delta jelenleg 3 fajta benzines (1.4 T-Jet 120 Le, és 150 Le; 1.8 Di-Turbo 200 Le) és 3 dízel motorral (1.6 Multijet 120 Le, 1.9 Twinturbo Multijet 190 Le, 2.0 Multijet 165 Le) választható, amelyek mind teljesítik az Euro5-ös károsanyag-kibocsátási normát.

Az egyhetes teszt során a belépő dízelmotorral próbáltuk az autót, amely már alacsony fordulatszámon is könnyedén mozgatta a közel másfél tonnás autót, városi használatban 7,6 literes fogyasztással. A dízel erőforrás hangja alacsony fordulatszám tartományban nem volt hallható, de magasabb fordulatszámon, főképp hármas fokozatban búgó hangja volt.

A Delta csak hatfokozatú váltóval kapható, a tesztautóban lévő manuális váltó pontosan, azonban kissé hosszú úton járt, és a váltógomb nagy mérete, szögletes formája valamint kényelmetlen fogása megnehezítette a gyors sebességváltást.

Motor

Teljesítmény

4

Nyomaték

4

Rugalmasság

4

Zaj

4

Fogyasztás

5

Hajtás

5

Váltóáttátelek

4

Váltó kapcsolhatóság

4

Végáttétel

4

Futómű

Új Lancia Delta teszt dízelmotorralAz autó futóművét sportosan keményre hangolták, ami egyenes haladás esetén cseppet rázóssá tette az utazást, azonban a dinamikusabban vett kanyarokban nagyon stabilan fogta az utat az autó. 
A Delta kormányozhatóságával nem volt probléma, különös figyelmet érdemel a gombnyomásra kapcsolható „city” („város”) funkció, amely 20 kilométeres sebesség alatt olyan könnyűvé teszi az autó kormányzását, hogy akár egy ujjal is könnyedén lehet tekerni a kormánykereket, ami nagyban segíti a városi manőverezést.


Nagy segítség továbbá az autóban lévő hegymenet asszisztens, ami az emelkedőn való elinduláskor a fékpedál nyomása nélkül is megtartja az autót, így gond nélkül el tud indulni bárki visszagurulás nélkül.

Futómű

Rugózási komfort

4

Úthibaelnyelőképesség

4

Fekvőrendőr átlépés

4

Zaj

5

Egyenesfutás

4

Kanyarstabilitás

5

Reakciókészség

4

Kormányzás

5

Fordulókör

4

Ár-érték

A 120 lóerős dízelmotorral szerelt Delta ára 6.445.000 Ft, ami azt figyelembe véve, hogy a Lancia Delta 1.6 Oro egy igen gazdagon felszerelt modell, nem mondható kifejezetten drágának. Az alapváltozatot már 5.295.000 Forintért el lehet vinni, de a legkisebb, 1.4-es 120 lóerős motor és az Argento felszereltségi szint sem jár sok lemondással, tehát az sem jár rosszul, aki a legolcsóbb modellt választja magának, hiszen az erősen rétegmodell kirí a tömegből, formás alakját sokan megnézik. Ugyan az autó minősége olaszosra sikerült, azonban úgy gondolom, hogy ezzel mindenki tisztában van, amikor a délies életérzést sugalló autó mellett teszi le a voksát.

Ár-érték

Listaár

3

Alapfelszereltség

4

Extrák ár-érték aránya

4

Presztis-értékmegőrzés

3

Újra eladhatóság

3

Fenntartási költség

4