Rieger szélvédő takaró felpróbálása a járműre

Egy jó minőségű műanyag idom fényezése a mai technológiai szinten pár óra alatt elvégezhető. Persze ismerni kell a rendelkezésre álló anyagokatA műanyagok fényezése a fémektől eltérő technológiai eljárást igényel az erősen eltérő anyagjellemzők miatt. A fényezhetőségben szerepet játszik a műanyag típusa és a nyers állapota is.

A fényezendő műanyag letisztítása

Az autógyártásban már igen ritkán alkalmaznak nem fényezhető műanyagokat (mint a polipropilén homopolimer – PP-H), a legelterjedtebb, a karosszéria külső felületén használt műanyagfaj az ABS, vagy a PUR. A műanyagok fényezésénél gond lehet az anyagból távozó oldószerek és formaleválasztók okán a bevonatréteg leválása, ezért nagyon fontos a megfelelő előkészítés.

Műanyag idom kezelése formaleválasztó-eltávolítóval

Esetünkben egy német gyártású Rieger spoiler került a munkaasztalra. Érdemes olvasással kezdeni a fényezést, azaz megkeresni a gyártói leírást, illetve az anyagba nyomott anyagjelölést. A Rieger a leírásában közölte az anyagot (ABS) és a javasolt műveleti sorrendet is. A fényezési folyamat nagyban függ a felhasznált anyagoktól. A fényezési anyagokat gyártó ipari csoportok eljárásmódszerei eltérők, jelen esetben Autocolor technológiát alkalmaztunk, amely igen gyors munkavégzést tett lehetővé.

Színkártyával színazonosítás

A műanyag idom előkészítésének a megkezdése előtt felpróbáltuk az autóra, hogy szükséges-e bármilyen faragás, de szerencsére a gyártó pontosan dolgozott. A műanyag-típus azonosítása után következhetett a spoiler előkészítése. A munka a felragasztott matricák eltávolításával, az elem zsírtalanító lemosásával indult. Ezután egy speciális formaleválasztó-eltávolító anyag felvitele következett. A műanyag idomok gyártása során az öntőformákat úgynevezett formaleválasztóval kezelik, hogy az elkészült műanyag elem sérülésmentesen és könnyen kiszedhető legyen a formából. Ez a formaleválasztó feltapad a kész darabra is, és enyhén az anyagszerkezet felső rétegében is beszivárog. Az eltávolítása igen fontos, ha marad belőle, a fényezés lemálhat a műanyagról. Az alkalmazott formaleválasztó folyadékkal nedves csiszolás is végezhető, 800-as finomságú csiszolószivaccsal történt a munka, ami a felületérdesítés, így a bevonatréteg tapadása szempontjából elsődleges.

Festékkeverés Autocolor technológiával

Közben azonosítottuk a kocsi színét. Első körben, mivel eredeti gyári színű az autó, a pótkerékfészek adattáblájából kiolvasták a színkódot. Indulhattunk a festékkeverőbe. Itt a kód alapján ki lehetett választani a színkártyát is, odapróbálandó a kocsi színéhez. Az Autocolor kétféle szín ellenőrzését javasolta. Ennek oka, hogy a kocsik gyártásakor történnek színeltérések, ezekre vadásznak a festékgyártók, hogy a javítófényezésekkor színkülönbség nélkül tudjanak a fényezők dolgozni. Fényezőnk elmesélte, hogy márka-függő is, hogy hány "alszín" szerepel egy-egy gyári kód alatt, hanyagabb gyártók esetén a variációs lehetőségek száma igen magas.

Utolsó előtti antisztatikus portalanítás

A színazonosítást a festékkeverés követte. A festékgyártó számítógépes adatbázisa adta ki a szín receptjét, az összetevőket súlyra adagolják a keverőedénybe a keverendő festékmennyiség függvényében. A szükséges festékadag elkészítése után vissza lehetett térni a fényezőbe. A fényezésre előkészített, megtisztított spoiler mehetett a kamrába. Ott a mester beállította egy állványra, úgy, hogy mindkét fele fényezhető legyen – mivel az idom alja is látszik az utastérből.

Az első réteg fújása

Ezután antisztatikus kendővel portalanította a műanyagot. Ha ezt nem teszi meg, a könnyen feltöltődő műanyag az elszívórendszer dacára magához vonzana minden szálló szennyeződést. A fényezés első lépése egy tapadás-segítő anyag felfújása volt. Ez arra szolgál, hogy javítsa a műanyag felülete és a festék közötti tapadást. A felvitelét követően 4-5 percre kezdhető a szín felfújása. Sokat várni nem szabad, mert az anyag hamar köt, bajt nem okoz, de megszáradva nem is segít.

A sokadik réteg fújása

A színt két és fél rétegben fújta a mester az idomra. A rétegek nagyon gyorsan kötöttek, a felvitel után a meleg kamrában a szórópisztollyal levegő ráfuvatásával szemmel látható volt a kötés. A rétegek felfújása között csupán pár perces szünetek következtek. A két réteg szín már fedett, a maradék fél rétegre a gyöngyháztartalmú szín miatt volt szükség, hogy "kiadja" magát. A szín felvitelét egy átlátszó lakk követte, amely a felület keménységéért felelős.

és a végén a lakk

A bevonatrendszer kialakítását után jöhetett a kész darab szárítása. A kamrába hatvan fok fölötti levegőt pumpáltak, ezzel a hőmérséklet 55 celsius fok körüli lett. A műanyagok esetén óvatosan bánnak a hővel, nehogy deformálódjon a munkadarab. A szárítás után a fényezett darab vihető.

A teljes kikötésre még 24 órát várni kell, addig a fényezett felület nem terhelhető – ez alatt az értendő, hogy például csavarozott darab esetén felszerelhető, vagy tükörház felpattintható, de mondjuk a mi spoilerünk a felragasztáshoz nem rögzíthető ragasztószallaggal, mert a ragasztó kötéséig – több órára - fenthagyandó szalagok nyomot hagynának a fényezett felületen. Maga a fényezés időigénye szűk három óra volt, amelyből leszámíthatnánk a beszélgetések idejét. Gyors munkával és a műveleti idők betartásával két óra is elegendő lett volna. 

 

(A fotók az Autocolor tanműhelyében készültek)