Az autóiparban a hatvanas-hetvenes években jelentek meg a műbársonyozott, flokkolt felületek. Elsősorban az utastéri műanyagokat vonták be vele, igaz nem a szem-előttieket, inkább például a kesztyűtartók belsejét, vagy csomagtéri burkolatokat. Az autógyártásban nem is terjedt el jobban, bár előnyös tulajdonságai miatt máig alkalmazzák – gondoljunk csak a műbársonyozott gumi ajtótömítőkre, amelyek hidegben nem fagynak össze. Az újdonság Magyarországon is megjelent, igaz nem a sorozatgyártott autókban! Egy élelmes „maszek”, Morvay Tamás honosította meg a technológiát harminc éve, amelyre hamar rákaptak a versenysportot űzők, illetve az autófelújítással foglalkozók. Tamás azóta is űzi az ipart, nála néztük meg, hogyan működik a flokkolás.

Nehéz feladat: tetőkárpit flokkolása, ráadásul előtte bőrözve volt

Tetőkárpit flokkolása: nehezítette a feladatot, hogy előtte fehér bőrt ragasztottak rá, amit el kellett távolítani a ragasztómaradékkal együtt

A flokkolás lényege, hogy bármely festhető felületre, műanyagokra, fémre, üvegre, vászonra (akár ruha, akár szőnyeg), felvihető egy teljes fedést adó bársonyos jellegű réteg. Ehhez először elő kell készíteni a bevonandó felületet. Az előkészítés során a felület minőségétől függ az előkészítés mélysége. A sima, jó állapotú műanyagokat elég por- és zsírmentessé tenni. A sérült, vagy rücskös kiképzésű felületeket előbb javítják, illetve szórógittel feltöltik, majd simára csiszolják. Megint máshogy történik a vásznazott utastéri műanyagok előkészítése, az ilyet előbb „keményítik”, például műgyantásal lekenik, majd ezt követően csiszolják, gittelik. A lényeg ugyanaz, homogés és tiszta felületre van szükség.

A flokkoláshoz használt bársonyanyag. Apró szöszök tömege

Ezt a szöszmőt kell felragasztani a felületre, hogy bársonyszerű legyen

Ottjártunkkor egy komoly munkán dolgoztak, egy teljes héjas tetőkárpitot műbársonyoztak. A munkát bonyolította, hogy az előkészítés során előbb el kellett távolítani a korábban felragasztott fehér bőrbevonatot. Érkezésünkre mindez a hosszadalmas munka már megtörtént, éppen a por- és zsírtalanítást végezték a hatalmas munkadarabon. A megrendelő bézs színű bevonatot kért – a műbársonyozás színei egy színskáláról előre választhatók. Előkészítették a bézs felülethez szükséges anyagokat.

Lecsiszolták a felületet flokkolás előtt

Egy kis csiszolás

A flokkolás eljárása, hogy a kezelendő felületet speciális ragasztóanyaggal egyenletesen befújják. Ezután a kis „bársony” szálakat rászórják a felületre, de a szóráshoz az elektrosztatikusságot hívják segítségül. A negatív pólust vezetik a munkadarabba (a ragasztófelületbe), a kis szálak pozitívan töltöttek. Ennek köszönhető, hogy a szálacskák a felületre merőlegesen érkeznek és rögzülnek.

Színválasztás a flokkolás megkezdésekor

A felszórandó ragasztóanyagot is színezik a jobb színhatás kedvéért. A felfújás ugyanúgy történik, mint egy fényezés esetén: szórópisztollyal. A ragasztóréteg kialakítása után sietni kell, mert úgy tíz perce van a szakembernek a bársonyozásra. A ragasztózott munkadarabra a bársonyszálakat egy speciális óriás-porszívó szerű géppel juttatják fel. Az egyenletes felület eléréséhez gyorsan és ügyesen kell kezelni a jószágot.

A ragasztó felfújása a flokkoláshoz

Felfújják a ragasztót

Miután elkészül a bársonyozás, jó egy napig hagyni kell száradni a felületet, ha ez is megvan, egy igazán ellenálló és érdekes bevonat az eredmény. Tisztítani a flokkolt felületet legjobban kefével, vagy sűrített levegős lefúvással lehet. Ugyanis a kis szálak közül ki kell söprögetni a port-koszt. Ronggyal törölgetve csak jobban belepasszírozzuk a szőröcskék közé a szennyeződést, amely csúnyább lesz, mint nekiinduláskor. De mondunk hajmeresztőbbet: rallis tapasztalatok szerint a flokkolt felület nagyon jól bírja az erős vegyszereket, így például az olajos szennyeződés is könnyen eltávolítható féktisztító sprayvel! Mindent kiszed, de nem lesz baja a műbársonyozott felületnek.

A flokkolás maga

Azonban csak a jó minőségű flokkolás ilyen ellenálló. Ha rosszul készítik elő a felületet, akkor lemálhat a flokkolás, ha pedig a technológia rossz, vagy tapasztalatlan az iparos, akkor a jellegzetes hibák közé sorolható a foltos felület, illetve az ívek, mélyedések bevonatának egyenletlensége, hiányosságai – félig kopasz a felület. Tehát nem árt néhány referenciamunkát megnézni.

Kész a flokkolt felület

A flokkolás nem méregdrága dolog, egy műszerfal típustól függően 20-40 ezer, egy ajtókárpit 5-15 ezer, kormány 6-10 ezer, kalaptartó 10-30 ezer, tetőkárpit 20-50 ezer forintért műbársonyozható.

Flokkolás a javítóiparban

A flokkolás korántsem csak az autótuning, vagy az autósport témaköre. A mindennapi autózásban, autókarbantartásban is hasznát venni. Vegyünk néhány példát: az ajtók ablaknyílásainak alsó gumitömítését flokkolva elkerülhető, hogy a porszemek miatt idővel karcosodjanak az üvegek, vagy igen hamar a fóliázott ablak. A magyarázat egyszerű: a kis szörök közé beülő koszt távol tartja a flokkolás az üvegtől. (A gumitömítés flokkolása 1-3 ezer forint).

Flokkolt vízlehúzó

A flokkolás az autójavításban is szerepet kap. Például ha kinyílt az utasoldali, vagy kormány légzsák, akkor új műszerfalat kell vásárolni. Ennél azonban sokkal olcsóbb eltüntetni a nyílásokat és flokkoltatni a műszerfalat, vagy kormánypárnát, sőt akár oldallégzsák esetén a tetőoszlop-burkolatokat. Az öreg, repedezett műszerfal is felújítható a flokkolással, ez is olcsóbb megoldás, mint például egy bőrözés, és egyszerűbb, mint új műszerfalat keresni.

A flokkolás a játékra is lehetőséget ad. Ugyanis maszkolásokkal egy felület többféle színnel is flokkolható, így izgalmasabbá tehető az autó utastere.