Powerflex poliuretán tuning szilent jobbra, a régi a kengyellel balra

Miért jó egy kemény szilent? Pontosabban fog reagálni az autó a kormánymozdulatokra, kisebb lesz manőverezéskor a futómű nyúlása, kiszámíthatóbb az autó viselkedése és közvetlenebbek lesznek a reakciói. Minderre a magyarázat, hogy a futóműelemek bekötési pontjainál az autógyárak rugalmas szilenteket alkalmaznak, amelyek tompítják a dinamikus terheléseket, csökkentik a futóműzajt és tervezett deformációjukkal befolyásolják az autó futástulajdonságait. 

A régi gyári szilent finoman is csereérettEredetileg a szilentek nem voltak többek egyszerű gumi-hengernél, azonban a nyolcvanas évek végétől komoly fejlődésen mentek keresztül. A szilentek belső kiképzésével a tervező mérnökök elérték például a futómű lengőkaroknál alkalmazott alkatrészeknél, hogy bizonyos irányban „engedjenek” elmozdulást – például oldalirányba, ezzel javítva kanyarodási tulajdonságot -, de magasságba fogjanak, így ne keltsenek bizonytalanság érzetet a vezetőben. Természetesen, ahogy bonyolultabbá váltak ezek az alkatrészek, előbb is tönkremennek. A fáradt szilent egyrészt a rendszeres deformációs irányban maradandó alakváltozást szenved, másrészt az anyaga öregedésével elszakadhat, harmadrészt veszítve a rugalmasságából már nem úgy működik, ahogy eredetileg tervezték. Mindebből a vezető annyit érez, hogy a kormányzás holtjátéka nő, a kormánymozdulatra a kocsi késve reagál, romlik az egyenesfutása, kanyarban, gyors manővereknél az autó nem irányítható pontosan, tehát „nyúlósan”, nem kiszámítható módon viselkedik, valamint erős fékezéskor is instabil – akár 3 éves autóknál is jelentkezhet a szilentfáradás. Hasonlót új kocsiknál, jó szilentekkel is érezhet a sofőr. Elsősorban kényelemre hangolt futóművű autók azok, amelyek kormányreakcióikkal kissé elszigetelik a vezetőt az úttól, a gyors irányváltásokat finom nyúlással követik.

A régi gyári szilent csapágylehúzóval való eltávolítása a lengőkarrólHa ez utóbbitól szabadulnánk, illetve, ha úgyis cserélni kell érdemes elgondolkozni a tuning célra fejlesztett poliuretán műanyag szilentek vásárlásán. A kemény, műanyag szilenteket a versenysport céljára fejlesztették ki, ahol elsődleges a kocsi irányíthatósága és iránytartása, és másodlagos a karbantartási igény. Mert bizony a kemény szilent jobban terheli a futóműelemeket és a karosszériát is, hiszen nem tompítja a deformációs erőhatásokat. A versenyszilentek közúton csak erős fenntartásokkal használható. Azonban a poliuretántuning szilentek (ilyen a Powerflex) jelentik a középutat, mert anyaguk egyrészt nem olyan merev, mint a versenysportban, kialakításuknál viszont a gyári szilentekkel ellentétben a stabilitás volt az elsődleges szempont – a gyári szilentél 20-30 százalékkal merevebbek, így még elég rugalmasak a dinamikus terhelések csillapítására.

A kiszerelt szilent balra, mellette az új Powerflex excntrikus tuning poliuretán szilentPersze ez így elmondva jól hangzik, de az ősi mondás szerint a puding próbája az evés, így már látványra lehangoló állapotú szilentekkel létező autómba szereltünk angol Powerflex szilenteket, ezt a márkát tartják az egyik legjobbnak a világon (nem csak a szép kék színe miatt). Elmondanám még, hogy kocsim egyenesfutása, kormányzási közvetlensége, reakciókészsége egyaránt alulmaradt az elvárásaimnak.

A járművet az usatuning.hu referenciaszervizébe vittem a beavatkozásra, ahol enni lehet az emelőbakról, olyan tiszta minden. A felpakolandó készlet első körben az első alsó lengőkar és stabilizátor szilentek voltak. Ráadásként még egy kis trükköt bevetettem, mert a lengőkar szilenteknek két részből álló excentrikus típust választottam, amelyek beszerelésével nő a futómű utánfutása, tehát stabilabb lesz az egyenesfutás, gyorsabb a kormányvisszapörgés, tehát még reakcióképesebb lesz a jármű – tudom a driftesek vesznek ilyet, de a kíváncsiság nagy úr.

A Powerflex tuning szilent és a beszerelési ábraÉrdemes megnézni a bentlévő gumiszilentek állapotát, a fáradás tipikus jeleit mutatták. Maga a csere időigénye nem vészes (2-3 munkaóra), igaz BMW E30-asom ilyen szempontból könnyen szerelhető. Aki ügyes akár otthon is cserélheti, bár a futóműszilent lehúzásához és a kengyelből való kipréseléséhez nem árt célszerszám, anélkül több órás szenvedés a munka. A stabilizátor szilentjeinek cseréjéhez viszont nem kellett célszerszám, viszont fontos, hogy a futómű mindkét oldalon tehermentesítve legyen. Autóm esetén egy berohadt csavar húzta az időt, valamint, hogy a leszerelt fém alkatrészeket visszarakás előtt tip-top állapotba hozták.

A régi kengyelben már benne van a kemény szilentIgazán mint sok beharangozott és dicsőített csodamegoldásra, a kemény szilent hatására sem vettem mérget, így kiváncsi voltam a végeredményre, másrészt viszont sejtettem, hogy akár pszihésen is jobbnak fogom érezni, akkor is, ha nem az, csak azért mert beszereltettem. Azonban a kocsi majdnem újjászületett, és nem csak a képzeletemben. A korábbi kormány-holtjáték szinte megszűnt, az új tuning-szilentekkel azonnal reagál a kocsi a kormánymozdulatokra és pontosan kiszámítható, hogy mit fog tenni, milliméterre, hogy merre fog menni. Megszűnt az első futómű „úszása” is, mintha leszögezték volna a kocsi orrát az útra, fékezéskor nem sétál, és autópályatempón is stabilabbá vált, mintha két kategóriával nagyobb autó lenne. Még elmondanám, hogy azért bonyolódott az ügy, mert utángyártott lengőkarjaim voltak, ezekre nem passzolt az excentrikus szilent, és az utángyártott kengyelekbe se fért be. Így félbehagyva a dolgot, előbb gyári lengőket kellett szerezni a wágenbe. A következő fejezet az lesz, hogy a hátsó futóműhöz is beszórjuk a teljes készletet.

Az excentrikus szilent lengőkar oldali darabjának a felillesztéseA tuningszilent beruházás nem vészes, sokkal olcsóbb a tuning alkatrész, mint a gyári, igaz kicsit drágább, átlag 20 százalékkal, mint az utángyártott alkatrész. A Powerflex szilentek darabonkénti ára 4-8000 Ft közötti, a teljes első készlet ára a BMW E30-hoz közel 30 000 Ft volt. De a képességnövekedés miatt szerintem megéri, legalábbis annak, akinek ez számít.

Mivel az új Powerflex szilent excentrikus típusa megváltoztatja a futóműgeometriát, így fontos a beszerelés pontossága, a szilent pozicionálása. A mellékelt rajz mutatta mit kell tenni, eszerint illesztette be a szerelő a helyére. Az új szilentet is préssel tolták a helyére.

Fent van a lengőkaron a Powerflex poliuretán szilent

Az új Powerflex tuning excentrikus szilent csak gyári lengőkarra illeszthető fel (legalábbis a BMW E30-E36-nál), mert az azon kialakított fül pozicionálja a megfelelő helyzetbe a belső részt. Elkészült a lengőkar szilentcsere. A fekete és kék műanyag közé speciális kenőzsír került. Ez így nem egyszerű hibajavítás, ez képességnövelés is egyben (tehát tuning).

 Az új szilent, mivel keményebb anyag, nem kapott fém-védelmet. A régi helyére a fekete rész kerül, a kék a ráadás tuning. A fekete és kék műanyag rugalmassága eltérő, a fekete merevebb, a kék lágyabb.



 

Fent van a lengőkaron a Powerflex poliuretán szilent

A szintén öreg stabilizátor szilent szája már kinyílt, így nagyobb mozgást engedett. Ráadásul a gumi elöregedett, vesztett az alakjából és a rugalmasságából



A régi szilent lényegében teljesen széttaposva került elő a helyéről. Látni, hogy az új alakja kicsit határozottabb. A színeltérés oka, hogy a Powerflex szilent nem gumi, hanem műanyag, így jobban fogja a stabilizátort



 

A Powerflex poliuretán szilent felillesztése a stabilizátorraA stabilizátorról egyszerű leszedni a szilentet. A tartófül eltávolítása után egyszerűen le kell szedni a stabilizátor-rúdról. Semmi mást nem kell megbontani.



 

Az új szilent felfűzése is könnyű a stabilizátorra, főképp, ha egyszerre mindkét oldalon le van kötve és tehermentesítettték



A letisztított kengyel az új szilenttel, senki meg nem mondaná, hogy nem új az egész

Helyén a Powerflex poliuretán stabilizátor szilent




A versenysportban

Az usatuning.hu műhelyében épen készült egy ralli Subaru Impreza is. Az első futóművet már beszerelték, a hátsó még beszerelés előtt állt. Egyrészt érdemes megnézni a tiszta munkát, másrészt a tömör, itt éppen narancssárga versenyszilenteket. Ezek az autómba szerelt Powerflex poliuretán tuning célú szilenteknél sokkal keményebbek, viszont igen ellenállóak. A prés alá helyeztek egy példányt, összenyomták (15 tonnával), majd kieresztve ott állt ugyanolyan épen a szilent, mint a szadizás előtt. Utcára azért nem szerencsés ilyet használni, mert a futómű felől érkező ütésszerű terheléseket továbbítják a kasznira, így amellet, hogy pár napon belül minden zörögni fog, terhelik a futúmű bekötési pontokat, valamint azok környékén a karosszériát, amely lemezrepedéssel, rossz esetben a bekötési pont kiszakadásával fenyeget, főképp idősebb autók esetén. Annyit pedig nem ér a még patentebb irányíthatóság.

Beszerelés előtt a hátsó futómű. 16 darab kemény versenyszilentet szerelnek be
Subaru futómű versenycélra spéci versenyszilentekkel