EGR kipufogógáz visszavezető szelep BMW E46-ból, bizony koszosan

EGR kipufogógáz visszavezető szelep BMW E46-ból, bizony koszosanA kipufogógáz visszavezetéséért felelős szelep, az EGR hibája nagyobb fogyasztást, teljesítményvesztést, alacsony fordulaton nyomatéktalan üzemet okoz, mivel hibásan nem képes a tervezett mennyiségű kipufogógáz áteresztésére, ezzel rontja a keverékképzést. A korszerű autók vezérlőrendszere felismeri az EGR szelep hibáját, amely a számítógép hibakódjaiból kiolvasható. A márkaszervizek többségében azonban nem végeznek EGR-tisztítást. Inkább cserélnek. Egy új EGR-szelep ára átlagosan 60-90 000 Ft, ehhez jön még a ki- és a beszerelés, ami a mai szervizóradíjakon számolva sem olcsó játék.

EGR kipufogógáz visszavezető szelep BMW E46-ból, már tisztánAz EGR-hibáját (az esetek 95%-ban) a lerakódott korom okozza, így mindenképp érdemes a csere előtt megpróbálkozni egy tisztítással – amelyet még hibajel nélkül is érdemes elvégezni 40 000-50 000 km-ként, főképp városban üzemelő autók esetén. Egy tisztítás költsége, például az ATC Nova szervizben 20 000-25 000 Ft, ami akár üzemanyag-fogyasztásban is megtérülhet, ráadásul az autó újra leadja a gyári teljesítményét.

Jöjjön néhány konkrét példa. BMW E46, 320d 160 000 futott kilométerrel az órájában. A kocsin az érkezés után a mérőpadon teljesítményt mértek, amely szerint  134 lóerőt adott le a motor, a nyomatéka 295 Nm volt – jóval alacsonyabb a gyári értékeknél. Kiszerelték az EGR szelepet, valamint találtak több, megtört vákuumcsövet is, ezeket cserélték. Látszott az EGR-t rögzítő csavarokon, hogy már egyszer valaki kiszerelte és vélhetően megpucolta, amit az is alátámasztott, hogy a szelep nem volt durván szennyezett, ám mégis kedvezőtlen módon befolyásolta az autó működését. Kitakarították az EGR-t, kicserélték a rossz (4mm átmérőjű) vákuum csöveket, és máris 304 Nm-t és 146 LE-t tudott az autó. 

EGR kipufogógáz visszavezető szelep BMW E46-ból, már tisztánNem hatalmas különbség, de már közelebb került így a gyári értékhez, sőt ez már a gyártási szórásba akár bele is férhet. Az alapjárathoz közeli tartományban is érezhetően jobb lett a motor járása, amit a tulajdonos átvétel után meg is említett, hogy nem olyan fulladásra hajlamos alapjárathoz közel, és a füstje is kevesebb.

És egy másik példa. Ez is BMW 320d E46, amely 155 000 km-t futott és újkora óta tuningolt. Az EGR szelepet és a K&N sportszűrő lett a pucolás alanya. A tuning benne egy ATC-cshippelés, egy Bastuck Sport hátsódob és egy K&N szűrő. Így 200 LE és 420Nm a motorra jellemző adatok. Itt is hozott szépen a takarítás, pedig egy óvott, rendszeresen karbantartott autóról van szó – mérési ábra alant. 

EGR kipufogógáz visszavezető szelep BMW E46-ból, már tisztán