Teszt Skoda Octavia 1.6 Dual
Fotók: DM

A Skoda Octavia kapható kiegészítő gázszettel is, így üzemanyagként futhat PB-gázzal is. Ez a Skoda Dual program. A kettős üzemű motorral a modellfrissítés előtti karosszériával próbáltuk ki a Skoda Octaviát, az 1,6 literes motorral.

Teszt Skoda Octavia 1.6 DualA gázszett legnagyobb helyet foglaló részét, a palackot a pótkerék fészkébe tették egy illeszkedő tartály formájában. Előnye, hogy nincs egy nagy palack a csomagtartóban, hátránya, hogy a pótkeréknek új helyet kell találni, esetünkben huzatot húztak rá és a csomagtartóban kihorgonyozták egy rögzítőfülhöz

A vezetőnél a kormányoszlop mellé tettek egy kis kezelőpanelt, amelyen ledek jelzik, hogy milyen üzemanyaggal fut a motor, illetve ezen a panelen lehet manuálisan is ki- bekapcsolni a gázüzemet. Automata állásban használva a rendszer maga kezdi adagolni a gázt a benzin helyett, ugyanis a motorindítás hidegen benzinnel történik. (A motor természetesen üzemelhet benzinnel és gázzal is).



Teszt Skoda Octavia 1.6 DualAz átállás a két üzemmód között lényegében zökkenőmentes. Gázüzemben a motor csendesebb, puhábban húz, de a teljesítménye esik. Ez főképp gyorsításokkor, emelkedőn feltűnő, mintha az 1,6 literes motort 1,4 literesre cseréltük volna – de azonos végáttétellel. Így a türelmes vezetési stílus a megfelelő gázüzemben.

Az egyhatos benzinmotor benzinnel 8 liter körül fogyaszt, gázzal inkább 10 litert. Elsőre az ember élvezi a kábé 300 kilométerrel nagyobb hatótávot, hiszen plusz 30-35 liter gáz-üzemanyagot is viszünk magunkkal.  Élvezhető, hogy tudjuk gyengébben bár, de sokkal olcsóbban autózunk. A teszt végén az üzemanyagköltség kiszámolásakor azonban nem volt teljesen pozitív a mérleg, mindkét tankot telitöltve, majdnem ott voltam, mintha ugyanannyi kilométert csak benzinnel tettem volna meg.

Teszt Skoda Octavia 1.6 DualPersze ennek is megvannak az ésszerű okai. A kocsit elsősorban városban használtam, sokszor igen rövid távokra. Az indítás mindig benzinnel történt, tehát az üzemanyagigényes üzemmódot (indítás, bemelegedés) a drágább benzinnel tettem meg. Gázüzemben kicsit gyengébb a kocsi, így a városi gyorsításokat mélyebb gázpedál állással tettem meg, ilyenkor a motor kénytelen volt gázból is többet fogyasztani. Hülye dolog, de a gázkúthálózat ritkássága miatt közel 10 kilométert kellett autózni a gázkútig, ami nem mindig jön össze, tehát idő hiányában az ember benzint használ (a teszt alatt egy töltést autóztam ki a gáztankból). További hátrány, hogy a mélygarázsok használata tiltott a gázüzemű autóknak, így a felszíni parkolóhely keresés is plusz fogyasztást jelent.

Teszt Skoda Octavia 1.6 DualÖsszegezve a tapasztalataim azt mondhatom, hogy a gázüzemű használat előnyei nem jönnek ki bármely felhasználónál. A szinte csak városi üzemmódú használat esetén, sok benzines indítással nagy értelme nincs a dolognak, főképp, ha ismerjük a saját szokásainkat és sokat használunk mélygarázst. Persze taxisokkal is beszélve, illetve barátommal, aki gázüzemű autót használt évekig, kiderül, hogy a gázhasználók nem benzinnel indítanak, hanem gázzal, van olyan, akinek a kocsija benzinnel be sem indul már. A gáz olcsóságát akkor érezzük, ha benzint szinte nem használunk. Másik tényező, hogy legyen a közelben gázkút, ne arra költsük a megspórolt pénzt, hogy elautózzunk a kútig. Harmadrészt leginkább az alacsony-fogyasztású üzemmódokban, tehát konkrétan az országúti használatkor jön ki igazán a  gázüzem olcsósága. Túlnyomórészt így használva az autót éri meg gázos Skodát is venni.

A beszerelt gázszett olasz, itthon építik be, nem így érkeznek a Skodák a gyárból. A töltőnyílást a benzines tanknyílás mellé telepítik

Teszt Skoda Octavia 1.6 Dual

Egy adapterfejet kell gáztankolás előtt a csőbe csavarozni

Teszt Skoda Octavia 1.6 Dual

Ekkor csatlakoztatható a gáz-töltőpisztoly

Teszt Skoda Octavia 1.6 Dual

Skoda LPG üzemmel, gyári garanciával

Teszt Skoda Octavia 1.6 Dual