Féknyereg karbantartás, javítás, felújítás
Fékdugyattyú állapotának az ellenőrzése a féknyeregben
Az autók fékberendezése meglehetősen mostoha körülmények között üzemel: a keréktárcsák alatt kapnak hideget-meleget, vizet, koszt. Így fokozott a meghibásodás esélye, a víz korróziót, a rossz helyre jutó kosz kopást okozhat. Bár a rozsda, vagy kopás általi meghibásodás jellemzően az idősebb vagy magasabb futásteljesítményű autókra jellemző, azért fiatal kocsiknál is előfordulhat, ha egyes alkatrészük anyaghibás, vagy sérült – például beszoruló idegen tárgy által.
Dugattyúk visszatolása a helyükre célszerszámmal
Az autók fékbetétei bizonyos rendszerességgel cserére szorulnak, ilyenkor érdemes ellenőrizni a féknyergek állapotát is. A féknyergeknek nem csak az a feladata, hogy tartsák a betéteket, a nyereg része a fékmunkahenger, amelynek a dugattyúja rászorítja a féktárcsákra a fékbetéteket. Rendszerint nyergenként egy dugattyú dolgozik, sokkal ritkább a sportos, nagy teljesítményű autók esetén alkalmazott több dugattyús típus.
Egy rozsdás csap
Érdekes módon, a működési elvüket tekintve a többdugattyús nyergek az egyszerűbbek. Ezek úgynevezett fix-nyergek, a tárcsára mindkét oldalról a dugattyúk szorítják a betéteket. Az egydugattyús nyeregnél meg kellett oldani, hogy az egy darab dugattyú által kifejtett erő mindkét oldali betétet rászorítsa a nyeregre. Emiatt a nyereg több részből áll, van egy fix keret a munkahengerrel, és egy mozgó darab, amelynek a segítségével a dugattyú miközben az egyik betétet nyomja, a másikat ráhúzza a féktárcsára egyenlő erővel – úszónyeregnek hívják ezt a típust.
A nyereg vezetőpályáinak a megtisztítása
A fékbetétek kiszerelését követően a karbantartáshoz egyszerűbb a féknyerget is leszerelni, hogy könnyebben hozzáférhetők legyenek a dugattyúk. A nyergeket rendszerint két izmos csavar tartja. Ezeket lecsavarva még nem vihetjük a munkapadhoz, mert ott van még a fékcső. Azonban ennek a lekötése csak akkor szükséges, ha a nyereg komolyabb felújítást igényel. A nyerget kézbe véve ellenőrizni kell, hogy milyen az állapota.
A fékdugattyúkat gumi porvédők, más néven karmantyúk óvják a szennyeződéstől. Természetesen ezek a gumialkatrészek is öregednek, illetve sérülhetnek. Mindkét esetben kiszakadnak, vagy kitágulnak annyira, hogy bejut alájuk a kosz és a nedvesség. Nem kell mondani, hogy ezek korróziót és kopást okoznak, amely végül a fékerő csökkenéséhez vezetnek – ha csak az egyik oldali dugattyú állapota romlik, és a fékerő csak az egyik keréken csökken, akkor fékezéskor a kormány elhúzza. Az állapot ellenőrzéshez nézzük meg a karmantyút, majd ha ép, akkor is toljuk fel a dugattyún, hogy lássuk, a dugattyú is rendben van-e.
Mikor a dugattyúkat és karmantyúkat épnek találjuk, akkor a többdugattyús nyergeknél nagyjából el is fogyott az ellenőriznivaló. Azonban az úszónyergeseknél meg kell néznünk a mozgó részt megvezető csapok és pályák állapotát. A csapokat ismét csak gumi porvédők óvják, a pályákat igazán semmi, csak a jó anyagminőség és a gyártáskor odajuttatott kenőanyag. Itt is meg kell nézni a gumikarmantyúk állapotát, valamint azokat felhúzva a csapok helyzetét is.
Rézpaszta a megtisztított fémen
A szakadt porvédő gumikat cseréljük ki, a csapokat és az azokat megvezető furatokat kenőanyaggal védjük. A nyergen a nyílt pályákat viszont nem szabad zsírozni, nehogy a fékbetétre, tárcsára jusson a súrlódást csökkentő anyag – hiszen a fékezéskor éppen a súrlódásra van szükség. Itt használható az úgynevezett rézpaszta, amely gátolja a korróziót. Mielőtt azonban feltennénk, meg kell tisztítani a korrodált felületet csiszolóvászonnal, reszelővel. Jó ezt megtenni, mert, ha hagyjuk, hogy a rozsda dolgozzon, akkor előbb-utóbb aszimmetrikus lesz a fékerő, és az egyik oldali betétet jobban fogja a nyereg a tárcsára szorítani, mint a másikat, emiatt egyenletlen lesz a fékalkatrészek kopása, az erősebben használt előbb tönkremegy. Az ellenőrzés és az ápolás után már nyugodtan összeszerelhető a fék, az így karbantartott alkatrészek üzembiztonsága és élettartama nő.
Szakadt gumikarmantyú, alul az új felrakva