Téligumi szerelés az Y2000 kft-nél

Igazán aktuális, hogy az autóink gumiabroncsaival foglalkozzunk. Ez alól senki nem bújhat ki, használjon bármilyen rendeltetésű abroncsot is. Aki egész évben télivel jár, annak ellenőriznie kell a mintázat mélységet és a gumi elöregedését. Ugyanis a melegben lágyuló téligumik kopása jó időben fokozott, a felmelegedésre is hajlamosabbak a mintázatuk okán is (például autópályán haladáskor), ez pedig az öregedésüket gyorsítja. Az öregedett gumi pedig felkeményedik, és már télen sem lesz lágy, mint ahogy azt várjuk tőle – a repedezett gumifelület, töredezett minta-részek mind az öregedés jelei.
A mintamélység is nagyon fontos a téligumik esetén, legalább 4 mm vastagságra azért szükség van a megbízható tapadáshoz - mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a következő KRESZ-módosításban is rögzítették a minimális téligumi mintamélységet 4 mm-ben, a korábbi 1,6 mm helyett. A kopott, öreg gumikat cserélni kell. A négyévszakos gumikat használók sem ússzák meg az ellenőrzést. Számukra elsősorban a mintamélység az, ami gondot okozhat.

Tékligumi garnitura váltás - minden könnyűfém felnin
A legtöbb feladat a garnitura-váltókat érinti, akik idény-gumikat használnak. A nyárigumi hidegben megkeményedik, így jobban csúszik még a száraz úton is, a mintázata már kis hótól és latyaktól is eltömődik, a sima felület pedig csúszik, a kerék kipörög, elveszti a tapadást. Így a nyárigumikat időben le kell cserélni. Rendszerint a 7 fokos átlaghőmérséklet a "választóvonal", amelytől – a csapadéktól függetlenül – a szakemberek a garnituraváltást javasolják. 
Minthogy a mai gumiabroncsok évszak-specializáltak úgy a gumikeverék, mint a mintázat tekintetében, a nyári gumik téli időszakban való használata komoly biztonsági kockázatot rejt. Így, bár Magyarországon a kresz nem írja elő a téli gumik kötelező használatát évszakváltáskor (ellentétben több más európai országgal), és egy esetleges baleset okozásakor sem terhelő a nyári gumi használata télen, síkos útviszonyok között sem, ha amúgy a gumik állapota (mintamélység, méretmegfelelőség, tengelyenkénti azonosság) jó, mégis javasoljuk a téli gumik használatát.

Tehermentesítő

Átszereléskor figyeljünk a tartozékokra, például a felnik tehermentesítőjére (ha külön van). Ha elvész, nehéz pótolni

A legkevesebb dolguk azoknak van, akik már átálltak a téligumi-nyárigumi ritmusra, és a garázsban, vagy a gumisnál várja a bevetést az épp aktuális négy kerék. Ők csak átcsavarozzák a kerekeket. Persze, ha külön felnire van szerelve a két abroncsfajta, ami azért ajánlott, mert az abroncsok fel-leszerelése terheli a gumi szerkezetét. Ha nem, akkor még a gumiszerelés jelent plusz költséget a kötelező centrírozással. Ne feledjük, hogy minden felszerelés előtt ellenőrizni kell az abroncsok állapotát, úgy a mintamélység, mint az esetleges sérülések tekintetében – járdázások, szálszakadás, idegen tárgy.
Akinek pedig nincs téli garniturája, vagy elkopott a meglévő, az előtt ott van még a vásárlás feladata is. Legideálisabb esetben tehát külön felni van télire, ez lehet könnyűfém is, ma már a gyártók specializált télálló modelleket is ajánlanak. Előnyös, ha a téligumi keskenyebb, illetve a télen használt felni szintén keskenyebb, illetve kisebb átmérőjű (persze a gyári tűréshatáron belül és figyelembe véve a váltóméreteket) mint a nyáriak. 

Kerékcsavarok

Felnitípusonként eltérő lehet a kerékcsavar kialakítása. Rendszerint más való a lemez- és más az öntvény felnikre, de két könnyűfémkerék kerékcsavarja között is lehet különbség (mint a képen)

A gumivásárláskor egyre nagyobb a webáruházak jelentősége, minthogy árban rendben alulkínálnak a gumis műhelyeknek. Pár dologra azért érdemes a netes vásárláskor is figyelni, például a gumiárhoz számoljuk hozzá a járulékos költségeket, a szállítást, a felszerelést (ez utóbbit gyakorta elengedik a helyben vásárolt gumira a gumisműhelyek, illetve a hozott gumit drágábban szerelik). Az abroncs átvételekor ellenőrizzük az úgynevezett DOT számot, amelynek az utolsó karakterei a gyártás évét jelölik. A két éves gumik szakszerű tárolás mellett még jók, három évnél idősebbeknél azonban számítani kell a képességvesztésre. Szakértők úgy mondják, hogy egy használatlan, de túltárolt 3 éves prémium abroncs felszerelve egy átlagabroncs szintjén teljesít. Persze az már a vásárló döntése, hogy a kedvező ár tekintetében elfogadja a nem eltitkolt túltároltságot.
Persze az abroncs korát üzletben vásárolva is jó ellenőrizni. Ugyancsak figyelni kell, hogy az abroncs méretében megfeleljen az autónak, tehát, ha eltérő méretű a nyáritól, akkor annak váltómérete legyen. Ha nem az, akkor megváltoznak az autó dinamikus tulajdonságai (hiszen módosul a végáttétel) és csalni fog a sebességmérő. Nagyobb gumi ráadásul beleérhet szerkezeti elemekbe, vagy a karosszériába.
Gumimárkák tekintetében nem adnánk tanácsot, inkább egy általános ökölszabály, hogy ma már olyan szinten elkülönült a téli- és a nyári gumiabroncs, hogy egy olcsóbb gyártó téligumija is jobban fog teljesíteni a csúszós utakon, mint a prémium nyári gumi. Természetesen az lenne az ideális, ha mindenki a tesztgyőztes abroncsokat vásárolhatná, de így csak azt mondhatjuk, hogy aki rá tudja szánni az anyagiakat, az ebbe az irányba törekedjen.