Tankon belüli üzemanyagpumpa Opel Zafirában

Az üzemanyagpumpa a karburátoros autókon még egy mechanikusan hajtott szivattyú volt, amely egy membrán mozgatásával juttatta üzemanyaghoz a motort. Azonban a nyolcvanas években teret nyert befecskendezéses rendszerek jóval nagyobb üzemanyagnyomást igényeltek, így a gyártók áttértek a könnyebben vezérelhető, olcsóbban gyártható és hatékonyabb elektromos üzemanyag-szivattyúk alkalmazására. Az elektromos pumpákat vagy a tankon kívül, vagy a tankba szerelve építik az autókba.

Külső üzemanyagpumpa BMW E30 alatt

Az elektromos üzemanyag-szivattyúk rendszerint vagy az öregedéstől, vagy a tankba jutott szennyeződéstől mennek tönkre. A gyengülő motor nem képes a megfelelő üzemanyag-mennyiség szállítására, így erősen terhelt üzemi állapotban, illetve magas fordulatszámon a motor elerőtlenedik, végül le is állhat. Előfordul olyan helyzet, mikor szennyeződés felszívása miatt a pumpa (és így a motor is) leáll.

Szivárgó AC-pumpa, tűzveszélyes hiba

A tankon kívül szerelt üzemanyag-szivattyúk további meghibásodási lehetősége az üzemanyag-szivárgás. Ez veszélyes hiba, amely árulkodó is: az autó körül a motor üzemelése közben erős benzinszag érződik. Így könnyű megtalálni a hiba okot, csak követni kell a benzinszagot, majd keresni kell a benzinfolyás nyomot. Ha nem az üzemanyag-vezeték szakadt el, akkor bizony a pumpa a hibás. A kortól, rezonanciától a peremezett pumpavég lazul, illetve előfordulhat, hogy E85 használata kimossa az öreg tömítőanyagot: mindkettő eredménye az erős folyás.

Üzemanyagpumpa tesztelése

Mikor nem ilyen egyértelműen a pumpa a hiba oka, akkor tesztelnünk kell. A megálló üzemanyagpumpa próbája lehet a csatlakozóinak a polaritáscseréje. Ha gyújtást adva feléled a pumpa, akkor vélhetően szennyeződéstől megszorult (és az ellenkező irányba el tudott indulni, kilökve az akadályt). Használható tovább, de cseréljük ki az üzemanyagszűrőket. A pumpa szállítókapacitása is mérhető, a legegyszerűbb, ha egy lehúzott gumi benzincsőnek megpróbáljuk befogni a végét – gyújtást adva a jó pumpa esetén nem lehet megakadályozni a benzin kijutását (azért ez a teszt gyakorlott szerelőknek ajánlott, és legyen kéznél edény, amibe a kifolyó benzin felfogható).

AC pumpa által előállított üzemanyagnyomás mérése

A elektromos benzinpumpa nem javítható, egybeszerelt alkatrész. Így a cseréjéhez újat vagy másik, üzemképes darabot kell beszerezni. Utángyártott távol-keleti benzinpumpa lényegében bontós áron, tizenezer forintért beszerezhető, a márkás darabok ára 50 000 Ft fölötti. Bármelyiket is választjuk, ügyeljünk a csereszabatosságra!

A régi és az újabb AC-pumpa, később a kéket is cserélni kellett

A pumpa kiszerelését a csatlakozók leszerelésével kezdjük.  A tankba szerelt üzemanyagpumpákhoz rendszerint az utastérből férünk hozzá, a hátsó ülés alatti szerelőnyíláson át. Ez a kényelmesebb munka. Nehezebb ügy a külső üzemanyagpumpa, amelyet védett helyekre tesznek a gyártók, némelyhez igen nehéz hozzáférni.

AC pumpa elektromos csatlakozóinak a lebontása

Bontani kell a benzincsöveket, itt legyen kéznél edény, amelybe leereszthető a kifolyó benzin. Majd lazítsuk meg a rögzítőcsavarokat, és szereljük ki a pumpát – a pumpába is sok benzin marad, állítsuk be egy edénybe, hagy folyjék ki. Az új üzemanyagpumpát hasonlítsuk össze a régivel, hogy a csatlakozói, rögzítési pontjai, mérete azonos-e. Ha mindent rendben találunk a szétszereléssel ellentétes sorrendben haladva szereljük be a pumpát.

Benzin felfogása

Fontos részlet, hogy ne nagyon tesztelgessük szárazon a pumpákat, legfeljebb egy pillanatra kapjanak áramot, hogy meggyőződjünk a működőképességről (például bontós darab vásárlásakor). Ha készen vagyunk, indítsuk be a motort és ellenőrizzük a szét- majd összeszerelt benzinvezetékek szárazságát, nehogy szivárgást hagyjunk magunk után.