A KIA Magyarországnak köszönhetően, Európában az elsők között láthattuk élőben az új modellt

Új korszak nyitánya előtt áll a KIA, legalábbis új modelljük, a Stinger európai bemutatkozását követően minden jel erősen erre mutat.

A félreértelmezhetetlenül a felső kategóriás sportkupék közé törekvő modell a  2011-es GT tanulmány szériaszintű megvalósulása, melyet a KIA az Audi A5, vagy éppen a BMW 4 GranCoupé uralta kategória új belépőjének szán. Erre a neve is: a Stinger jelentése "fullánkos", amivel jó eséllyel szúr majd oda a piacnak, ráadásul onnan, ahonnan senki sem számít rá.

Az új modell Kínában simán nem KIA, hanem simán Stinger márkanév alatt fut

Habár az Optima GT meglepően jól sikerült, a KIA eddig nem igazán a sportmodelljeiről volt híres. Így igencsak váratlan húzás a prémium kategóriában történő megjelenésük, ráadásul egy olyan géppel, aminek így első benyomásra szinte borítékolható a sikere.

A Stinger gyakorlatilag mindent tud, amit a vetélytársai. Egyrészt erős: a GT kiadás motorterében egy 3,3 literes, V6-os, 365 lóerős biturbó erőforrás dolgozik, de elérhető lesz belőle az Optima GT-nél megismert kétliteres, négyhengers kiadás is, amely 245 lóerőt szabadít az aszfaltra. Mindkét kivitelben nyolcsebességes automata váltó dolgozik, az autó továbbá hátsókerekes, ami szintén merőben más, mint amit a koreai gyártótól megszokhattunk. De lesz belőle összkerekes verzió is!

Kovács Miklós (balról), a Stinger formatervének megálmodója és Ralph Kluge, a belső design felelőse

A modell mindezek tetejében döbbenetesen szép, ráadásul időtállóan klasszikus, sportos külsőt kapott, merészen követi a korábbi koncepció megjelenését. Gyakorlatilag egyetlen ponton sincs benne megalkuvás, ez az a forma, ami után évek múlva is szájtátva néz majd az ember. Sokan nem tudják, de mindez egyúttal hazai siker is, hiszen a formaterv egy magyar mérnök, Kovács Miklós nevéhez, megvalósítása pedig az általa koordinált csapathoz munkásságához fűződik.

Gyönyörűen töri meg a "presztízs-panel" hegemóniáját a fékek hűtéséért felelős szellőzőrács ívelt formája

Azt mondják, minél szélesebb az első kerékív és az "A" oszlop alatti ajtórés távolsága, annál nagyobb egy sportszedán presztízse. A Stinger esetében ehhez semmilyen kétség nem férhet. Az irdatlan tengelytáv (2.9 méter!) nem csak optikailag mutatós, de rendkívül stabil útfekvést is biztosít a 4,8 méter hosszú modellnek. Minderre futómű terén a KIA aktív lengéscsillapítása segít rá, melyet a Nürburgingen hangoltak tökéletesre – a Stingert bizonyosan élmény lesz majd vezetni a sportosabb lelkületű sofőröknek is.

Az utastér is minden tekintetben prémium kategória

Az utastér és a műszerfal egy rendesen felturbózott Optima megjelenését hozza, azonban mind anyagválasztásban, mind kigészítőkben - beszéljünk akár a sportos szellőzőkről, vagy a már ránézésre is élményszámba menő váltóról - bőven túlmutat rajta. Részemről alig várom, hogy teszten legyen nálunk az autó!

A Milánóban leleplezett GT a Stinger széria csúcsmodellje. A V6-os szíven kívül lökhárítói és felnijei is egyediek

A Stinger európai debütálását nem aprózta el a KIA. Milánó egyik külvárosi, hightech klubjában mutatta be az új modellt a sajtó részére, az ilyenkor szokásos fogadást követően pedig egy igazi partit is rendeztek a tiszteletére. Az este sztárvendége nem volt más, mint Martin Solveig, aki a talpalávalót adta.

A Stinger forgalmazását az USÁ-ban már nyáron megkezdik, hozzánk várhatóan csak ősszel érkezik meg a modell. A modell hazai ára egyelőre bizonytalan, de a pletykák szerint 20 millió HUF alatt lesz majd beszerezhető.