Na akkor most réz, vagy ezüst?

Az utóbbi napok nagy slágere az idei Tokyo Auto Salon keretei között bemutatásra kerülő "rézmetszett" Nissan GT-R, melynek készítői számára minden bizonnyal ezekben a pillanatokban érkezett el a világraszóló ismertség.

Mindezt mi sem példázza jobban, mint hogy tele van új projektjükkel a fész. Na és persze az, hogy nem csak autós oldalak írnak róla, hanem mindenki, aki - a semmiképp sem mindennapi - tartalomban potenciális átkattintási lehetőséget lát, legyen szó a közéleti magazintól az extrém sportos oldalon át a sima lájkvadász szájtig bármilyen médiumról. Csodálatos, hol tart manapság a netes autós újságírás, igaz?

A hátsó lökhárító az Tokiói Autószalonra szánt verzió előzetes képei között.

A legszebb az egészben ilyenkor az, amikor az első nagy külföldi forrás is hülyeséget ír, amit utána ezerszámra vesznek át más oldalak és fordítják le a világ összes nyelvére a félinformációkból összerakott, bulvárszintre redukálódott olvasnivalót. Tegyük egy kicsit a helyére ezt a szegény R35-öst, amellyel egyébként az idei SEMA Show-n találkoztunk először, még teljesen más formában. Sőt, mivel volt szerencsénk kint beszélgetni a cég egyik beosztottjával is, aki vaskos kapcsos dossziéban mutogatta végig az autó készítésének folyamatát, nem csak az arcunk nagy, hanem tényleg első kézből kaptuk az információt.

Mindenekelőtt, az autót (is) összehozó team KUHLJAPAN névre hallgat, ami az egyedi bodykitek gyártásával és tuninggal foglalatoskodó KUHL Racing és az egyedi festésben és bevonatokban utazó ARTIS csapatából verbuválódott. A speciális projekt célja a japán Takumi (kézműves) technológia bemutatása és népszerűsítése az autók világában is.

A legelső, legszolidabb verzió a KUHL Racing bodykitjével

A világhírűvé avanzsált GT-R nem újkeletű építés, a japán autómustrán immáron harmadik verzióját éli majd meg. A legelső - csak "szolidan" - a KUHL Racing extrém bodykitjét, valamint kasztnismunkáját viselte magán, ami az ajtókon kívül szinte minden elemet érint: az 50mm-el szélesebb első és a gyárinál 70mm-el jobban kihúzott hátsó sárvédők például teljesen önállóan legyártott (nem felragasztott) widebody elemek, hozzájuk hasonlóan a lökhárítók, a küszöbök és a szárny is egyedi gyártás. Az alkatrészek extra erős üvegszálas műanyagból készülnek, de több darab közülük karbonból, mint például a diffúzor és a hátsó spoiler.

Már maga az alapszett is többszörös díjnyertes alkotás, a csapat azonban a 2015-ös évre még magasabbra tette a lécet. A világon elsőként szakítottak a maszkolószalag / 3D nyomtató kombóval a térben is megmunkált autódekorációk fogalomkörét illetően, és hozták létre saját technológiájukat, a "bevésést".

A SEMA Show-s verzió, 2015 novemberében

Fontos megjegyezni, hogy még csak véletlenül sem a kasztnit karcolgatják össze (pláne nem a fémet, úgy minden bizonnyal évtizedekig tartana hasonló végtermék létrehozása), hanem először a teljes kasztni egy speciális, néhány milliméter vastag gumiszerű bevonatot kap, amiből a vésnökmesterek már kvázi könnyedén ki tudják szedegetni a mintákat. 

Mindez persze mit sem csökkent az építés respektjén, hiszen három ember három havi, napi 10-12 órás profi munkája van benne. Az eredményen ez meg is látszik: simán el lehetne képzelni a komplett autót bármelyik múzeumban, mondjuk a 16. századi vésett ezüstvázák és díszpáncélok szekcióban.

3 ember, 3 hónap, napi 10-12 óra (hétvégén is)

Visszakanyarodva a munkához, a minták kiszedése után a tökéletes végeredményt már egy harmadik cég, az IZAWA speciális metálfényezésének köszönheti a Nissan, melyet az ARTIS-szal közösen fejlesztettek ki. A teljesen fémszerű hatást kölcsönző bevonat egyébként tapintásra is hihetetlen jól adja vissza a rideg fém illúzióját. A projektbe a SEMA Show-n a Savini Forged standján futhattak bele a látogatók, így mindenki kitalálhatja, milyen felni volt alatta.

Van, aki szerint már le is zajlott az idei Tokiói Autószalon. Valójában január 15-17-ig lesz.

Habár már ebben az ezüstös verzióban is nagyon durvát mutatott a gép, az idei Tokiói Autószalonra a készítők még tovább feszítették a húrt. Forma tekintetében több ízben alakítottak a lökhárítókon, számos helyen tovább cifráztak a mintázaton, a kasztni rézben vöröslő fényezést kapott és a felniket is cserélték. Hogy ezúttal valóban túllőttek-e a célon, vagy már a legelső verzió is túl sok volt, mindenkinek szíve joga eldönteni, az viszont sokat elmond, hogy az autó tavaly a Tokyo Auto Salon (Custom Car Contest Grand Prix) és az Osaka Auto Messe mezőnyében is az első helyet szerezte meg.

A GT-R-t egyébként nem csak optikailag vadították meg. A méretes konkáv (illetve most széles peremes, ha egyáltalán ez lesz fent a jövő héten) felnikre airride futómű húzza a kasztnit, nagyobb turbókkal, a kipufogó tuningjával és a hozzájuk hangolt vezérléssel pedig 800 lóerő fölé húzták a teljesítményét. Egyébként ha valakinek tetszik, így ahogy van, eladó: az ára 39.000.000 Yen, azaz cirka 95.000.000 HUF - legalábbis a 2015-ös katalógus szerint.

Művészet a javából, vagy giccsparádé?

Aztán persze regadó, vám és még vizsgáztasd is le valahogy itthon... jó lesz az ott inkább Japánban nevet