Szuper sportautó a Ladától? Érdekes gondolat, és habár ilyesmi szinte biztosan nem születik majd a közeljövőben (de valószínűsíthetően még a távoliban sem) azért el lehet morfondírozni a témán.

Azt bizonyára senkinek nem kell bizonygatni, hogy a több, mint ötvenéves múlttal rendelkező orosz autógyár, a Ladát is készítő VAZ egyelőre rettenetesen messze áll az efféle gépek fejlesztésétől. Habár a 2004 után gyártott típusok - Kalina, Priora, Granta - lassan kitörést mutatnak az egyelőre töretlenül népszerű "kocka" formák világából, még mindig sokkal inkább hasonlítanak a 90-es évek közepének koreai modelljeihez, mint a mai modern autókhoz.

Ami igazán áttörést vetített elő, az a 2012-ben kihozott Lada X-Ray koncepció, mely teljesen új formával és markáns "X" motívumot formázó orral mutatta be a gyártó felfrissült irányvonalát design szempontjából. Ugyanez látható a 2015-re datált Lada Vesta tanulmányon is, ami már valóban egy trendi, napjainkban gyártott utcai autót idéz.

Persze a legfelső kategóriás sportautóktól még ezek is messze vannak, nem utolsósorban pedig egyelőre csak koncepciók. Arra viszont tökéletesen jók, hogy ihletet adjanak egy csúcsgép megtervezésére.

Így történt ez az orosz designerrel, Dmitry Lazarev-vel is, aki 2012 végén álmodta meg a Raven (magyarul: Holló) névre keresztelt tanulmányt. A terv nem csupán Photoshopos alkotás, hanem 3D modell formájában is létezik a digitális világban, az ütős új formát pedig minden további nélkül, bármely neves gyártó márkajelzésével el lehetne képzelni.

Habár Lazarev igyekezett minden téren egyedit alkotni, azért bőven találni már ellőtt ötleteket a koncepción. Az alapforma például szinte biztos, hogy - a nemrégiben csődbe ment - egyetlen orosz sportautógyártó, a Marussia B2-ről származik. Az első traktuson ezt vegyítette hatalmas beömlőkkel tagolt, a Lada új design-vonala mentén "X"-et mintázó orr-résszel, de azért nem nehéz egy kicsit belelátni az Idrihes Noah-fél Taasiya T2 Concept, vagy akár a BMW i8 néhány motívumát sem. Oldalról kicsit Koenigsegges a beütés, az elől látottakra rímelő hatalmas fart pedig első blikkre mintha egy Nicki Minaj klipben láttuk volna. Persze ha autók terén kell választani, akkor sokkal inkább egy Lamborghini koncepciót idéz.

Mindezek mellett, véletlen csorbítanánk e remek tanulmány érdemeit, főleg, hogy rettenetesen nehéz már igazán egyedit alkotni, a Raven pedig tényleg annak sikerült.

A technikai oldalt tekintve komolyabb részletek - az egyértelműen középmotoros kialakítástól eltekintve - nem derülnek ki a műről, de ha tippelni lehetne, mi a Marussia-Cosworth alaphelyzetben 420 lóerős turbós V6-osát, hatsebességes automataváltóját, valamint természetesen szigorú hátsókerék-meghajtást látnánk be így első blikkre a parádés ívek mögé.

Forrás: Dmitry Lazarev