European Tuning Showdown: kontinensünk legnagyobb respekttel bíró autós szépségversenye, mely immáron ötödik éve a Tuning World Bodensee kiemelt programjaként kerül megrendezésre. A gondosan válogatott nemzetközi mezőnnyel évről-évre komolyabb építések mutatkoznak be a friedrichshafeni arénában, ahová már maga a bekerülés is hatalmas szónak számít. 

Az idei TOP16-ot már korábban bemutattuk, külön öröm, hogy a 2016-os versenyzők között két magyar autó - Bara Laci Opel Combo-ja és Vinyus Corvette-je - is a legjobbak közé jutott, gyakorlatilag egyetlen elveszített párbaj nélkül. Mindez a most látott felhozatal komolyságát tekintve különösen nagy elismerés, így idei utolsó Bodensee-s anyagunkban kifejezetten rájuk fókuszálunk. A galériában több, mint 200 képet válogattunk össze Európa 64 legjobb tuning autójáról, többükkel azonban külön cikk, vagy blog formájában is találkozhattok majd a későbbiekben. Kattints és nézd meg őket most!

Párszor már leírtuk, de miért is ne:

Csak 2010-ben indult, de mára Európa egyik - ha nem "a" - legjelentősebb nemzetközi tuning szépségversenye az ETS, azaz az European Tuning Showdown.

A program a dortmundi My Car show-n mutatkozott be, 2012-től pedig már a Tuning World Bodensee keretei közt került megrendezésre. A versenyre Európa elit tunereit invitálják meg, ahol egyenes kieséses rendszerben, párbajok során mérkőznek meg egymással. A megmérettetés folyamán a zsűri mindig két autót vizsgál egyszerre, melyek a párbaj idejére egy előzetesen felállított arénába vonulnak. A "mérkőzést" speaker vezeti, akinek köszönhetően a közönség is elég sok infót megtud a vasakról.

A végére pedig csak egy maradhat, aki nem csak az Európa legszebb autójának járó megtisztelő címét viselheti egy évig, de értékes díjakat is nyer: többek közt egy embermagasságú kupát, pénzdíjazást, valamint egy las vegasi utazást a SEMA Show-ra, természetesen autóstul.

 

Habár ebben a versenyben egyértelműen a showautókon van a hangsúly, nem feltétlenül kell kizárólag utcai használatra alkalmatlan, felcicomázott építményekre gondolni. A teljes elborulásban átépített, az utolsó részletig krómban, airbrushban és polírban fürdő autócsodák az ETS mezőnyének csak egy kedvelt szegmensét teszik ki, egyébként hihetetlen sokszínűség figyelhető meg a versenyző járművek jellegét tekintve is.

Elég csak az elmúlt évek győzteseire gondolni - akár a 2013-as Chargerre, vagy például a 2014-es W12-es Fridolinra - egy jó ötlet, vagy az egyedi megvalósítás simán elviheti a show-t a tréler-királynők elől. Ugyanakkor viszont a stílus- és márkahű, kultikusabb átalakításoknak is hatalmas respektje van ezen a versenyen.

Egyértelmű szabályt nem lehetne felállítani rá, hogy mi alapján válogatják be ezeket az autókat a versenyre. Az ETS főbírája, Sven Shulz egész évben Európa tuning-kiállításait és komolyabb összejöveteleit járja (borzasztó egy meló lehet, nem igaz?), hogy - az egyéni jelentkezők mellett - mindegyikről összeszedje azt az 1-2 járművet, aminek az ETS-en van a helye. Vagy ahogy ő mondja, amiben megvan az a bizonyos plusz.

Az átalakítások pedáns minősége ugye adott, de ez az, amit igazából "bárki" meg tud csinálni. Valami viszont még kell: lehet ez egy borzasztóan jól eltalált felni / fitment párosítás, egy igazán ötletes, máshol még soha nem látott technikai átalakítás, de akár egy nagyon egyedi koncepció, vagy téma is, ami köré az egész autó felépül.

Hihetetlen nagy tévedés tehát, amit egyes rettentően hozzáértő, hasonló rendezvényt maximum monitor mögül látott facebook-huszárok oldalán olvasni, hogy az European Tuning Showdown csupán a bojlerekről meg a lambóajtókról szól. Ezen a versenyen - a belefektetett munka iránti ugyanolyan elismeréssel - simán megfér egymás mellett ez a motorcserés, patika állapotra restaurált W123-as Merci:

...és mondjuk ez az üvegszálszörnnyé alakított Volkswagen Bora:

A különbség az, hogy míg máshol igazán összemérni sem tudnák a két teljesen külön világot képviselő gépet, az ETS precízen kidolgozott zsűrizési rendszerében ugyanúgy hangsúlyt kap, hogy miből, mennyi munka és utánajárás árán milyen végeredmény született, ahogyan az is, hogy mennyi egyedi ötletet sikerült egy koncepcióba belezsúfolni. Szubjektivitástól mentesen, mindkét autót úgy tudják értékelni, hogy azok saját kategóriájukban milyen értéket képviselnek. Talán ez az, ami az egészben a legtisztelendőbb és amiből bármely szervező tanulhat, aki valaha is komolyabb autós szépségversenyt szeretne összehozni a rendezvényén. 

Az European Tuning Showdown profizmusa, a mögé rakott rengeteg munkával, ötlettel és a megvalósítással nem valószínű, hogy a közeljövőben kihívóra talál itt Európában, nem véletlen, hogy minden évben az egyik legjobban várt tuningos eseményként tartjuk számon. Jövőre újra ugyanitt,  már csak a Miss Tuning-gal kéne csinálniuk valamit :)

A képek egy részéért nagy köszönet a Szabo.Gabor.Photography-nek!