European Tuning Showdown: kontinensünk legnagyobb respekttel bíró autós szépségversenye, melyet immáron hatodik éve rendeznek a Tuning World Bodensee egyedülálló programjaként. A szezon során gondosan összeválogatott nemzetközi mezőnyből minden évben hihetetlen gépek csapnak össze az arénában, ahová már maga a bekerülés is hatalmas szónak számít. 

Párszor már leírtuk, de miért is ne:

Csak 2010-ben indult, de mára Európa egyik - ha nem "a" - legjelentősebb nemzetközi tuning szépségversenye az ETS, azaz az European Tuning Showdown.

A program a dortmundi My Car show-n mutatkozott be, 2012-től pedig már a Tuning World Bodensee keretei közt került megrendezésre. A versenyre Európa elit tunereit invitálják meg, ahol egyenes kieséses rendszerben, párbajok során mérkőznek meg egymással. A megmérettetés folyamán a zsűri mindig két autót vizsgál egyszerre, melyek a párbaj idejére egy előzetesen felállított arénába vonulnak. A "mérkőzést" speaker vezeti, akinek köszönhetően a közönség is elég sok infót megtud a vasakról.

A végére pedig csak egy maradhat, aki nem csak az Európa legszebb autójának járó megtisztelő címét viselheti egy évig, de értékes díjakat is nyer: többek közt egy embermagasságú kupát, pénzdíjazást, valamint egy las vegasi utazást a SEMA Show-ra, természetesen autóstul.

Habár ebben a versenyben egyértelműen a showautókon van a hangsúly, nem feltétlenül kell kizárólag utcai használatra alkalmatlan, felcicomázott építményekre gondolni. A teljes elborulásban átépített, az utolsó részletig krómban, airbrushban és polírban fürdő autócsodák az ETS mezőnyének csak egy kedvelt szegmensét teszik ki, egyébként hihetetlen sokszínűség figyelhető meg a versenyző járművek jellegét tekintve is.

Elég csak az elmúlt évek győzteseire gondolni - akár a 2013-as Chargerre, vagy például a 2014-es W12-es Fridolinra - egy jó ötlet, vagy az egyedi megvalósítás simán elviheti a show-t a tréler-királynők elől. Ugyanakkor viszont a stílus- és márkahű, kultikusabb átalakításoknak is hatalmas respektje van ezen a versenyen, az elmúlt években pedig egyre inkább erősödik az amerikai építések kiemelkedő szereplése is, elég csak a 2015-ös, vagy akár a tavalyi lowrider győztesre gondolni.

Az idei mezőnyt végignézve egyébként borítékolható, hogy most is egy USA építés állhat majd az első helyen fokán, de legalábbis a dobogón szinte biztosan. Általános kedvencünk egy kompresszorozott C5-ös motorral szerelt, full karbon kasztnis 1963-as Chevrolet Corvette Stingray, attól a műhelytől, amely tavaly a második helyezett Chargert-t hozta az ETS-re. A minden részletében makulátlan veterán izomautó bármiféle további kérdés nélkül állná meg a helyét akár a SEMA Show Battle of the Builders mezőnyében is!

Egyértelmű szabályt nem lehetne felállítani rá egyébként, hogy mi alapján válogatják be ezeket az autókat a versenyre. Az ETS főbírája, Sven Shulz egész évben Európa tuning-kiállításait és komolyabb összejöveteleit járja, hogy - az egyéni jelentkezők mellett - mindegyikről összeszedje azt az 1-2 járművet, aminek az ETS-en van a helye. Vagy ahogy ő mondja, amiben megvan az a bizonyos plusz.

Az átalakítások pedáns minősége ugye adott, de ez az, amit igazából "bárki" meg tud csinálni. Valami viszont még kell: lehet ez egy borzasztóan jól eltalált felni / fitment párosítás, egy igazán ötletes, máshol még soha nem látott technikai átalakítás, de akár egy nagyon egyedi koncepció, vagy téma is, ami köré az egész autó felépül. Vagy bejátszhat még egy fontos tényező is, az exkluzivitás: az AMTS-ről idén egy lengyel és egy szlovák építés jutott ki idén, de a magyarok között nagy esélyes volt a mindenki által jól ismert narancsszínű, airride-os Buggy is, pont amiatt, mert ilyen típus még nem szerepelt megépítve az ETS mezőnyében (és úgy igazán itt Bodensee-n sem).

Nem győzzük minden évben hangsúlyozni, hogy marha nagy tévedés az a vélemény, amit hasonló rendezvényt maximum monitor mögül látott facebook-huszárok oldalán olvasni, miszerint az European Tuning Showdown csupán a bojlerekről meg a lambóajtókról szól. Ezen a versenyen - a belefektetett munka iránti ugyanolyan elismeréssel - simán megfér egymás mellett ez a teljesen egyedi építésű kit car:

...és mondjuk ez a patika állapotú Audi Quattro Sport:

A különbség az, hogy míg máshol igazán összemérni sem tudnák a két teljesen külön világot képviselő gépet, az ETS precízen kidolgozott zsűrizési rendszerében ugyanúgy hangsúlyt kap, hogy miből, mennyi munka és utánajárás árán milyen végeredmény született, ahogyan az is, hogy mennyi egyedi ötletet sikerült egy koncepcióba belezsúfolni. Szubjektivitástól mentesen, mindkét autót úgy tudják értékelni, hogy azok saját kategóriájukban milyen értéket képviselnek. Talán ez az, ami az egészben a legtisztelendőbb és amiből bármely szervező tanulhat, aki valaha is komolyabb autós szépségversenyt szeretne összehozni a rendezvényén. 

Az European Tuning Showdown profizmusa, a mögé rakott rengeteg munkával, ötlettel és a megvalósítással szezonról-szezonre fejlődik, a szcéna minden évben az egyik legjobban várt tuningos eseményként és a legrangosabb versenyként tartja számon. Kíváncsian várjuk az idei TOP16-ot, mely ma délután derül majd ki!

Galériánkban pedig cirka 300 képet találtok az ETS felhozataláról, néhány indulót pedig később természetesen külön cikk formájában is megismerhettek majd!