Mazda MX5 Miata tuning kompresszor

A Mazda MX5 a megjelenésekor sokkolta az autóipart, amely akkoriban már lemondott a kis nyitott sportkocsikról. Így a Miata tarolt, hiszen sorozatgyártásban akkoriban csak az egyre öregedő Alfa Spider jelentett konkurenciát. A piaci siker megmutatta, hogy az autóra továbbra sem csak úgy gondol az emberiség egy része, mint egy eszközre, amely mindössze arra szolgál, hogy eljussunk ából bébe. Így kezdődött a legendás típus története, amely már a többedik generációját éli.

Mazda MX5 kompresszorral tuning

Viszont Somkuti Mátyás bármennyire is legendás a típus, először rá se hederített. Igaz hátsókerékhajtású autót akart, de valami zárt, fiús vasat, mint a BMW E30. Ha talált volna  megfelelőt, akkor most nem lenne miről írni, de nem talált. Viszont annyi MX5-be futott bele, hogy végül kipróbált egy második generációs (NB) egyhatost. Igen vonzó élményt nyújtott, a gond csak az volt, hogy nem 191 cm magas emberekre szabták. Így sodródott az első generáció (NA) felé, amely érdekes módon bőkezűbb a lábtérrel.

Mazda MX5 Miata kompresszor tuning

Így csüccsent bele a fehér egynyolcasba. Onnantól minden más autót lassú, magas, dülöngélő monstrumnak érzett. Viszont a Miata állapota romlott, így megindult a fejlesztés. A gyári Bilstein gátlókat felújítatta, és beszereltek egy állítható magasságú rugószettet. Sikerült vásárolni a gyárinál kicsit szélesebb, de még elfogadható súlyú Enkei felniket, meg tapadós gumikat, amelyek persze sűrűn cserélődnek hátul.

Tuning Mazda MX5 kompresszoros

Három és fél év boldogság után jött egy érzés, ami sok Mx-5 tulajt utolér: kevés a teljesítmény. Minthogy az autó nagyon jó tuning alap, hiszen az 1,8 literes motor fejlettebb elektronikával jött ki, több a merevítés, erősebb a kuplung, nagyobbak a fékek, és a gyári Torsen sperr diffi miatt az erőátvitel miatt sem kell aggódni. Kevesen tudják, de az Mx-5 motorja a Mazda 323 turbó butított változata gyengébb dugattyúkkal. Emiatt ideális alap a feltöltésre, (a szívó tuningra viszont rosszul reagál). A típus gurui szerint a gyári motor megfelelő odafigyeléssel 250 lóerőig biztonsággal fejleszthető, az erőátvitelben még több a tartalék.

Mazda MX5 kompresszor motortuning

Tehát fel kellett tölteni, de mivel? Turbó, vagy kompresszor? Végül Mátyás barátjának javaslatára, aki hasonlót tett, egy Mini Cooper S kompresszorára esett a választás - ez az Eaton cég által gyártott legkisebb csavarkompresszor, az M45-ös típus. Sokat segített a megvalósításban Fock Dávid, aki precíz szerelői hozzáállásával és tudásával nagyot lendített a projekten. Rengeteg munkaórát felemésztett a beépítés, de a kész kompresszor kittek ára elérhetetlen. A motort az építés közben felújították, amelynek során túlméretes dugattyúkat kapott.

Tuning Mazda MX5 kompresszor

A jelenlegi görgőáttétellel 0,45 bar töltőnyomás áll rendelkezésre, a préselt levegőt hűtik is. Gyakorlatilag 3000/min. fordulattól felépül a teljes töltőnyomás, a turbós autókénál egyenletesebb a teljesítmény leadás, a csúcsérték viszont valamivel alacsonyabb. Teljesítménymérésre nem volt a kocsi, valahol 180-200 lóerő környékén lehet a teljesítmény a gyári 130 helyett. A nyomatékleadás igen egyenletes, nagyon jó vezetni az autót, de kívülről nézni is, szépen visít a kompresszor.

Tuning Mazda MX5 kompresszor

Sok az okosság a motorban: a motorvezérléshez a Greddy cég E-manage Ultimate típusú írható piggyback computerére esett a választás, az üzemanyagot az erősebb Mazda Rx-8 injektorai adagolják, beépítettek egy szélessávú labdaszondát is digit-kijelzővel, olajhőmérőt, töltőnyomás mérőt. A gyári kuplung még bírja a teljesítményt, igaz rövidült az élettartama. A Fidanza alulendkerék segít abban, hogy alacsony fordulatszámról gyorsabban felpörögjön a motor.

Tuning Mazda MX5 Miata

A fehér Miata nem showautónak készült, minden átalakítás, spoiler, beömlő, funkcióval rendelkezik, ami azt a célt szolgálja, hogy hidegben, melegben élvezetesen lehessen autózni vele. Persze lehet még mit fejleszteni, akár a motor, akár a futómű terén, de mindent csak szép sorjában. Addig is lehet élvezni a munka megérdemelt gyümölcsét.

További és nagyobb képek a képgaliban és a fészbúkon

Tuning Mazda MX5 kompresszoros