A manapság tomboló trendeknek megfelelően letisztult, túlnyomórészt germán stílusú építések mellett üde színfoltként tűnik fel néhanapján egy-egy kivételes európai alkotás, ami minden tekintetben teljesen más világot képvisel a megszokottnál. Közülük való ez az egyedi 2-es Mazda, melyet az idei European Tuning Showdown felhoztalában fedeztünk fel.

Bizonyára nem kevesen vannak, akik számára egy ilyen irányvonalú optikázás már bőven megüti a giccsparádé szintjét, azonban a gyökereket e téren sem szabad elfelejteni. Ahogyan az öltözködésben, az autóépítésben is folyton változnak - és megkockáztatom: idővel ismétlődnek - a trendek, maga a show stílus pedig igazán sohasem ment ki a divatból. Elég csak szétnézni a SEMA felhozatalában, vagy egy kicsit betekinteni a japán kultúrába e téren: bármennyire is tagadnánk, azt, amit ma optikai tuningként művelünk, túlnyomórészt e két ország szcénájáról ellesett ötletekből és fogásokból ered, bizonyos szinten mind a mai napig.

Tény, hogy felénk manapság kifejezetten ritkák a show stílusban épített autók, az okokat pedig talán senkinek sem kell bemutatni. Ugyanakkor nem kell messzire menni, hogy hasonlókat lássunk, akár itt Európán belül sem: a belga és holland rendezvények például rendületlenül tartogatnak hihetetlen komoly példányokat, melyekbe minőségileg nem lehet belekötni, maximum csak koncepció tekintetében a mi szemünknek furcsák. De helytálló törvényszerűség az is, hogy minél délebbre megyünk, annál inkább népszerűek ezek az építések - gondoljunk csak a 2012-es AMTS egyik olasz gyöngyszemére, vagy Swiss Tuning Show felhozatalára.

E zöld csoda építője is Svájcból való, ráadásul egy hölgy, név szerint Samantha Napoli. Az autóval első ízben nevezett a legrangosabb európai szépségversenyen és be is jutott a 2014-es TOP 50 indulói közé. A Mazda két ETS párbajt nyert a verseny folyamán, így az erős középmezőnyben - valahol hazánk versenyzőivel egy szinten - végzett.

Samantha Napoli (kép: TWB)

Az Asia Inspiration névre keresztelt gép ízig-vérig showautó, így szinte kizárólag az optika áll a koncepció középpontjában. Motorilag a gyári 1.5 literes blokk figyel az orrában, az összes tuningot egy Maxspeed Duplex kipufogórendszer képviseli. A motortér teljesen gyári, és mivel az autó utcai használatban is van, ennek megfelelő állagú - különösebb ok híján tehát sokat nem is mutogatták a rendezvény ideje alatt.

Mindez igen komoly hátrányt jelent ebben a mezőnyben, azonban volt bőven, ami kompenzáljon a két párbaj megnyeréséhez. Külsőleg például a Mazdaspeed Mazda 2-es prototípusára hajazó, teljesen egyedileg kivitelezett bodykitet kapott, új lökhárítókkal, küszöbökkel és hátsó szárnnyal a csomagban. Kasztni tekintetében lefalazott hátsó ajtó és a Fiat Barchetta rejtett kilincsei kerültek fel, kiegészítők terén sötétített hátsó lámpák és ablakok, jel nélküli hűtőrács, valamint ledes zöld undercar-kit jelenti az extrát.

A lényeget azonban a pazar, képeken csak részben visszaadható fényezés jelenti. Az egyedileg kikevert, rengeteg rétegből felvitt Neon Candy Green gyöngyház árnyalat már önmagában kivételes fényt ad a Mazdának, minderre jó két-három lapáttal tesznek még rá a kizárólag zöldessárga színben felvarrt airbrush festmények. A design megálmodása során - a gésa-arcképek mellett - egytől-egyig a távol-keleti kultúra jellegzetes motívumaiból építkeztek.

A dekoráció a kasztni minden egyes külső elemét érinti és az utastérben is folytatódik. A műszerfal teljes egésze, az egyedileg gyártott műanyag ajtópanelek, a tető, a kormánykerék és a Recaro Pole Position sportkagylók hátulja is airbrush fényezést kapott, a saját varrású nappa bőr üléskárpitokat pedig zöld lótuszvirág-mintákkal díszítették.

A csomagtér hasonló stílusú, egyedi installációt tartalmaz, melyben az Alpine erősítője és mélynyomója foglal helyet, két kis LCD kijelző kísértetében. Hihetetlen eltalált még a teljes beltér ledes hangulatvilágítása is, ami pont a kellő mértékben emeli ki a stílusos díszítéseket.

Végül, de nem utolsósorban a kasztnit a HPS Competition szériás airride futóműve húzza a kerekekre, amelyek szintén megérnek egy misét: Schmidt Revolution 7.5x17 colos Mystic garnitúrájára esett a választás, a fényezésre rímelő, sötét- és világoszöld küllőzéssel.

Az Asia Inspiration főként a korábban bemutatott, francia "Louis Vuitton" Audi TT-vel tehető egy kalap alá, összegzésként pedig nem is írhatnék mást, mint ott: habár valószínűleg sokan nem élik ezt a stílust, élőben hatalmasat mutat ez a gép is, valóban egy olyan darab, amit biztosan lefotóznak a látogatók a rendezvényen.

Elvégre emiatt épülnek a showautók, nemdebár?