Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az autót egy argentin úriember, Horacio Pagani tervezte, aki saját álmait valósította meg ebben a négykerekűben: mindig is egy olyan C csoportos versenyautót akart tervezni, amely utcai közlekedésre is alkalmas. Így születettek meg a Pagani Zonda C12 tervei 1999-ben. Horacio huszonévesen került Olaszországba, és a Lamborghini-nél kapott állást, ahol több Lambo is az ő tervei alapján készült. Később - több sportautógyárat végigjárva - alakította meg a saját nevét viselő Pagani céget az olasz lóerők szülőhazájában, Modenában. A kis autógyár - melynek minden egyes gépjárművét kézzel rakják össze - egyetlen autója a Zonda, amelyből eddig összesen 33 darab készült. Évente nem is terveznek többet gyártani 20 darabnál - már amennyiben van rájuk megrendelés. Minden autót egyedileg sorszámozva, személyre szólóan készítenek. Nekem a 23-as számmal megjelölt autóhoz volt szerencsém, melyet személy szerint Mr. Bader Al Roudhan-nek gyártottak.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Amikor először megpillantottam az autót, nagyon furcsa érzés tört rám, nem tudtam mire vélni. Olyan volt, mintha egy másik bolygóról csöppent volna ide. Miután tovább néztem teljesen magával ragadott, mint egy szép nő, nem tudtam elszakadni tőle. Annyira egyedi, futurisztikus a formája, mint amennyire tökéletes is: a valóságban sokkal megnyerőbb, mint a képeken. Ha szemből nézem, akkor először egy barátságos kisállat jut róla az eszembe, a lámpák a szemei, a visszapillantók pedig az elálló fülei. Az első lámpáit nézve, teljesen az az érzésem támad, mintha lesütné a szemét és hízelegne, ugyanakkor benne van ebben a ?tekintetben?, hogy egy igazi vadállat is tud lenni.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Oldalról teljesen úgy tűnik, mintha az aszfaltra született volna, le sem lehetne taszítani róla. Ebből a szemszögből még különösebben hat, mint szemből, a hátsó traktus felé brutálisan kiszélesedő karosszéria minden egyes eleme az aerodinamikára van kihegyezve, a jobb menetteljesítmények érdekében. A gyönyörű 18?-os O.Z. Racing felnik remekül beleillenek az összképbe.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A hátsó fertály okozza a legnagyobb megdöbbenést, furcsa, de ugyanakkor rendkívül művészi hatást is kelt. A kipufogó egyedi és nagyon ötletes elhelyezésével szembesülhetünk: a négy végződés középen, egy gyűrűben található, kicsit rakéta jelleget adva ezzel a kocsi hátuljának. A végeket körülvevő gyűrű, és az ezt felfogó hat csavar visszatérő motívum az autón: megtalálhatjuk a az első lámpákon, a belső térben, feltűnik a kormányon, a váltógombon, a kuplung- és fékpedálon, és még az indítókulcs is ezt mintázza.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az ajtó kinyitásakor érdekes látvány fogad: ha lehet, a beltér még futurisztikusabb mint a külső. Jobban szemügyre véve viszont összeáll a kép, és egyre inkább vonzza a tekinteteket. Először a kidolgozás minősége az, ami feltűnik, egyszerűen hibátlan. Az uralkodó anyagok a bőr, a karbon és az alumínium, együtt rendkívül barátságos összképet alkotnak. A tulajdonostól megtudtuk, hogy ennek az autónak a legjobb a minősége azok közül, amikkel eddig találkozott, nincs benne hiba. A kicsit szűkös utastérért pedig kárpótol az egész tetőn beborító ablak: egy olyan szabadságérzetet ad a bent ülőknek, amit eddig nagyon kevés autónál érezhettem.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A beszállás sem egyszerű, oda kell figyelni minden mozdulatra, mert meg van a technikája, csak egyféleképpen juthatunk be a vékony, de hihetetlenül kényelmes kagylóülésekbe. Egy átlagosnál nagyobb termetű embernek szó szerint meg kell küzdenie a be- és kiszállással. Első ránézésre a vékonyka ülések nagyon keménynek tűnnek, mint egy versenyautóban, de beülve sokkal kényelmesebbek mint bármelyik hétköznapi autóban: tökéletes testtartást és üléspozíciót biztosítanak a vezetéshez. Bekötve a biztonsági övet teljesen biztosan rögzít bennünket, ami elengedhetetlen a nagy tempójú vezetéshez.

Minden kezelőszerv tökéletesen kézre áll és könnyű kezelni őket, teljesen körülvesz az autó, mintha én is szerves része lennék, egyenesen csábít a vezetésre. A két ülés mögött, középen elhelyezkedő táblába gravírozva olvasható a kocsi típusa, sorszáma és az is, hogy kinek készült ? sorszámozott és névre szóló autóról lévén szó. Legszívesebben ki sem szállnék belőle, de sajnos muszáj.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A motortérben sem kellett csalódnom: a hátsó fedelet felnyitva - amelyet két bőrszíj rögzít a karosszériához - igencsak konkrét látvány tárul az ember szeme elé. A Pagani hátsó kerekeit egy 610 lóerős, 7100 ccm-es V12-es AMG motor hajtja, amely 3,2 másodperc alatt röpíti 100-ra, és 350 km/h-ig meg sem áll a száguldás. Már maga a kinézete hihetetlen erőt sugall, e mellett pedig az autó többi részén megszokott rendkívül igényes design-nal párosul. A hátsó kerekeken feszülő brutális, 345/35 ZR18-as úthenger méretű gumik, az elsőkön pedig a ?szerény? 255/40 ZR18-asok gondoskodnak a megfelelő tapadásról és úttartásról. A megállásról hatalmas méretű Brembo fékek gondoskodnak, amelyek alig férnek el a 18-as kerekek alatt. A műanyag karosszériaelemeknek, és a karbon széles körű használatának köszönhetően a Zonda könnyebb a vetélytársaknál: 1250 kg-ot mutat mérlegeléskor. Ebből következően rendkívül jó súly/lóerő aránnyal rendelkezik, ennek köszönhető a kitűnő menetteljesítménye is. Ne feledkezzünk meg a hangjáról sem, egyszerűen frenetikus, érezni benne a brutalitást.

A nagy teljesítmény mellé tekintélyes fogyasztás is dukál: tulajdonosa elmondása szerint az autó 25 litert fogyaszt akár városban akár közúton használja, mindenütt megeszik ennyit. Így a 70 literes tank talán még kicsit kevésnek is bizonyulhat.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Egy nagyon könnyen kezelhető, közúti közlekedésre alkalmas járművet ismerhettünk meg a Paganiban, amely a versenypályákon is lazán megállná a helyét. Nemrégiben kijött a Zonda Roadster változata is, ami ha lehet, még elődjénél is szebb kialakítású, viszont ha valaki kedvet kapott hozzá, nem árt sietni mert abból még 33-at sem terveznek gyártani. Talán közrejátszik ebben az a tény is, hogy egy "alap" Zondaért is elkérnek 550 000 Eurot, a kabrio pedig mint tudjuk álalában picivel drágább...

A cikk létrejöttében köszönjük az autó gazdája, Bader Al Roudhan segítségét!