BMW E36 körzőzés a havon

A havon, jégen farolgatni általában élvezetet jelent annak, akinek a vezetés és az autózás több mint eljutni valahonnan valahová.  Bár csak öncélú autós hülyéskedésnek tűnik, valójában sokkal több lehet annál, és érdemes olyannak is kipróbálni, aki az autót „csak” közlekedésre használja.

A fontos, hogy az ilyen játékkal ne veszélyeztessünk másokat, és lehetőleg magunkat se. Kerüljük a nagy fákat, mély árkokat és a más autókat, tehát üres és lehetőleg padkával, vagy további üres felülettel határolt parkolót nézzünk ki a farolgatásra. A hó és jég csúszik, és ez ilyenkor azért jó, mert az autó már nagyon kis sebességnél is elveszti a tapadását, és megmutathatja, hogy egy megcsúszáskor hogyan-miképp reagál. Tehát, ami vizes úton 60 km/óra sebességnél előjöhet, az itt 15 km/órával megtörténik.

BMW E46 téligumi teszten tesztpályánSzóval először érdemes fékezgetéssel, kis kormánymozdulatokkal kipróbálni, hogy mennyire csúszik a kinézett területen a talaj. Utána jöhet a csúszás. Lényegében a vezetéstechnikai iskolákban oktatott feladatsorokat, vagy feladatokat érdemes így, maszekban kipróbálni. Elsőként kis gyorsítás után padlóféket nyomni, és meg kell próbálni egyenesben tartani az autót – ez blokkolásgátlóval könnyebb, anélkül nehezebb, a technikáját már megírtuk, kattints ide. Utána jöhet a helyben körözés, az autó hamar ki fog törni, vagy a fara, vagy az orra kezd önálló életet élni, ezt kell megpróbálni ellenkormányzással, gázelvétellel vagy gázadással ellensúlyozni – a technikája itt. A körzőzés kicsit más tészta, itt előnyben vannak a hátsókerék hajtású autók vezetői, vagy az összkerékhajtásúaké, nekik elég koppig alászedni a kormányt és padlógázt adni, már írja is a köröket a kocsi fara, miközben az orra, ha ügyes a vezető, lényegében egy felületen marad. A fronthajtásúaknak ez kimarad, ők nekifutásból kézifékezhetnek, vagy farolva próbálkozhatnak, de ezeknek a dolgoknak már nagyon kevés köze van a vezetéstechnikai önképzésnek.

Úgyhogy vissza a hasznos csúszkáláshoz. Érdemes még a végére kipróbálni, hogy egyenesen (lassan) haladva mit tesz a kocsi hirtelen gázadásra, illetve hirtelen kormánymozdulatokra. A kitörést mindig korrigálással próbáljuk kézben tartani, érdemes addig próbálkozni amíg nem sikerül – valahogy így, kattints ide. Ez így a havon játék, de az itt megfigyelt viselkedése az autónak, illetve a begyakorolt korrigálás éles helyzetben az utakon segíthet a baleset elkerülésében. Végül egy kis tanács: aki még nem csinált ilyeneket, kérjen meg egy ügyes vezetőt, hogy elsőre azért menjen vele. És csak lassan a havon.

A vezetéstechnikai oktató pályákon speciális vizezett műanyagfelülettel érik el a jeget utánzó csúszást
VW Golf vezetéstechnika