Hangszigetelés Dynamat lapokkal előtte kárpitbontás

Nagyon hatásos az ajtók hangszigetelése. Előtte persze le kell bontani a kárpitokat

Nincs kiábrándítóbb, mikor elkészül egy hifi installáció és a várva várt határozott mély hangok helyett puffogást, a tiszta közepek és magasok helyett fémes zajt és a kárpitok mögül előtörő rezonanciát kapunk. Ezek javát jól elhelyezett és megfelelő hangszigetelő anyagok használatával csillapíthatjuk, vagy meg is szüntethetjük. Mindez nem újdonság, hiszen az autógyárak is szigetelnek, de rendesen lényegében csak a drága prémium kocsiknál. Az általuk kitalált módszereket fejlesztették tovább a hangszigetelő-anyagok gyártásának specialistái.

Öntapadó hangszigetelő lap. Nem csak bitumen, nehéz szemcséket tartalmazMásodlagos eredményként nem csak a hifink szól jobban az autóban, de ha éppen nem hallgatni zenét, akkor csendesebb is az autó, kevesebb mind a mechanika, mind a gördülési zaj. Ez amolyan stressz-mentesítőnek is beválhat. Sokan panaszkodnak idegesítő zörejekre is, ezt is el lehet mulasztani, még ha nem is hifit épít valaki. Alapvető, hogy mielőtt lebontanánk a kárpitokat, keressük meg a zavaró zajforrás helyét. Sokszor összeérnek műanyag darabok, vagy a frissen beépített hifi rezonáltat valamit, néha röhejesen egyszerű megoldással felszámolhatjuk a zörgést. Az esetleg lelazult kárpitelemeket, szedjük le, ha törött a rögzítő bolha, akkor pótoljuk, ha visszarakás után is zörög, akkor barkácsboltban vegyünk utólagos nyílászáró szigetelésre fejlesztett profilos szigetelő-szalagot (a vékonyat). Ezt (öntapadós az egyik fele) a műanyag alá ragasztva megszüntethetjük a zörgést. 

Az alufólia összetartja a hangszigetelő anyagotVan azonban „eredendő zaj”, ami nem zörgés, csak a kocsi üzemzaja. Ez ellen többen pur-habot javasolnak, hogy az üreges műanyagokat azzal kifújva csökkenthető a rezonancia. Ez igaz, de a pur-hab nedvszívó, bepenészedhet, fémhez érve rozsdásodást indít (próbáltam). Ehelyett tömörebb szivaccsal is csillapítható a zaj. Jó a TV-s, számítógépes csomagolásban található alakos, piramisokat formázó szivacslap, ez nem nedvszívó és jól csillapítja a zajt – elsősorban a magasfrekvenciás hangokat foghatjuk így le, és használhatjuk a hangládák belsejében is. Azért ilyet se tegyünk nedvesedős helyre, inkább ülés mögé, kardánbox alá, csomagtartó felsőbb részeibe a kárpit alá.



A VW típusokon egybe szerelt panelen vannak az ablakemelő és egyéb alkatrészekAzonban általában ez kevés a hatékony zajcsillapításhoz. Ugyanis az autó lemezfelületei erősítik a zaj hatását, hiszen rezonálnak, ezt a rezonancia-készséget kell csökkenteni, illetve magát a zajforrást lokalizálni. Itt azt kell tenni, amit a gyárak nem tettek meg, sajnos ennek a költsége már magasabb – az előzőekben ezer forinton belüli volt a költség, most tízezertől indul. Például, ha lemaradt a motorháztető belső zajszigetelése, oda felragaszthatunk ilyet. Ez speciális hőálló, nem nedvszívó szivacsszerű anyag, alu-színű, vagy fekete sérülésvédő bevonattal. Gyárt ilyet a Standox, a Berner, a Dynamat, öntapadó a felületük, felrakás előtt le kell tisztítani és zsírtalanítani a lemezt – az ár 20 000 Ft-tól rajtol. Feltehető a csomagtérfedél belső felére is, ott a kipufogó és gördülési zajok ellen – úgyis több van egy dobozban. Hasonló ragasztható a műanyag kerékdobok fölé, ez is spéci, drága anyag, és a felrakáshoz ügyesség is kell.



Hangszigetelő lap felrakásának eszközei: hőlégfúvó, szike, simítóSzintén kell némi hozzáértés egy hatékony zajszigetelési mód, a lemezfelületek rezgés csillapításához. Biztos feltűnt már, hogy főképp olcsóbb kocsik ajtaját becsapva buta hangon zeng, míg a „komoly” autó ajtaja „puffan”. Ennek egyik oka a zajszigetelés hiánya. Lényegében a lemez vékony, könnyű súlyú, könnyen rezgésbe hozható, így a hanghullámokat is továbbítja. Ezen kell változtatni, a receptet az autógyárak adják, akik legalább ötven éve tömör bitumen lapokkal csillapítják az utastér zaját. Ilyet ragasztanak a padlólemezre, jobbak a csomagtartóba, sárvédők belső felére, kipufogóalagútra. Ilyen zajszigetelő lap kapható, szintén a fent felsorolt gyártóktól, természetesen ez sem olcsó. Megpróbáltam építőipari szigetelőanyaggal kiváltani, de csak a padlólemezen vált be, a nem vízszintes felületekről levált. Az ok, hogy nem erre készült. 

Nem kell megolvasztani a lapotA speciális autóipari lapok kapnak egy hordozó felületet, ami összefogja őket, így felmelegedve is alaktartók és a helyükön maradnak. A felrakást otthon is meg lehet próbálni, nem nagy ördöngősség, hőpisztoly, szike és ügyesség kell csak hozzá. Nagyon hatásosak az ajtókra belülről felragasztva, vagy az öblös teret körbevevő műanyag kárpitokra. Előny, hogy az ajtóba szerelt, vagy műanyag kárpitelembe illesztett hangszórók is szebben fognak szólni. Egy ilyen ajtókezelés után, még egy Daewoo Matiz ajtaja is nagyautósan fog becsukódni – komoly hangszigeteléssel 30 kg-mal is növelhetjük a kocsink súlyát.



 

Fel kell melegíteni a lapot (nagyon), a megfelelő állapot úgy ellenőrizhető, hogy sima felületen a lap alá teszünk például egy tollbetétet, ha ennek az alakját kirajzolja, akkor felrakhatóNem kell megolvasztani a lapot



Ki kell takarítani az ajtót belülről, és zsírtalanítani kell a felületet, hogy jól feltapadjon a hangszigetelő anyag
Nem kell megolvasztani a lapot



Ki kell szabni a hangszigetelő anyagot, a lényeg, hogy beférjen az ajtópanel nyílásain. Nem kell teljes fedést létrehozni, lehetnek a lapok között centis szabad felületek is, mert a lemez rezgésének a csillapítása a cél, nem a fedés. Felrakás előtt le kell szedni a védőréteget a hangszigetelő lapról. Felillesztés után jól a formára kell nyomkodni (még vastag merevítő idomok formája is követhető), síkfelületen görgővel lehet jól eldolgozni. Ha megvan, visszarakható az ajtókárpit

Nem kell megolvasztani a lapot

Sokféle speciális autó-hangszigetelő anyag kapható. A kialakításuk a felhasználástól függ – kerékdob, motorháztető, utastér
Zajcsillapító szivacsok