Szia, kedves Olvasó!

Szeretem az autómat és nagyon szeretem a zenét. Otthon már egyre kevesebb időt és lehetőséget ad az életem, hogy intim közelségbe kerüljek a muzsikával. Autóban viszont sokat ülök. Tehát jó hifit az autóba! Jó hifit az autóba? Lehetetlen küldetésnek tűnik és igazából az is. Vagy mégsem? Csak erőből és pénzből nem megy, de megspékelve türelemmel igen. Nem kevés időbe és dilemmába kerül, mire át engedi lépni az autó, az ember hitetlensége és felkészületlensége adta határokat. Nézzük mit sikerült nekem a zenélés szolgálatába állítani...két év alatt. No persze az első épített "autóhifim" óta sajnos több, mit 30 év telt el. Mecsoda különbség...

Fejegység:

Clarion HX-D2 (gmAudio optimalizálással), külső DC/DC szűrő-tápegységgel. Jellemzően japán belpiacos modell, Európába alig több, mint 200db került belőle. Négy út aktív hajtásra alkalmas, réz készülékházas, fém előlapos, igazi Hi-End masina. Hangstúdiókban használatos (a hagyományos CD lejátszóknál szokványost "megduplázva") 96Khz-es mintavételezési képességgel ruházták fel a japán mérnökök. Ennek sok gyakorlati jelentősége nincs, de annak viszont roppant mód, hogy nagyon kis lépésekkel, azaz precízen beállítható a processzora. Az időkorrekció például 0,7cm-es pontossággal kalibrálható valamennyi csatornában és 0,5dB-es fokozatokban változtatható a crossoverben a sugárzó csoportok jelszintje. Tudatosan nincs benne végfok és nem játszik divatos tömörített formátumokat sem. Van viszont nagyon komoly felbontása és nyugodt, kiegyensúlyozott hangja. Testes, de mégis levegős. Audiophile CD hallgatásra és -kíváló tunere révén- a minőségi rádiózás élvezetére tervezték. Zenére! A tuning még transzparensebbé és sokkal stabilabbá tette. Lelke van, amihez közel kell férkőzni! Jó ideig eltart amire "megnyílik", azaz felnövünk hozzá tudásban. Türelmetlenek, élmélyülni képtelenek sosem tudják meg mit is birtokolnak valójában. Ha kitartóan fürkésszük az "üzeneteit", a zene rezdüléseit, akkor eljő a csoda. Összesen csak két olyan fejegység van a világon, amit -alkalom adtán- bepróbálnék helyette. Azonban ezek már az 1 milliós árhoz vannak közel, vagy tán azon is túl. Tudom, hogy mit beszélek, hisz jónéhány magas színvonalú fejegységgel éltem együtt hosszabb, rövidebb ideig. Többeket pedig teszteltem.

Erősítők:

u-Dimension 40XS V.II Fortissimo Artwork Reference Hybrid by gmAudio 4 csatornás, tiszta "A" osztályú, kvázi-komplementer erősítő, Tung-Sol Gold 12AX7+Duende Creatura elektroncsöves, integrált előfokkal a szetthez...fix 4x15W-ra módszeresen kalibrált direkt kimenő teljesítménnyel. Így is csuklóból lekoppantja a legterhelhetőbb hangszórók zömét. Elvetemült erő lakozik benne. Stabilitása és amplitudói olyan érzetet keltenek, mintha több 100Watt dübörögne csatornáiban. Azért, hogy minél kevesebb befolyásoló elem legyen a hang útjában nincs benne frekvencia szűrőfokozat és bemeneti érzékenység/kimeneti szintszabályzó (gain) potméter sem! Alkatrészei válogatott, unikális darabok. Az előfok csövesre való átalakításánál az új munkapontok beállítását Mészáros Gyuri a híresen nagy precízitásával, hetekig tartó mérésekkel, tesztekkel végezte. Majd belehaltam a várakozásba, de amikor visszakaptam elállt a szavam. Nap, mint nap le tud nyűgözni azóta is. Erő, dinamika, légiesség, sebesség, elképesztő részletező képesség, pontosság és harmónia. Szécsi Tomi fogalmazta meg találóan: "...olyan, mint egy míves hangszer". Ez az erősítő számomra a biztos pont. Az Energia és Zeneiség megtestesülése. A terveit anno a Luxman vezető mérnöke készítette egy japán designerrel karöltve. Ezzel az erősítővel indult a u-Dimension karrierje, rögtön a Hi-Fi elit kategóriájának világába toppanva. Szobai körülmények között is igazi "nagyfiús" adottságokat mutat. Oda merném állítani akár egy Krell, McIntosh vagy Naim mellé is. Biztosra veszem, hogy nem vallana szégyent. Ha egyszer ki kell vennem az autóból, akkor ez is lesz a sorsa. Ilyen jellegű átalakítással összesen 2db van a világon belőle. Vigyázok is rá nagyon. Tán jön majd velem a sírba is!

u-Dimension Junior 15.2X (A-B osztályú kétcsatornás, max 1x370W RMS lehetőséggel hídba kötve a subhoz, 4 Ohm eredő ellenállással terhelve) Igazi kis méregzsák, meglepő módon karaktere nagyban hasonlít a Fortééra. A sebessége is indokolta, hogy ő kerüljön a láncba.

Hangszórók:

u-Dimension Pro XM6 (4 Ohm) mélyközép és u-Dimension PRO XT2 (6 Ohm) magas (aktív vágással). Mindkettő versenyszériás darabnak tekinthető, hisz kimondottan az SQ versenyzők igényeinek kiszolgálására, Peter Habeth hangszóró specialista boszorkánykonyhájában születtek. Nagyon sok szettet ismerek és használtam, de ezzel vagyok eddig a legboldogabb. Azt szeretem a komponenseiben a leginkább, hogy a hang kreatív formálásában együttműködőek. Egymással is, velem is. Ha kell selymesen simogatnak, de ha úgy akarom, akkor keményebb hangot megütve vad táncba kezdenek és a felkorbácsolt levegővel bizony lekapják a parókákat. E közben sem esnek ki a ritmusból, vagy váltanak orgánumot. Szolgaian ragaszkodnak a zeneszerző, hangmérnök és bizonyos fokig az általam leírt "kottához". Nem sok ilyen sugárzó páros van a világban, de ha van biztosan nem ebben az árkategóriában, hanem jóval, jóval feljebb. Nálam az u-D sugárzók egy háromszor(!) ennyibe kerülő, unikális szettet váltottak le...simán. Talán nem mellékes, hogy például a Pro XT2 magassugárzót és a PRO XM6 mélyközepet Németországban Peter egy -az enyémmel nagyban megegyező- négycsatornás Fortissimo Artwork by gmAudio erősítővel fejlesztette. Nincs mese, érzik egymást ezek a holmik, de őszinték! Ha valami nem jó a rendszerben, azt kíméletlenül az arcodba tolják. Ez már a kisebb, Jr szériára is igaz! Nekem ez érték, de sokan pont e miatt nem tudják azonnal befogadni. Úgy 70-100 órányi bejáratás után lehet velük komolyan dolgozni. Addig jószerivel "hasztalan".

u-Dimension RM208SL (2x2 Ohm) 20cm-es sub, a tekercsei sorba kötve, 10,2 netto-literes, egyedi zárt ládában, üléstámlába lett installálva. Nagyon gyors, feszes és nekem pont elég. Belesímul a zenébe és -elhelyezéséből adódóan- állandónak hat az aránya menet közben, változó hangerőnél is. Meg aztán így továbbra is beférnek a bőröndök a csomagtartóba! Warning: csak azoknak ajánlom ezt a fajta beépítést, akik jól bánnak a DSP-vel, mert nagyon pontosan kell beállítani a hullámhosszát az elejéhez! Konkrétan "bele kell lőni" a szubtartományt a színpadba. Úgy, hogy közben ne deformálja el a már képzett teret és ne okozzon tonalis anomáliákat. Jó móka!

Egyéb ketyeréim:

Mogami Car Precision RCA kábelek Oyaide Silver dugókkal és Mogami Ultra Pure 4.2qmm-es Neglex technológiás hangszóró kábelezés, Odyssey (1700A) akksi, Connection Sonus tápkábelek (50/25), full Dynamat (Xtrem, Dynaliner, TacMat, DynaXorb) Ezek fáradságos tesztelések kiválasztottjai. Nem szívesen kezdeném újra ezt a hosszú procedúrát.

Emóciók:

Amint az tán az oldalam képeiből is kiderül, nem kevés munka áll az autó mögött, főleg a zenét illetően. Barátaimmal igyekeztünk mindent úgy alakítani, hogy az előnyösen befolyásolja az akusztikát. Természetesen ez nem lehet kompromisszum mentes, hisz ez egy napi használatú autó, amiben minden funkció változatlanul elérhető maradt. Több évtizedes otthoni hi-fi és stúdió múlttal a hátam mögött bizony újra kellett tanulni a "szakmát". Szerencsémre nagyon jó mentoraim és top kontrolljaim voltak. A zene beépítésénél elsősorban fát, vagy MDF-et, fémet és jó minőségű kárpitanyagokat, zajszigetelőket, rezgéscsillapítókat alkalmaztunk. Vigyáztunk az eredeti BMW design sajátosságok megtartására. Jól megy a  verda és jól is szól...nekem! Amióta ebben a felállásban versenyeztem vele, idehaza soha nem talált legyőzőre hangminőségben. Nemzetközileg is jól szerepelt a "Master" szekcióban annak ellenére is, hogy ott volt a friss konfiguráció első -korántsem kifinomult setupos- debütálása. Úgy érzem mára kifutotta magát a projekt. Több stáció után, egyszercsak kész lett és azt kell, hogy mondjam: beváltotta az előzetes reményeimet. Tán többet is.

Egy jól összerakott autó és rendszer -avatott kezeidben is- kb egy évet kér az életedből mire a teljes kvalitását be tudja általad mutatni! Sosem értettem azokat, akik folyvást cserélgetik az eszközeiket, miközben leggyakrabban még a közelében sem járnak az optimális kiszolgálás felének. Ha valaki azt gondolja, hogy az enyémhez hasonló kaliberű egységekkel könnyű jót csinálni, hát el kell keserítsem: NEM! Sőt! Minél komolyabb az eszköz, annál problémásabb számára a relatíve kis tér, sokkal érzékenyebb a környezeti anyagokra és nem utolsó sorban a mi precizitásunkra, felkészültségünkre. Egy valódi Hi-End komponens fokozottan megmutatja a hibákat is, azaz többnyire és eleinte csak feladványokat hoz, amelyeket meg kell oldani. Ha sikerül, akkor viszont hatványozottan kárpótól. Nincs olyan, hogy beteszem és jó! Csak a mesében. Ennyi kardinális befolyásoló tényező mellett? Tipikus kinyilatkoztatás, hogy "majd az EQ megoldja". Nem hinném! Az akusztikus integrációban az EQ-t én például csak diagnózis szintjén használom. Nem szeretem véglegesen alkalmazni, mert csak tapasz a bajokra és többnyire hosszabb távon több kárt okoz, mint hasznot...nekem. Öli a zenét. Talán érthetőbb az álláspontom akkor, ha elfogadjuk azt a tényt, miszerint az aktív D/A reprodukció egy bonyolult 3D matrixból indul, melynek temérdek kapcsolati pontja van. Képzeljük el ezt rugalmas hálónak, melynek egyik, vagy egyszerre több kereszteződését megragadjuk és elmozdítjuk. A tonalitás változásán túl mindent húz magával, deformál térben és időben is. Eleinte -általában- nem vesszük tudomásul az okozott bajt, de néhány CD meghallgatása után kialakul egy újabb hiányérzetünk. Épp e miatt más megoldásokat részesítek előnyben. Szerencsére akad belőlük bőven, ha együtt élve, módszeresen felfedezzük őket. Tanulás, türelem. Ez a kulcs. A tartalékok becserkészése.

Meg aztán egymagában -kezdetben- senkinek sem megy. Jóideig estem-keltem velük magam is. Kell a kontroll, a diskurzus és a magas fokú nyitottság. A versenyzés kapcsán sokat lehet tanulni, hisz folyamatos impulzusok érnek, melyek hajtanak előre. Bizony nem szégyen ellesni a siker titkát, a már kiforrott, működő megoldásokat. Jó érzésekkel emlékszem Ónódi Tomi (Fafül) EB győztes és Havasi Zoli EB második autójára. Olyan inspirációt adtak, ami nap, mint nap fejlődésre sarkallt. A pécsi Szétom Műhely elképesztő rutinjával ajándékozott meg. gmAudio pedig a megtapasztalhatót mérnöki szintű magyarázataival plántálta. No meg ahogy az autója szólt...hát az maga volt a libabőr. Emlékszem egyszer 8 órát ültünk benne egyhuzamban a garázsban. "Epromomba" égethettem minden hangját. Így megy ez zenehallgató jó emberek között. Aztán lassan eljut az emberfia a "hátul oválos" korszaktól, a 4 út aktív, dupla 30-as szubos stáción át...a zenéig. Olyan rendszerig, amely már nem válogat a műfajok között és komoly jelenlét érzetet ad. Ízt, zamatot, atmoszférát. Megszólalása nem csak mély, közép és magas hangokból áll, hanem valóságszerű viszonyokból, tónusokból, méretekből...már amennyit a mai CD-k színvonala megenged. Ez azért nem kevés!

Hi-Fi az autóban: ez egy tipikusan olyan műfaj, ahol a kezdők időről-időre szeretik újra feltalálni a kanálba a mélyedést. Megint mások harcolnak az "új, forradalmi módszerük" létjogosultságáért. Aztán általában kiderül, hogy az évek során jónéhányan már túlestek ezeken a kisérleteken és hatásuk rendre zsákutcának bizonyult. Ezért is érdemes odafigyelni a haladókra, fülelni az autóikra. Temérdek vadhajtás burjánzik az autóhifiben, feleslegesen sok pénzt, időt, energiát felemésztve komoly minőség, arányos élvezeti érték nélkül. Ha versenyzel, akkor -szerintem- elkerülheted ezen kudarcok zömét. Egyszer mindenképp érdemes kipróbálni. Nekem is sok dologban hozta el a megvilágosodást. Egy ideje már nem versenyzem, de -minden bizonnyal- ennek eredményeként élvezhetem ma a muzsikámat. Hálistennek van már sajátossága, azaz híven mutatja, hogy miként viszonyulok én a zenéhez. Ha valakinek tetszik, örülök, ha nem az sem baj, cseppet sem bánkódom miatta. Nem kell/szabad mindenáron megfelelni mások ízlésének. Van néhány ember akinek a véleménye érdekel sőt fontos is, de elég öreg vagyok már ahhoz, hogy eldöntsem mi az amivel azonosulni tudok és mi az amivel nem.

Sok autóhifit hallgatok, hisz SQ bíróként is dolgozom a HUMMA sorozatban. Szinte mindegyiket szeretem, mert a gazdikról mesélnek. A legjobbak mindenképp. A tulajok pedig láthatóan boldogok az alkotásukkal. Én is az enyémmel. De nem csak ezért szeretem, hisz ez egy ízig-vérig 3-as bömös! Mitöbb: ez sorrendben a nyolcadik BMW-m! Lehet, hogy picit függő vagyok? Naja, biztos azért lehet, mert Noé előtt egy becsövezett kereklámpás Ladával nyargaltam ároktól-árokig, kilinccsel előre, amin párszor rajtszám is volt. Az autó ezért nekem benzint egyen, hajtson hátul és rendületlenül csinálja azt, amit én akarok...mint például egy BMW! Akinek volt bömöse nyilván megérti.

De vajon miért pont u-Dimension? Nos: korábban több (és neves) márkát használtam és mind a mai napig sokfélét is hallgatok. Ellenben eme japó árupalettát tartom a leginkább átgondoltnak és "becsületesnek". Minden szegmensben arányos és növekvő minőséget ad, következésképpen biztosan megéri az érte kiadott pénz. Van vérvonaluk, azaz a termékeik hangilag felismerhető rokonságban vannak. Mégsem nevezhető ez sematikusnak. Ízléshez, autóhoz, környzethez igazítható a megszólalás mikéntje. Az alapok (sebesség, dinamika, felbontás, kiegyensúlyozottság, stabilitás) átlagon felüliek. Muzikálisak! Elég belepillantani akár egy olcsó u-D erősítőbe és rögtön látszik az igazi japán filozófia. Sose bonyolítsd túl azt, ami nem kell, hogy az legyen. Egyszerűség, céltudatosság, precizitás, korrekt kidolgozás, jó anyagok. Minden portékájuk egyetlen célt szolgál: a zenét! Nincsenek hangzatos marketing dudorgások, nem akcióznak, kerülik a közhelyeket tartalmilag és formailag is. Nem vagyok igazából fan, de nem is vagyok balga. Ez a ritka hozzáállás, a műszaki, zenei kompetencia és az árakon jócskán túlmutató kvalitás megérdemli a bizalmamat. Eddig nem is csalódtam bennük, de más márkában bizony már többször. Viccesen, de mégis komolyan: egy u-D rendszeren a hegedűnek általában hegedű hangja szokott lenni. Ha mégsem, akkor benned van a hiba! Ennyi...

Hauer János / u-Dimension Team Hungary

(Ez a névleges formáció olyan, mint egy család, melyben nincsenek titkok, kamuk. Megszállottak kompániája. Aki tagja, az segíti a fejlődni vágyókat tapasztalatával, technológiai ismereteivel, őszinte kritikájával. Szakmai alázattal, emberséggel, a zene szeretetének és az érdekében hozott áldozat megtisztelésével. Azonos beállítottságú emberek között ez így, kölcsönösen előrevivő. Ebbe belefér a baráti rivalizálás is, hisz azzal mindenki nyer, de a harc nem, mert háborúban az ellenségek mindig veszítenek. Ki többet, ki kevesebbet.)

KATTINTS IDE A BEJEGYZÉSHEZ TARTOZÓ GALÉRIA MEGTEKINTÉSÉHEZ!