1983-as Toyota Celica Supra a kedvenc kísérleti alanyom. Amit érdemes tudni róla: 2800 cm3, sor hat, DOHC, hengerenkénti injektor, hátsókerékhajtás, 8,8:1 kompresszió (gyári adat), 170 ló, 280 Nm (szintén a gyári) és a kedvenc adatom a 273,000 km futásteljesítmény. Egyelőre a teljes felújításra és a korhű tuningra törekszem. Ez elég nehéz az átlag kereset mellett ezért jelenleg nem engedhetem meg magamnak az átalakítást.

Tapasztalatok: Tavaly augusztus óta használom a gépet különböző etanol/benzin keverékkel 10/90-töl a 90/10-ig. Teljes mértékben hőmérséklet függő volt a dolog, télen a 90% benzinhez ment a 10% etanol amit később változtattam 70/30 arányra és hozzászoktam, hogy csak harmadszorra indult be a mínuszokba, és járatni kellett másfél percig indulás eljött. De utána ment mint a barom, hidegen nagyon húzott. Jelenleg az 50/50-es keverési arányt használom, ha hosszabb útra megyek akkor a 70 etanol/30 benzin, hisz felmegyek a pályára beállok 3000-re és takarékosan gurulok. A mindennapi használatban megmaradtam az 50/50-nél mert akkor éreztem igazán az előnyeit és nem merült fel magasabb fordulaton a szegény keverék érzése. 5500 km megtétele után döntöttem az üzemanyagszűrő csere mellett de pusztán kíváncsiságból. Érdekelt mennyire koszolódott el vagy lesz-e valamilyen változás a cserétől. Mivel utoljára 1993-ban volt cserélve Németországban egy Toyota szakszervizben így nem ártott. Úgy vettem észre nem volt elkoszolódva, bár az újjal határozottan jobb lett a gázreakció.

 A lényeg, hogy egy olyan autót használok E85-tel ami 26 éves, közel 300ezer km van benne, gyári motorral és gyári üzemanyag alkatrészekkel. A 6500 fordulaton történő tiltásról annyit, hogy 220 km/ó végsebesség szerepel a kilométerórán és mióta használom 6000-en 230-al kiakasztható. Az átépítés: Gondoltam a benzin/e85 átalakító elektronika megvételére is bár igazából mást terveztem. Annyi előnyét láttam, hogy kapcsolható a benzin/etanol használat. A terveim szerint szerettem volna a Supra 3000cm3 injektor fúvókáit betenni, egy üzemanyagnyomás mérőt és egy széles sávú lambda szondát. A motorban a szokásos tuning (nagyobb szelepek, hengerfej polir stb.) és szeretném a kompressziót emelni minimum 9,5:1 arányra bár ez még kérdéses. Ha full etanolos lesz akkor 11:1 kompressziót vagy nagyobbat, ha vegyes használat lesz akkor 9,5-9,8 minimum, hogy tudjam még 98-as benzinnel használni ha esetleg még nem terjed annyira az etanol vagy olyan helyre tévedek ahol nem kapható. Minden esetre szeretném kihasználni a 105-106 oktán előnyeit is. Aztán persze az autón is látható lesz messziről az etanol tuning, hisz az optika/matricázás miatt messziről lássák, igenis van értelme. A 70-80 évekbeli NASCAR autó matricázást szeretnék. Oldalára, tetejére versenyautó stílusú nagy E85 matrica menne, mintha 80-ban a pályáról szökött bio versenygép lenne.

 A végére néhány érdekes zöldkártya adat:Sajnos az adatokat nem úgy rakta be táblázatba ahogy szeretem volna.Az első adat a gyárilag megadott benzines,a második az 2008-as benzines és a harmadik a 2009-es 50%etanol/50%benzin.

2008. május 22. 2009 június. 2. 1983-as Toyota Celica Supra, 273 000 km-el

alapjárat [1/min] 600-900   870; 870  CO [%]0,0-1,5 ; 1,37 ; 0,19!!!!!!!    CH[ppm]400 ; 328 ; 135  Emelt üresjárat [1/min] 2500-3000 ; 2758; 2822  CO [%] 0,0-1,5 1, 26 ; 0,22 !!! ...

 

ÉS MINDEZ EGY 1983-AS (26ÉVES) AUTÓVAL AMIBEN JELENLEG PONTOSAN 273 EZER KM VAN MÉG BONTATLAN BLOCKAL. 10 HÓNAPJA MEGY ETANOL KEVERÉKEL ÉS TÖBB MINT 17000 KM-T TETT MEG VELE MINDENNEMŰ ÁTALAKÍTÁS ÉS MEGHIBÁSODÁS NÉLKÜL.

KATTINTS IDE A BEJEGYZÉSHEZ TARTOZÓ GALÉRIA MEGTEKINTÉSÉHEZ!