Néhány szó a témáról.

 

Aki szerelgetett már össze egyszerű, egy dobozban kapható házimozit mondjuk, az láthatta, hogy a hangszórókat a leírás szerint egyféleképpen kell bekötni - szerintük. Ezért aztán jól kialakult az a tévképzet is, hogy ha "rosszul" kötöd be, azaz fordítva, akkor a hangszóró károsodik, vagy károsodhat. Nos hát ez nem így van. A helyes és fordított polaritás között az a nagy különbség, hogy amikor a hangszóró megmozdul az egyiknél kifelé, a másiknál befelé indul el először.

 

Könnyen kipróbálható a dolog, ha van egy másfél Voltos elem kéznél. Ha jelölve van, érintsd hozzá az elem + pólusát a hangszóró + pólusához, a negatívot a negatívhoz. Azt fogod tapasztalni, hogy a hangszóró membránja kifelé mozdul el, és úgy is marad, míg el nem veszed onnan az elemet. Ha fordítva kötöd be, akkor a membrán befelé fog elmozdulni. A dolog ilyen egyszerű...

 

És hogy milyen haszna lehet a gyakorlatban? Hát egyrészt az, hogy bármilyen furcsa is, a hangszórók egy kicsit máshogy szólnak fázisfordítás után. Szobai rendszerekben ezért érdemes kipróbálni mind a két bekötést, mert előfordulhat, hogy fordított polaritással jobban szól a rendszer, mint rendes polaritással. Bár lehet kísérletezni vele szobai rendszereknél, az igazi haszna az autóhifiben van ám...

 

Említettem korábban a DSP-t, ami ugye az a kütyü, ami időkorrrekció útján a helyére teszi az autóban a színpadot, vagyis a kezelő oda vándoroltatja, ahová szeretné, ha elég ügyes. Ez az előnye. A hátránya a digitális mivoltjában keresendő. Hogy tudniillik a zenét bedigitalizálja (esetleg a CD-mechanika által beolvasott digitális jelet nem is engedi el a digitális-analóg átalakítóig - vagy rövid nevén a DA-konverterig), és miután beállította a kívánt időkorrekciót, ezt a módosított jelet alakítja át (vagy vissza) analóg, a hangszórók számára hasznos jellé. Igen ám, de hogy is viszonyul a CD a hagyományos bakelitlemezhez...? A hagyományos nagylemez analóg jeleket rögzít, ott nincs szó "adatfolyamról", a zene az azt igazán csodálatossá tévő, tulajdonképpen alig, vagy nem is hallható részleteivel együtt, folyamatosan kerül rögzítésre. Ezért szeretik a lemezeket mind a mai napig, és ezért vannak az ősrégi technikára épülő milliós lejátszó egységek. A jelenleg használatos CD-formátum esetében folyamatos rögzítés helyett 44 kHz-es mintavételezési frekvencia van, azaz másodpercenként meghatározott időközönként digitális "pillanatképet" rögzítünk a zenéről, és azt írjuk fel lemezre. Ami két mérés, két pillanatkép között elveszett, az nincs rajta a CD-n sem. Alapvetően ez alig hallatszik, sőt, kellően érzékeny rendszer hiányában nem is.

 

Nos hát kicsit ugyanez a helyzet valahol a digitális tér-hang processzorokkal. Csak az eredmény sokszor hallhatóbb. Érezhetően elvész valami a zenéből. Központba kerül ugyan a színpad, nagyon precíz a tér leképezése egy megfelelő szakértelemmel beállított rendszer esetében, de ára van. Tulajdonképpen gyorsan megszokható dolog, végül nem is hiányoznak az embernek a tulajdonképpen mégiscsak hiányzó részek. Egy kis "életet" vesz ki a zenéből.

 

Hogy miért írtam le mindezt? Hát azért, mert a fázisforgatással, megfelelő hangszóróbeállítással és hasonló szaktudással azt a hatást lehet elérni, mint a térprocesszorokkal. Azzal ugyanis, hogy a membrán a fordított fázisú hangszórónál először nem kifelé, hanem befelé mozdul el (helyes polaritású bekötésnél minden esetben kifelé indul el először a membrán!), azzal némi időt veszítve később kezdi lesugározni ugyanazt a frekvenciasorozatot, mint a helyes polaritással bekötött hangszórók. Ha valakinek van egy jó installációja, jó füle, és elég türelme, be tudja a fázisfordításokkal lőni a színpadot a kívánalmaknak megfelelően a vezetőülés pozíciójába.

 

Persze az előnye mellett, miszerint nem vész el semmi (további) a zenéből, nyilván van hátránya is. Mégpedig az, hogy ezt a rendszert pár gombnyomással nem lehet visszaalakítani. Ha az ember egyszer bekötötte, és összerakta, az úgy is marad, míg szét nem csavarozza. Ezzel szemben pl. az aktív hajtásra alkalmas mai Pioneer fejek - ha egyszer beállítottuk az időkorrekciót a vezetőülésre - át tudja számolni az anyósülésre is a beállított értékeket. Sőt, a P88 esetében például úgy néz ki, hogy be lehet állítani csak vezetőülésre, csak az anyósülésre, csak az első két ülésre és minden ülésre. A felhasználónak csak kattintani kell, az elektronika intézi a többit...

 

És ott vannak az installáció hibájából eredő problémák. Nálam például fázisfordítás után eltűnt a mélyközép tartomány, gyakorlatilag teljesen. Remek kis akusztikus rövidzár alakult ki az autóban, ami egészen addig nem is szűnt meg, egy normális ajtópanelt nem kapott a hangszóró. És hátra van még a szigetelés...