Dumáljunk a téligumikról is
Most már nem húzható tovább
Igazán aktuális, hogy az autóink gumiabroncsaival foglalkozzunk. Ez alól senki nem bújhat ki, használjon bármilyen rendeltetésű abroncsot is. Aki egész évben télivel jár, annak ellenőriznie kell a mintázat mélységet és a gumi elöregedését. Ugyanis a melegben lágyuló téligumik kopása jó időben fokozott, a felmelegedésre is hajlamosabbak a mintázatuk okán is (például autópályán haladáskor), ez pedig az öregedésüket gyorsítja. Az öregedett gumi pedig felkeményedik, és már télen sem lesz lágy, mint ahogy azt várjuk tőle – a repedezett gumifelület, töredezett minta-részek mind az öregedés jelei.
A mintamélység is nagyon fontos a téligumik esetén, legalább 4 mm vastagságra azért szükség van a megbízható tapadáshoz - mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a következő KRESZ-módosításban is rögzítették a minimális téligumi mintamélységet 4 mm-ben, a korábbi 1,6 mm helyett. A kopott, öreg gumikat cserélni kell. A négyévszakos gumikat használók sem ússzák meg az ellenőrzést. Számukra elsősorban a mintamélység az, ami gondot okozhat.
A legtöbb feladat a garnitura-váltókat érinti, akik idény-gumikat használnak. A nyárigumi hidegben megkeményedik, így jobban csúszik még a száraz úton is, a mintázata már kis hótól és latyaktól is eltömődik, a sima felület pedig csúszik, a kerék kipörög, elveszti a tapadást. Így a nyárigumikat időben le kell cserélni. Rendszerint a 7 fokos átlaghőmérséklet a "választóvonal", amelytől – a csapadéktól függetlenül – a szakemberek a garnituraváltást javasolják.
Minthogy a mai gumiabroncsok évszak-specializáltak úgy a gumikeverék, mint a mintázat tekintetében, a nyári gumik téli időszakban való használata komoly biztonsági kockázatot rejt. Így, bár Magyarországon a kresz nem írja elő a téli gumik kötelező használatát évszakváltáskor (ellentétben több más európai országgal), és egy esetleges baleset okozásakor sem terhelő a nyári gumi használata télen, síkos útviszonyok között sem, ha amúgy a gumik állapota (mintamélység, méretmegfelelőség, tengelyenkénti azonosság) jó, mégis javasoljuk a téli gumik használatát.
Átszereléskor figyeljünk a tartozékokra, például a felnik tehermentesítőjére (ha külön van). Ha elvész, nehéz pótolni
A legkevesebb dolguk azoknak van, akik már átálltak a téligumi-nyárigumi ritmusra, és a garázsban, vagy a gumisnál várja a bevetést az épp aktuális négy kerék. Ők csak átcsavarozzák a kerekeket. Persze, ha külön felnire van szerelve a két abroncsfajta, ami azért ajánlott, mert az abroncsok fel-leszerelése terheli a gumi szerkezetét. Ha nem, akkor még a gumiszerelés jelent plusz költséget a kötelező centrírozással. Ne feledjük, hogy minden felszerelés előtt ellenőrizni kell az abroncsok állapotát, úgy a mintamélység, mint az esetleges sérülések tekintetében – járdázások, szálszakadás, idegen tárgy.
Akinek pedig nincs téli garniturája, vagy elkopott a meglévő, az előtt ott van még a vásárlás feladata is. Legideálisabb esetben tehát külön felni van télire, ez lehet könnyűfém is, ma már a gyártók specializált télálló modelleket is ajánlanak. Előnyös, ha a téligumi keskenyebb, illetve a télen használt felni szintén keskenyebb, illetve kisebb átmérőjű (persze a gyári tűréshatáron belül és figyelembe véve a váltóméreteket) mint a nyáriak.
Felnitípusonként eltérő lehet a kerékcsavar kialakítása. Rendszerint más való a lemez- és más az öntvény felnikre, de két könnyűfémkerék kerékcsavarja között is lehet különbség (mint a képen)
A gumivásárláskor egyre nagyobb a webáruházak jelentősége, minthogy árban rendben alulkínálnak a gumis műhelyeknek. Pár dologra azért érdemes a netes vásárláskor is figyelni, például a gumiárhoz számoljuk hozzá a járulékos költségeket, a szállítást, a felszerelést (ez utóbbit gyakorta elengedik a helyben vásárolt gumira a gumisműhelyek, illetve a hozott gumit drágábban szerelik). Az abroncs átvételekor ellenőrizzük az úgynevezett DOT számot, amelynek az utolsó karakterei a gyártás évét jelölik. A két éves gumik szakszerű tárolás mellett még jók, három évnél idősebbeknél azonban számítani kell a képességvesztésre. Szakértők úgy mondják, hogy egy használatlan, de túltárolt 3 éves prémium abroncs felszerelve egy átlagabroncs szintjén teljesít. Persze az már a vásárló döntése, hogy a kedvező ár tekintetében elfogadja a nem eltitkolt túltároltságot.
Persze az abroncs korát üzletben vásárolva is jó ellenőrizni. Ugyancsak figyelni kell, hogy az abroncs méretében megfeleljen az autónak, tehát, ha eltérő méretű a nyáritól, akkor annak váltómérete legyen. Ha nem az, akkor megváltoznak az autó dinamikus tulajdonságai (hiszen módosul a végáttétel) és csalni fog a sebességmérő. Nagyobb gumi ráadásul beleérhet szerkezeti elemekbe, vagy a karosszériába.
Gumimárkák tekintetében nem adnánk tanácsot, inkább egy általános ökölszabály, hogy ma már olyan szinten elkülönült a téli- és a nyári gumiabroncs, hogy egy olcsóbb gyártó téligumija is jobban fog teljesíteni a csúszós utakon, mint a prémium nyári gumi. Természetesen az lenne az ideális, ha mindenki a tesztgyőztes abroncsokat vásárolhatná, de így csak azt mondhatjuk, hogy aki rá tudja szánni az anyagiakat, az ebbe az irányba törekedjen.