A járműgyártó iparban és a járműjavító szakmában rengeteg olyan anyagot használnak, amelyek igazán akkor tűnnének fel az autósnak, ha nem lennének. 

Sokszor mondják, hogy egy javított autó már soha nem lesz olyan, mint egy "szétszedetlen", gyári állapotú. Pedig lehet olyan, egy jó szakember csodát művelhet, és ezt ma már könnyebben teheti, mint húsz éve. Nagyon sokan dolgoznak azon, hogy az autószerelők kezébe olyan szervizanyagokat adjanak, amelyekkel a munka végeredményének a minősége eléri, vagy megközelíti a gyári szintet, legyen akár szó szerelésről, karosszériajavításról, vagy szélvédőcseréről. A fejlesztés ezen a területen is folyamatos. A fejlesztések során kimagasló szerep jut a Henkel Ragasztás Technológiák üzletágának, amely a mosószer és a kozmetika mellett a Henkel árbevételének közel felét adja világszinten. A járműgyártások során – és így kézenfekvően a javítások során is – ez a fejlesztés a Loctite, Teroson és Bonderite márkanevű termékekben ölt testet. Lássuk lépésről lépésre hogyan is jelenik meg ez az autógyártás és javítás során.

 

Az OEM-ek világa

OEM („Original Equipment Manufacturer”) megjelöléssel gyakran találkozhatunk javításra szánt termékeken (pl. alkatrészek), ami arra utal, hogy ez egy „eredeti” termék, azaz a (jármű)gyártó is ezt a terméket építi be az eredeti konstrukcióba. Ragasztó és tömítő anyagok terén a Henkel az egyik vezető világcég OEM-es termékek területén. Ezért a németországi Daimler EvoBus divíziója a Henkelt kérte fel, egy, a jármű súlycsökkentéssel kapcsolatos projektben való részvételre. Így ennek a felkérésnek eleget téve fejlesztették ki a Teroson termékcsalád új tagját, amely megfelel a legmodernebb környezet- és egészségvédelmi elvárásoknak is, így ME („Micro Emission”) jelzést is megkapta, valamint eltűnt róla a veszélyességi jelölés is. Mivel a termék 30%-kal könnyebb, mint elődje, hozzájárul a busz súlyának csökkentéséhez. Ez a súlycsökkenés egyáltalán nem elhanyagolható, ha azt vesszük figyelembe, hogy egy autóbusz külső borító lemezeinek ragasztása során akár 30 kg ragasztót is felhasználnak. Ezzel a ragasztóval a rugalmasság megtartása mellett (ami fontos a szempont a vibrációk elnyelésénél), magasabb szilárdságot is tudtak elérni. Ezt a szerkezeti ragasztóanyagot használják a csomagtér ajtók gyártása során a külső borító lemezek ajtókerethez ragasztására.

Ragasztott felületek

Ragasztott felületek korszerű autóban

Az OES-ek világa

OES („Original Equipment Supplier”) megjelölés alatt, általában a járműgyártók kereskedelmi cégei által forgalmazott eredeti alkatrészeket értjük, amikkel főleg a velük szerződésben lévő márkaszervizeket célozzák meg. Ezek a termékek megegyeznek vagy nagyon hasonlóak a gyártási technológiák során felhasznált anyagokhoz. Ezáltal ezek a kereskedelmi cégek is szoros együttműködést folytatnak, elsősorban a gyártósoraikra beszállító partnerekkel. Itt a termékek, ha szükséges, akkor kis módosítással kerülnek forgalomba, mivel például egy alvázvédő esetében a gyártósoron lehetőség van 200-300°C mellett, akár több száz báros nagynyomású adagolásra, míg egy javító műhely esetében maximum 60-80°C és 8..12 Bar nyomás áll rendelkezésre. Ezeket a ragasztó-tömítő és bevonatoló anyagokat a márkaszervizek polcain saját márkás változatban találjuk meg, pl. a Volkswagen csoport, a Peugeot, a Toyota, a Ford vagy a Mercedes saját logóival ellátva.

Loctite-Teroson Toyota név alatt

Nem a Toyota gyártja a segédanyagokat, de a szervizekbe saját márkanév alatt küldi

 

 

 

IAM-ek világa

IAM („Independent Aftermarket”) alatt általában a független autójavítók számára előlátott termékek értjük. Ebben a kategóriában lévő termékek a komolyabb cégek esetében – így a Henkel esetében is - megegyeznek OES-es testvéreikkel. Így a márkafüggetlen autójavítások során lehetőség nyílik a gépjármű gyártók által javasolt termékek beépítésére, közelítve minél jobban az eredeti, gyári állapothoz. Erre adnak lehetőséget a Teroson karosszéria ragasztó termékek. A karosszériások világa néhány esetben még idegenkedik a karosszéria elemek felragasztásától, pedig sok esetben a gyári technológia már a ragasztás. Akadnak olyan esetek amikor a gyári technológia pl. lézer hegesztés, viszont a gyártók által előírt javítási technológia viszont ragasztási eljárás. Az utóbbi esetet tapasztalhatjuk, ha fellapozunk - most már inkább elindítjuk a programot - egy Volkswagen javítási útmutatót a tetőlemezek cseréje esetében. Hasonló példa a Mercedes Vito oldalfalának cseréje is, ahol két féle ragasztás (merev és rugalmas) és helyenkénti ponthegesztés kombinációjával érhető el, hogy kizárjuk a hegesztés által okozott lemez hullámosodást, valamint tartós korrózióvédelmet biztosítsunk a lemezek találkozásinál.

Csupasz Vito öltözkodik

Mercedes Vito oldalfalának a felragasztása

 

Lehetséges, hogy egyes szakemberek számára úgy tűnik, hogy az olcsóbb hagyományos megoldások olcsóbbak, de a hosszabb távon biztosan kifizetődőbbek a komoly technológiai háttérrel rendelkező fejlesztések beépítése a javítási folyamatainkba. Nem elfeledve azt a két szempontot sem, hogy az utas biztonság az első a gépjárművek tervezésénél és a javításoknál is, valamint azt, hogy az elégedett ügyfélkör – akinek járművét gyári állapotra sikerült helyreállítani – a legjobb tőkéje és hosszú távú túlélési biztosítéka egy javítóműhelynek!