Pewag hóláncA ma folytatódó aktív havazás okán gyorsan összeszedtük milyen hólánc típusok, valamint egyéb téli tapadás-segítők vásárolhatók a piacon, és melyiknek mi az előnye. A klasszikus lánc mellett létezik hókengyel, hókarom, hópaplan, hózokni, hólánc-spray is! Az eszközök árskálája is igen széles, 1000 Forinttól 150 000 Forintig válogathatunk. Most fokozottan igaz, hogy ha nagy a választék, akkor nehéz a választás.

Mindemellett például a tévében látható okulásra bemutatott riportok és filmecskék néhány dologról elfeledkeznek. Például, hogy a hólánc- és társai sem mindenhatók. Tehát a hótorlaszok esetén nem segít, mikor az autó egész karosszériáját megfogja a hó. Akkor kell a lapát. Nagy sebességnél szintén nem használhatók, a kocsiban is kárt tehetnek. Egy jó minőségű és profilmélységű téligumival nagyon messzire el lehet jutni, főképp egy adottságaiban megfelelő autóval és jó vezetési tudással.

Érdemes a hólánc használatról is szólni. A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése. A hólánccal ne menjünk 50 km/h sebességnél gyorsabban és tisztított útra érve szereljük le, mert tönkremehet a lánc és a gumiabroncs is. Mindez az összes tapadást segítő téli mechanikai eszközre igaz. Ha csak két láncunk van, azt a hajtott kerekekre tegyük, összkerékhajtású autónál pedig az első kerekekre. Nem jó, ha a lánc laza, de ne legyen teljesen feszes sem, kell egy kis játék az öntisztuláshoz. Számítsunk rá, hogy a láncfeltétel-levétel koszos dolog, ebben a jobb gyártók azzal segítenek, hogy könyékig-hónaljig érő nejlonkesztyűt adnak a láncok mellé. Ha nincs ilyen, akkor tegyünk be a csomagtartóba. Sajnos az is előfordulhat, hogy vagy a gyengébb minőségű lánc, vagy aszfaltra-betonra futás miatt a lánc sérülése miatt nem tudjuk leszedni, ilyenkor az erővágó segít – vagy a sárgaangyal, akinek van ilyenje. Na de jöjjenek az eszközök!

Kezdjük a klasszikussal, a hólánccal. Aki síelni jár, az nem hagyhatja ki a csomagtartóból, ha nem az elakadás veszély miatt, akkor azért, mert a rendőrök kérhetik a téli időben a síparadicsom országokban – sőt már Magyarországon is van útszakasz, amely havas időben csak úgy járható, ha van az autósnál hólánc. A hóláncok árlistája igen alacsonyról, 1000 Ft-tól indul. A szakértők szerint ez az olcsó fajta lánc leginkább a rendőr ellen véd, bemutatásra jó, sok haszna nincs. A lánc gyenge, könnyen szakad, nehéz felrakni. Igaz egy elakadásnál ez is jobb a semminél, mert legalább a veszélyes részről kikecmereghet az autós.

A klasszikus hóláncok jobb fajtái 8000 Ft körüli áron elérhetők, a márkás darabok (Thule, Pewag - ez utóbbi egy típusa a képen) árlistája 13 000 Ft-tól rajtol. Láncvásárláskor ismerni kell az autó gumiméretét, mert a láncokat eszerint méretezik. Fontos az is, hogy a láncot miképpen fűzik, tehát a gumira rakva milyen alakzatot mutatnak. A keresztbe feszülő lánctagok jól kapaszkodnak, viszont nincs oldalvezetésük, ezeket terepjárókra szokták ajánlani (tényleges téli terepjáráshoz), ahol a sebesség, a sima haladás mellékes kérdés. A hosszában vezetett lánc ad jó iránytartást, ezért a személyautókra szánt láncoknál a hosszirányú és keresztirányú láncvezetést kombinálják, például hosszanti darabokkal összekötött rombusz formákkal. Ilyet válasszunk.

Iceman hósodrony

A hóláncot feszítőrugók és csatok tartják a helyükön, a felrakáshoz az autóval mozdulni kell (vagy a kereket elforgatni). Mivel nem mindig egyszerű a felrakás, különösképpen, ha a hó már félig eltömítette a kerékjáratot, a fejlesztések arra irányultak, hogy olyan eszközöket fejlesszenek, amelyeknek egyszerű a felrakása – és a levétele, mert sokszor az összejegesedett láncot nehezebb leszedni, mint felrakni. Ilyen például a sodrony "hólánc". Az Ice Man nevű eszköz(balra a képen)  lánc helyett bowdenszerű sodronyból készül, felrakásához nem kell a kereket forgatni, a gumi tetején kell a rögzítéshez összecsatolni. Előnyeként a gyorsabb felrakást említik, valamint, hogy a sodrony csak 6 mm átmérőjű, szemben a lánc 12 mm-rével, így jobban elfér akár a szűk kerékdobban és nem veri szét a műanyag dob-betétet – az ár 25 000 Ft-tól indul.

Great Spider hókaromA hókengyelek vagy hókarmok is alapvetően egyszerűbben felrakhatók. Látványra hasonlítanak a kerékbilincshez, csak éppen nem a rögzítés, hanem az indulás elősegítése a feladatuk. A legegyszerűbb változaton négy acél rúd kapaszkodik a kerékbe, amelyeket szétnyitás után egy erős rugó tart a helyén. Na ezzel a rugóval lehet birkózni. A nagy bajban kisegít, de tartós haladáshoz nem tökéletes. Ára 10 000 Forint körüli.

Ennek profibb változata például a Great Spider , amely 8 fémstoplis műanyag karommal veszi körül a kereket. Használatához indulás előtt a kerekekre (gumisnál, szervizben, vagy otthon) adaptereket kell szerelni, amelyek ára átlag 15 000 Ft. Viszont ha ez megvan a segédeszköz nagyon egyszerűen rögzíthető, nagyon könnyel le is szedhető. Nem kell a kocsit mozgatni, amint a kerék forog, a karmok elhelyezkednek – a karmok ára kerékmérettől függően 20 000-től 38 000 ft-ig nyújtózkodik.

A legújabb generációs hóláncok mintegy a hókarmok vagy hókengyelek könnyű felrakását egyesítik a láncok jó vonóerő-, tapadás-, kapaszkodásjavító képességével. Ilyen a Xaxton gyorshólánc (kép kettővel alul), vagy a Thule K-Summit hólánc (alul). Hasonló az alapelvük, egy adaptert kell a kerékcsavarra rögzíteni (nem kell szerviz, a helyszínen megejthető művelet), majd ehhez az adapterhez rögzíthető az eszköz középrésze, amelyről a hókengyelhez hasonló tartók hajlanak a kerékhez, viszont egy többsoros lánc köti össze őket. Végülis a segédkarok tartják a hóláncot. Elindulva a lánc magától elfoglalja az ideális pozícióját. Könnyű ezeket az eszközöket kezelni (felrakni, levenni), hatékonyak, de sajnos drágák 70 000-110 000 Ft.

Thule K-Summit

Xanton gyorshólánc

Fix & Go Tex

Érdekes újszerű eszközök a hópaplan, vagy hózokni nevűek. A lényeg, hogy egy erős szövet huzatot kell a kerékre húzni, amely tépőzárral könnyen rögzíthető. Felrakáskor itt is előre kell gurulni a kocsival, vagy beragadva forgatni a kereket. Van típus amelyen fém drótokkal erősítetté a szövetet, (mintha szögesdrót lenne benne), így jégen is kapaszkodik rendesen.

Három típust találtam, a Fix & Go Tex (balra), a Rud Soft Spike (alatta) és az olasz Agripol Multi Grip nevűeket. Áruk hasonló 25 000-30 000 Ft. Viszonylag egyszerű a felrakásuk, levételük, de erős emelkedőkhöz nem ajánlják a gyártók (ez a hókengyelekre is igaz).

Rud Soft Spike hózokni

Hózokni Agri Pol Multi Grip

Végezetül jöjjön egy innovatív eszköz, a hólánc spray. Több gyártó kínálja, az ára 1300-1700 Forint körüli. A flakonból tapadó anyagot lehet a kerékre fújni. Ehhez nem kell megtisztítani a gumit, a hatóanyag átmegy a havon, jégen, trutyin. Felfújás után 3-5 percet várni kell, majd mehet a menet. Kifejezetten elakadáshoz javasolt, nem pótolja a hóláncot. A fényezést nem bántja, és jó gondolat a gyártótól, hogy például ónos esőben javasolja a cipőtalpak befújásához. A gumiról való eltávolítása motormosóval, vagy tiszta szesszel lehetséges.