Továbbra is féljetek a sebességmérés-től

Ha leáll egy jó vadászterületre egy mobil, autóba szerelt lézeres sebességmérő, akkor a kirendelt rendőregység a szolgálat három órája alatt 150-200 gyorshajtót fényképez-videóz le. Hihetetlenül magas szám. Az M0-áson januárban telepített két új fix-traffipax (M5 és M1 közötti szakaszon egy áthidaló szerkezetre erősítették fel, fentről fotóz, nem szemmagasságból, mint az M1-M7 bevezetőn) az első nap több mint 11 000 gyorshajtást mért, két héttel később ez napi 100-ra mérséklődött – tanulékonyak az autósok.

Mindez azt mutatja, hogy a fix sebességmérők számának a növelésével jelentősen mérsékelhető egyrészt a gyorshajtás (amely a legfőbb baleseti ok), a mobil eszközökkel pedig a gyorshajtók kiszűrése növelhető miközben ezen eszközök a gyorshajtók veszélyeztetettség érzését növeli, így a sebesség általános, nem csak helyhez (fix traffipaxok telepítési pontjai) kötött mérséklésére készteti őket.

Objektív felelősség emelt büntetésekTehát egyszerű a következtetés, ha növelik a sebességmérők számát, akkor komolyan vissza lehet szorítani a gyorshajtást – ezzel pedig csökkenteni a balesetek számát, amit az EU is nagyon szorgalmaz és mi is azt szeretnénk, hogy kevesebben törjék magukat. Így egy giga traffipax beszerzés kapcsán 6 milliárd forint értékben a ma üzemelő 170 sebességmérőt további 600 darab fixtelepítésű és 50 darab mobil berendezéssel egészítenék ki – így az össz sebességmérők száma 820 darab lesz.

De, hogy ne együk olyan forrón a kását, ez a grandiózus beszerzés nem egy hónap alatt zajlik le. A gyorsforgalmi utakra idén 30 fix telepítésű sebességmérőt raknak ki, továbbá a Magyar Közút Kht. kezelésében lévő főútvonalakra 200 db szintén fix traffipaxot telepítenek 2009-ben. Ezen felül még 50 mobil sebességmérőt állítanak szolgálatba. Az ütemezésben ügyelnek arra, hogy a mostani 13 fix autópálya traffipax mellett a nyár végéig még 31-et kitelepítsenek, különös tekintettel az M7 autópályára.

További mozdulás a traffipax ügyben, hogy míg tavaly megteremtették a jogszabályi háttért ahhoz, hogy önkormányzatok is üzemeltessenek ne csak a túlzó sebességre figyelmeztető fénytáblás sebességmérőket, hanem hitelesített, büntetésre alkalmas készülékeket is, addig februártól a gyakorlati háttér is adott. Értik ez alatt, hogy az ORFK számítógépes rendszere képes fogadni az adatokat. Azonban attól nem kell félnünk, hogy teli lesznek a városok önkrmányzati traffipax-szal. Egyrészt a kiszabott büntetés nem az önkormányzaté, hanem az államkasszáé, az üzemeltető csak az üzemeltetési költséget kapja vissza. Másrészt a visszaélések elkerülésére igen szigorúan szabályozott az önkormányzati éles sebességmérés, a készülékeknek ISO és NBH tanusítvány kell, valamint a rendőrségnek tudnia kell mindenről. A korábban felvetett külsős cégek által üzemeltetett sebességmérők gondolatát elvetették, félnek egy autóelszállítás-botrányhoz hasonló üzletmenettől ésa  társadalom – vélhetően jogos – rosszallásától amiatt, hogy civilek akarnak civileket büntetni.

Jó egy éve az is felmerült, hogy az autópálya-díjfizetést ellenőrző kamerarendszert sebességellenőrzésre is bevetik majd, egyszerű módszerrel, az időegység alatt megtett út elvén. Tehát ha valaki túl gyorsan ér az egyik ellenőrzőponttól a másikig, akkor átlépte a megengedett sebességet. De ez most nem jött össze, műszaki problémákra hivatkozva az üzemeltető feltette a kezét. Azonban úgy gondoljuk, hogy enélkül is jóval többször kell a sebességmérőt figyelnünk, hogy ne csússzunk bele egy kellemetlen mérésbe.

Érdekes lehet: büntetési tételek

Az autópálya díjfizető kamerák nem mérnek sebességet