Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

A Supersprint név bizonyára keveseknek cseng már ismeretlenül itthon. A világ első kipufogógyára, mely a minőség és a tökéletesség jegyében gyártja rendszereit mind a mai napig, idén ünnepelte 50. születésnapját. A jubileum számomra is örömteli eseményt tartogatott: végig követhettem egy rendszer születését a mantovai gyárban, melynek alanya ráadásul a saját autóm volt!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A történet még idén nyáron kezdődött. Mivel a lelopott gyári krómvégeimet irreálisan drágán tudtam volna pótolni, elhatároztam, hogy ideje lesz első átalakításként rögtön egy sport kipufogót újítanom a gépre, így két legyet ütni egy csapásra. A számos hangzatos, és sok pénzért beérkezős japán márka mellett véletlenül bukkantam rá a hazánkban nem régóta elérhető Supersprint termékskálára, mely akkoriban egy középcső és két végdob opciót kínált az S2000-hez, teljesítmény-növekedést ígérve, ráadásul elérhető árakon. Ami akkor már rögtön tetszett, hogy nem ígértek hozzá borzalmas lóerő-többletet, teljesen reális adatokat, grafikonokat találtam a termék mellett – továbbá több pozitívumot is hallottam már a Supersprint rendszerekről. Minden szimpatikus volt tehát, mégis egy kis időnek el kellett telnie, míg rávettem magam, hogy egy olasz rendszert vásároljak a Hondára. Nem tudom miért, akkor ezt még furcsának találtam.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Mindenesetre a rendelést követő két héten belül rendre megérkezett a cucc, amit a szervizben kevesebb, mint 2 perc alatt fel is tettek az autóra. Minden tökéletesen passzolt, viszont egy apró szépséghibája volt a dolognak: a 2004. évi modellváltással az S2000-es hátsó lökhárítója elég rendesen átalakult, így a végek nem illettek tökéletesen az ívekbe. A hazai nagykereskedő (Kereki Roberta) viszont nagyon készséges volt, kérdés sem fért hozzá, hogy cserélve lesz a két dob, az egyedüli bökkenő viszont az volt, hogy az új végekkel szerelt alkatrészek akkor még nem kerültek gyártásra, így várakozni kényszerültem.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A megoldást végül az őszi Maxi Tuning Show hozta el, melyre személyesen látogatott el a Supersprint gyár tulajdonosa, Federico Gilli is, akiben – Robertának köszönhetően - egy rendkívül szimpatikus és jó szándékú embert ismerhettem meg. Annyit mondhatok, az állam keresgéltem a földön, mikor személyesen kért elnézést, hogy várnom kell a dobokra, és egyúttal felajánlotta, hogy télen látogassak ki Olaszországba, ahol a gyárban az én autómra készítenék el – ingyen és bérmentve - az első 2004-type kipufogókat. Ki tudna nemet mondani egy ilyen ajánlatra?

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A nagy nap december 15-én érkezett el, mikor a mantovai ködös reggelen utoljára autóztam a gyári rendszeremmel. A munkálatok rögtön elkezdődtek, alighogy behajtottam a „Prototype Lab” kapuján, ahol mellesleg éppen egy Carlsson CK 50 leömlőjén dolgoztak a kollegák... no comment.

De ejtsünk néhány szót magáról a gyárról is: a komplexum mintegy időutazás az 50-es évek manufaktúrája, és a jelenkor legmagasabb Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!technológiájú gyártása között. A maximális minőség érdekében a Supersprint minden egyes rendszerét a mai napig kézzel szerelik össze, a rendszerek utolsó szorítógyűrűjét is minden tekintetben a legszigorúbb minőségi és technikai ellenőrzésnek vetik alá. A gyárban dolgozó mind az 50 alkalmazottnak megvan a saját feladata és részlege, együttesen pedig tökéletes összhangban hozzák létre a végterméket. A fejlesztés egyik legkiterjedtebb Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!része az alkotóelem-gyártás, ahol az egyes rendszerek összetevőit hozzák létre. A gyár rengetegféle különböző elemmel dolgozik, melyek összessége egész raktárakat foglal el, teljes egészében: ami külső szemlélőnek csupán egy kosárnyi görbe csődarab, az itt kóddal és paraméterekkel ellátott, ellenőrzött, kívül-belül polírozott elemeket jelent, melyek pl. egy (vagy több) leömlő fontos alkotórészét képezik. Elkészültük Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!után minden egyes elemet lézeres vizsgálatnak vetik alá, így még csak véletlenül sem kerülhet selejt a kereskedelmi forgalomba. Minden kipufogórendszer több ilyen apró összetevőből áll végül össze egésszé, melyek minden alkatrésze – tehát a dobok, a középcsövek, a katalizátor és a leömlő is – egy előre legyártott sablonon (vagy ahogy kint hívják: „maskara”-n) kerül összeszerelésre. Olyan ez, mint a műanyagos munkák esetén a „szerszám”, csak mindez kipufogóra levetítve: a sablonra illesztik Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!a megfelelő elemeket, összehegesztik, és már mehet is a minőségi ellenőrzésre az áru. A Supersprint az évek során sok ezer ilyen sablont hozott létre, melyek megszámozva, végeláthatatlan sorokban lelhetők fel a gyár különböző pontjain. Minden egyes általuk kezelésbe vett autó szinte minden motortípusához különböző sablon tartozik, mindez külön levetítve dobokra, csövekre, leömlőkre... szinte hihetetlen volt őket együtt látni.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az én autóm esetében alaphelyzetben mindössze kipufogóvégek cseréjéről volt szó, melyhez aztán rögtön el is készítették a saját sablonjaikat, viszont olasz barátaink időközben némi meglepetéssel is szolgáltak. A fejlesztési részleg vezetője, Alessandro (aki egyébként a cégvezető, Federico testvére) az első nap végén az egyik hegesztőasztalhoz vezetett, melyen egy sablonban egy hegesztésre várakozó, összeillesztett leömlő nézett velem farkasszemet. Közvetlen mellette egy hasonló állapotú metálkatalizátor figyelt, a sablonokra pedig az S2000 feliratot festették! Alessandro elmondta, hogy már több kísérletet is tettek az S2000 leömlőjének és katalizátorának tökéletesítésére, viszont mivel a gyári elemek is első osztályúak, nehéz igazi áttörést elérni.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Itt végre beleláthattam abba is, hogyan történik egy alkatrész fejlesztése. Az első lépés – és minden további lépés alapja - a Dyno-teszt, mely a Supersprint legmodernebb, MAHA 4X4-es dinamométerével történik. A mérés előtt 3 csatlakozót hegesztenek a kipufogórendszerre: a leömlőhöz, a katalizátor előtt, a katalizátor után, végül egyet a középdob után. A teszt több részből áll, és számos adatot rögzít: teljesítmény, nyomaték, a kipufogógáz hőmérséklete és nyomása a megjelölt helyeken, sőt, még azt is megmutatja, mennyit csal a kilométeróra a kerekeken mért sebességhez képest. A fejlesztések kiindulópontját az itt mért adatok jelentik. A rendszereket ezek alapján számítógépen, 3-dimenziós modellezés segítségével tervezik meg, és rakják aztán össze a meglévő alkotóelemekből. Ezután újra Dyno-teszt Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!következik, és a kapott új adatok szerint cserélik – vagy nem cserélik – az egyes alkotóelemeket, míg el nem érik a legoptimálisabb teljesítményt. A Supersprint mérőpadján egyébként évente több, mint 1500 ilyen teszt történik. A rendszer igen pontosan működik, amit a saját autóm példáján is tapasztalhattam: a mért értékek teljes mértékben egyeztek a Honda gyári adataival.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A leömlő prototípusa - mely végül felszerelésre került – szintén egy ilyen fejlesztés eredménye, végső stádiumában pedig elsőként ebben az autóban tesztelték le, hogyan működik együtt a komplett rendszerrel. A második nap így igen nagy izgalmakkal telt el, alig tudtam kivárni, hogy végre le legyen mérve az autó. Már az első beindítás igen meggyőző volt, a kipufogó gyönyörű sportos hangon szólalt meg, ami szinte elvárja, hogy ok nélkül is túráztassa egy kicsit az ember. A középcső opciói közül én a középdob nélkülit választottam, ami egy kicsivel hangosabb, mint dobbal rendelkező társa, viszont egyben könnyebb és sportosabb is - annyit viszont azért hozzá kell tenni, hogy teljesítmény szempontjából teljesen egyezik a két alkatrész.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Miután a rendszert, valamint az újonnan fejlesztett elemeket a technikusok (velem együtt) minden létező szögből lefotózták, este 18:00 körül végre ismét a fékpadon állt az autó, és kezdetét vehette a végső mérés, melyről egyébként egy rögtönzött videó is készült. A teszt idejére egy fülvédőt is kaptam, így végig bent lehettem - összesen három tesztfutamra került sor, melyek a következő eredményt hozták:

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!249.8 LE / 183.7 KW maximális teljesítményt, és 215.9 Nm maximális nyomatékot, azaz +10 lóerőt és +8 Nm-t sikerült elérni, ami kipufogó-tuninggal, erre a típusra nagyon jó értéknek számít! Mindehhez még hozzá jön a cserével nyert súlycsökkentés, melyről még várom a pontos adatot, de együttesen kb 10-15 kg-ra saccoltuk. Csak az új leömlő és katalizátor mellett ólomsúlyúnak tűntek a régi alkatrészek, nem is beszélve a dobokról és a csövekről. Összességében tehát remekül teljesít az új rendszer, az autó messze rugalmasabb lett, magas fordulaton pedig kellemesen érezhető a többlet-teljesítmény – meglátjuk mindez mit hoz majd 1/4 mérföldön :)
Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!
Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Belelátni a gyártási folyamatba, és belekóstolni abba a hangulatba, amelyben ezek a rendszerek készülnek, rendkívül meggyőző volt. 50 év tapasztalata, a precizitás és a profik magabiztossága sugárzott minden sarokból. Talán a kijelölt céllal – a világ legmagasabb minőségű kipufogórendszereinek tervezése és gyártása – mindez nem véletlen. A Supersprint világszerte elismert hírnévnek örvend, mutatja ezt az is, hogy a legnagyobb forgalmat az USA és Japán (!) felé bonyolítják le. Az európai piacon számos igen neves tuningcég rendszereit ők készítik és címkézik – így például a Hamann tuning csomagjai is a Supersprint kipufogóit tartalmazzák. Mindemellett ne feledkezzünk meg a gyárban parkoló Carlsson Mercedesről sem. Elgondolkodtató, hogy ezek a cégek vajon miért nem a német specialistákkal dolgoztatnak? Pedig van ott is jó néhány elég nagy név az iparban...

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A Supersprint rendszerek főként egy fogalom jegyében születnek, amit teljesítmény-növelésnek hívnak. Számos más céggel ellentétben náluk nincsenek nagy ígéretek, és nincs 7%-os teljesítménynövekedés egy univerzális hátsó dobtól. Minden adat padon mért, valós növekedést jelent, a rendszerek pedig az összes létező normának megfelelnek, mind hang, mind CO kibocsátás, mind átépítési szabványok szempontjából. További, itthon ismeretlennek számító fogalom a homologizációs garancia, mely teszt során a kipufogót mesterségesen „öregítik”, szavatolva – és pontosan kiszámítva – ezzel a rendszerek időtállóságát.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Rákérdeztem azért a konkurenciára a Supersprint sales vezetőjénél, Flavio Taddei-nél. Csak nevetett, és megjegyezte, ők legtöbbjüket csak „nice tail-tip” (szép végű) kipufogóknak nevezik, és kb ennyire is veszik őket komolyan. Az 50 éves fennállás, és az évente világszerte eladott rendszerek ezrei pedig őket igazolják - annyi biztos, hogy engem teljes mértékben meggyőztek.

A Supersprint rendszereit ezentúl oldalunkon keresztül is meg tudjátok rendelni, számos közülük januártól webáruházunkban is fellelhető lesz. Addig is nézelődjetek a www.spstuning.hu weboldalon, a témában pedig a [email protected] címen tudtok nálunk érdeklődni.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!