Íme egy tipp az abroncsok éves periodikus használatához "O-tól H-ig": a téli gumikat körülbelül Októbertől Húsvétig használjuk! Ezután jöhetnek a nyári papucsok!

Ennek az egyszerű útmutatónak a használatával, amely bemutatja a teljes folyamatot, mindenki könnyedén otthon is elvégezheti a szezonális kerékcserét. A téli abroncsok helyes tárolásához pedig néhány szakértői tanácsot is adunk.

KERÉKCSERE

Amire szükséged van:

  • Megfelelő autóemelő
  • Kerékkulcs
  • Nyomatékkulcs
  • Kréta
  • Kesztyű
  • Drótkefe
  • Tehermentesítő gyűrűk
     

A gumiabroncsok cseréje előtt mosd le a téli kereket, és ellenőrizd a légnyomást! A gumiabroncsnyomásmérő készülékek a legtöbb benzinkútnál megtalálhatók és ingyenesen használhatók. Nem vagy biztos benne, hogy kell csinálni? Csekkold az 5. részt!

Kerékcsere alkalmával az összes kereket mindig egyszerre kell cserélni! Ismételd meg a következő lépéseket mindegyik kerék esetében:

ELŐKÉSZÜLETEK

Állj az autóval vízszintes, kemény felületre! A biztonságod miatt húzd be a kéziféket, és tedd sebességbe a váltót! (P vagy Automata) Soha ne cserélj kereket az út szélén, jobb megoldás a szerelőműhely, a garázs vagy az udvar.

LAZÍTSD MEG A CSAVARANYÁKAT ÉS HELYEZD MEGFELELŐ HELYRE AZ AUTÓEMELŐT!

A csavarok meglazításához használj kerékkulcsot! Soha ne csavard le teljesen! Ezután tedd az autóemelőt az autó alsó oldalának kijelölt részéhez, amely az első kerék mögött és a hátsó kerék előtt található! A pontos emelési pontot az autó használati útmutató könyve tartalmazza.

FONTOS! A felemelés előtt ellenőrizd mégegyszer az autót! Nem tudod, hogyan is kell? Csekkold a következő lépést!

AZ AUTÓ MEGEMELÉSE ÉS AZ ANYÁK ELTÁVOLÍTÁSA

Miután a megfelelő helyre toltad az emelőt, emeld fel lassan az autót, figyelve, mikor lesz a kerék 1-2 cm-re a talajtól! Ellenőrizd az emelőt: ha úgy tűnik, hogy ferdén áll, vagy imbolyog, nem stabil, helyezd be újra és emeld fel ismét az autót!

Lazítsd meg a csavaranyákat a kerékkulccsal, majd emeld le a kereket!

Tisztítsd meg a kerékagy felületét (ahonnan levetted a kereket) drótkefével, hogy eltávolítsd a rozsdát! A kerék így biztonságosabban illeszkedik felszerelést követően, és könnyebb lesz a leszerelés a következő kerékcserénél.
 
SZAKÉRTŐI TANÁCS: Védd a kerékanyákat és csavarokat kenőanyaggal! Győződj meg arról is, hogy a fékrendszer mögött nem maradt tisztítószer vagy kenőanyag, ellenkező esetben a fékek nem fognak rendesen működni!

AZ ABRONCSOK MEGJELÖLÉSE

Jelöld meg a kerekeket leszerelés után az abroncs belső felületén!  Használj fehér krétát! Például: JE: jobb első, BH: bal hátsó kerék. Ez a legegyszerűbb módja, hogy nyilvántartsd a kerekeket a következő szezonig, megkönnyítve majd a felszerelést.

SZAKÉRTŐI TANÁCS: A krétajelölés egyszerűen, gyorsan eltűnik a felszerelést követő első használat során. 

AZ ÚJ KERÉK FELSZERELÉSE

Helyezd a nyári kereket a helyére, és húzd meg kézzel lazán a csavaranyákat, hogy meggyőződj róla, megfelelően a csavarmenetben megy az anya. Így elkerülheted a csavarmenet sérülését! Győződj meg arról is, hogy megfelelő csavaranyákat használsz! Felni- és autómodelltől függően félgömb vagy kúpos kialakítású csavaranyákat használj! Ha bizonytalan vagy, kérj szakembertől tanácsot! Ha a kerék nincs megfelelően a kerékagyon, ez nagy sebességnél problémát okozhat. (5. LÉPÉS „kiegyensúlyozatlanság“). Ezért győződj meg róla, szükség van-e tehermentesítő gyűrűk használatára! A tehermentesítő gyűrűk ellensúlyozzák a felni agyfurata és a kerékagy átmérője közötti különbséget.

Kerékkulccsal húzd meg óvatosan az anyákat átellenes sorrendben! Például: kezd a bal alsó anyával, folytasd a jobb felsővel, majd a bal felső, végül a jobb következzen!

Ezután következik a nyomatékkulcs használata. Ellenőrizd a gépjármű karbantartási könyvében a kerékcsavar meghúzási nyomaték értéket a csavaranyák megfelelő meghúzása érdekében!
A kerekek felszerelése után ellenőrizd a gumiabroncsok légnyomását! Nem vagy biztos benne, hogy kell csinálni? Csekkold az 5. LÉPÉST!

MEGJEGYZÉS: kerékcserét követően 50-100 km megtétele után ismét meg kell húzni a csavarokat! Ez segít megelőzni a csavaranyák meglazulását, ami könnyen balesethez vezethet.

KERÉKTÁROLÁS

Tárold egymáson a kerekeket úgy, hogy kerüld a közvetlen érintkezésüket! Tegyél kartonpapírt, filcet vagy valami hasonló anyagot a kerekek közé, vagy tárold felfüggesztve! A keréktartó állványok hasznos eszközök erre a célra.

A gumiabroncsokat tárold mindig sötét, hűvös helyen! A közvetlen napfény az abroncs idő előtti elöregedését okozhatja. Ha követed a tanácsainkat, az abroncsaid szépek és rugalmasak maradnak! Ha nincs elég vagy megfelelő helyed a tárolásra, vedd igénybe a szakképzett szervizek keréktárolási szolgáltatását!

SZAKÉRTŐI TANÁCS: A kerék letárolása előtt állítsd az abroncsnyomást 0.5 bar körüli értékre a gyártó előírása szerint! Az abroncsok azon idő alatt is veszítenek a nyomásból, amíg nincsenek használatban.
(A tájékoztatás nem teljeskörű.)

SPRINGMYRIDE TIPPEK ÉS TRÜKKÖK

ELSŐ ÉS HÁTSÓ KEREKEK MEGCSERÉLÉSE

Kerékcsere során a hátsó kerekeket párban cseréld az elsőkre vagy fordítva!
Megjegyzés: Soha ne cseréld a jobb oldaliakat bal oldalira, és fordítva!

Nagytakarítasz? Használd a #springmyride hashtaget a közösségi médiában! Ha egy kicsit értesz angolul, akkor itt rögtön nyerhetsz egy garnitúra alufelnit is a még boldogabb tavaszi indításhoz: https://www.spring-my-ride.com