Olaszországból: Italdesign Zerouno

Rengeteget hallottunk már róla, idén azonban végre személyesen is volt szerencsénk meglátogatni a Közel-Kelet egyik legjelentősebb autós kiállítását, a Dubai Autószalont - vagy hogyan hivatalos nevén szólítják, a Dubai Motor Show-t.

Dubai - ahogyan bizonyára mindenki olvasott már róla a médiából - minden téren a gazdagság és a fényűzés fővárosa. Leginkább talán Las Vegashoz lehetne hasonlítani: egy elképzelhetetlen, építészeti túlzásokkal bőven telített hely a sivatag közepén, melynek legfőbb célja az, hogy a világ legjobb üzleteit itt kössék meg. A gombamód szaporodó felhőkarcolók és mesterséges létesítmények alkotta hihetetlen atmoszféra természetesen az autók világára vetítve is pont olyan, mint amilyen maga a város.

Forma-1 technológia a közútra: Mercedes Project ONE

A Ferrari, Lamborghini, MCLaren és egyéb csúcsmárkák annyira gyakoriak, hogy kis túlzással bármelyik belvárosi utca forgatagából simán össze lehetne válogatni egy luxusautó-kiállításnyi autót egy átlagos hétköznapon. De persze az sem igaz, hogy kizárólag ilyesmikkel mászkálnak itt az emberek. Rengetegen vannak, akik alkalmazottként élnek kint az itt telephelyet fenntartó számos világcég egyikénél, így azért többségében középkategóriás járművekbe botlani, főként japán és német márkák kínálatából. Bontószökevények viszont nincsenek természetesen.

Aston Martin Valkyrie: a jövő hibrid sportautója

Ilyen közegben elég nagy elvárásokkal vágtunk neki a World Trade Centre expojában megrendezett kiállításnak, mivel csak egy napunk volt a nézelődésre, kicsit aggódtunk is, hogy nem lesz elég az idő a teljes kiállítás megtekintésére. Azonban meglepő módon, méretek tekintetében relatíve nem volt olyan nagy a rendezvény - persze tegyük hozzá, hogy a SEMA Show-ról kvázi frissen érkezve egyelőre minden elég kicsinek tűnik :)

Patika veterán Mercedes a Brabus Standján

A három nagy csarnok összesen cirka 55.000 m2-nyi beltéri területet tett ki, ami nagyságrendileg az AMTS pavilonos részeivel egyenértékű. Ezt egészítette ki még egy zsebkendőnyi drift pálya, valamint egy szintén nem túl nagy szabadtéri rész, ahol a Toyota, a Nissan és a GMC aktivitásai folytak, játékokkal és tesztvezetéssel egybekötve. 

A Dubai Motor Show koncepcióját tekintve főként valóban egy autószalon, de abból a komolyabbik fajta. A terület több, mint háromnegyedét teszik ki a gyártói és importőri tematika, összesen 42 márka részvételével. A standok minőségben és méretben is leginkább Genfet idézik: a szellősen elhelyezett hatalmas, csillogó-villogó installációk és gigantkus ledfalak előtt relatíve kevés modell várta tárt karokkal az érdeklődőket, jellemzően márkánként minden fontosabb típusból 1-1 darab személyében.

Az új X7 koncepció a BMW standján

A csemegét a számos standon fellelhető koncecpióautók és ritka, egyedi kiadások jelentették, valamint az európai szemnek szinte ismeretlen gyártók bemutatkozása, mint például a Genesis, Borgward, W Motors, vagy a Shaali. De említhetnénk az amerikai márkákat is, így Lincon, Cadillac, Dodge és társai. Na és persze ne felejtsük el a Devel-t sem, ami az egyik fő oka volt a a kilátogatásunknak: a Dubaiban őshonos gyártó első modellje, az 5.000 lóerős, elvileg 560 km/órás végsebességre képes Sixteen már szinte végleges formájában volt megtekinthető, a nagy találkozásról nemrégiben külön cikkben is értekeztünk.

Devel Sixteen, az 5.000 lóerős sportautó

Az igazi látványosságokat pedig természetesen a különböző luxusmárkák standjai - így a Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, McLaren, Rolls-Royce, vagy akár az önállóan kiállító Brabus - jelentették. Ezek már jellemzően biztonsági személyzettel megerősített, zárt standok voltak, a kordonokon belülre pedig csak ellenőrzött létszámban engedték be az érdeklődőket.

Az Aventadorok egyike a Lamborghini standján

A show negyedét kitevő legkisebb csarnok egyszerre adott otthont a tuningnak, a háttériparnak és a veterán autók témakörének, jól kitömve a kapcsolódó lifestyle cuccoknak szentelt standokkal is. Bár nem volt túl nagy, azért itt is akadtak bőven érdekességek, úgy, mint a prémium olasz sportautókat gyártó Italdesign, a brutális, szögletes terep-SUV-ket gyártó Karlmann King, vagy éppen a világ teljesen más pontjain már több ízben látott Kuhl Racing Japan standja, a már jól ismert aranyszínű "vésett" Nissan GT-R-rel.

Karlmann King: Ford F-450 Super Duty alapú "lopakodó" SUV, 500 millió forintért

Megnézhettünk egy kis szeletet a helyi utcai tuningéletből is, mely láthatóan odakint is egyelőre a manapság világszerte dívó widebody őrület után halad. A főként Liberty Walk és Rocket Bunny szettekkel felvértezett autók zömét az itthon kissé szerencsétlenül hangzó "FOS Concepts" csapata hozta a helyszínre és sikerült pár szót váltanunk néhány helyi tuner arccal is. Elmondásuk szerint rengeteg tuning autó van Dubai környékén, látni viszont főként azért nem lehet őket, mert ezek az átalakítások ugyanannyira illegálisak itt is, mint bárhol Európában. Viszont elvileg már folyamatban vannak a kormányzati lépések a legalizáció irányában, a kinti viszonyokat ismerve pedig borítékolható, hogy minden sokkal egyszerűbb és logikusabb lesz, mint erre mifelénk.

A helyi tuningélet egyik gyöngyszeme, egy Liberty kites Dodge Challenger

A cirka két tucat autóból álló veterán zóna 1-2 kivételes darabtól eltekinte elég felejthető volt, ami viszont sokkal érdekesebb látnivalókat tartogatott, az a vele szemben felsorakozó "Boulevard of Dreams" részleg, ahol kizárólag egyedi szériás szuper sportautók kaptak helyet. Több Bugatti Veyron, Ford GT, Koenigsegg CCX, LaFerrari parkolt itt, a tulajdonosok pedig be is invitáltak a kordonokon belülre fotózni, így testközelből - és persze mindenre nagyon vigyázva - nézhettük meg ezeket a lehetetlenül drága csodákat.

A Kuhljapan pazar építését már korábban is láthattuk

McLaren 720S: ilyen még a SEMA Ahow-n sem volt

A Volkswagen futurisztikus elektromos koncepciója, a BUDD-e

Az Audi pályautója, az R8 LMS aktuális változata

A világ első kézzel gyártott szuper sportautója, a Vulcano Titanium az ICONA-tól

A 2018-as Ford Mustang GT

Gyárilag teltuningolva: Infiniti Q60 Project Black S

Pazar W16 kacsint ki a full karbon Bugatti kasztni alól

A többiről pedig beszéljenek a képek: több, mint 400 fotót találtok a galériában a show felhozataláról!