A Totalbike.hu csapata múlt hétvégén rendezte meg 24 órás robogóversenyét a Visonta határában fekvő Brezova gokart pályán. A Lö Visonta névre keresztelt endurance futamot a néhány héttel korábbi Le Mans-i verseny ihlette.

Nagy élmény volt egy olyan eseményre ellátogatni, amelyhez hasonlóról még nem tudósítottunk, ezért már a rajtot megelőző órákban a kilátogattam a helyszínre, ahol baráti hangulatban, viszont profi szakértelemmel, elszántsággal küzdöttek a srácok az edzésen a lehető legjobb köridő eléréséhez. A verseny előtt már csak az utolsó simítások, apró beállítások, guminyomás-ellenőrzés, illetve a szponzor matricák felragasztása maradt csak hátra.

Majd, ahogy a Le Mans-i versenyen is szokás, délután 3 órakor elindult a verseny. Természetesen a klasszikus rajtprocedúra is elmaradhatatlan volt: a motorok az aszfaltcsík egyik oldalán, a másikon a versenyzők, majd a rajtpisztoly eldördülését követően futás a robogóhoz, indítózás és el is kezdődött a 24 órás maratoni robogózás.

Kívülállóként nem láttam be a kulisszák mögé, így a BME Scooter Racing Team-et kérdeztem a felkészülésről illetve magáról a versenyről:

"A Totalbike kiírását követően, egy óra múlva tulajdonképpen kész volt a csapat, illetve megvolt a motor, amit az egyik csapattag ajánlott fel, egy Yamaha Jog-ot. Első látásra megállapítottuk, hogy a motor sokat állt, de alapvetően egyben van. Mivel az idő vasfoga nem kegyelmezett a kis paripánknak sem, elkerülhetetlen volt, hogy csavarra szétszedjük a motort, ha nem akarunk a verseny alatt sokat szerelni. Így is történt. Az alkatrészlistát ide leírni elég hosszadalmas lenne, de a lényeget kiemelve: a motorblokk és a hajtás teljesen fel lett újítva, kaptunk új gumikat, új kipufogót.

Fontos, hogy a versenykiírás szerint a kipufogón és a variátoron kívül semmit nem változtathattunk az eredeti állapothoz képest. A motor pár hét alatt teljesen összeállt, de sok tesztre nem maradt idő, ezért volt nagyon fontos a verseny előtti lehetőség számunkra.

A szombati gépátvétel után még apróbb cicomázások folytak a motoron. Felragasztottunk pár matricát, amit szponzorainktól kaptunk és a szabályoknak megfelelően leragasztottuk, illetve kivettük a lámpaburákat. Elkezdtük bekeverni a benzint is, hogy ne a verseny, vagy a tesztek alatt kelljen ezzel foglalkozni.

A szabadedzés alatt nagyjából kitapasztaltuk a motor fogyasztását, a versenyzők pedig szokhatták a kanyarokat és az aszfaltot. A teszt után még egy pár hűtőfuratot eszközöltünk a variátor fedelén. Erre azért volt szükség, mert a szabadedzés közben a versenyzők panaszkodtak a szerkezet melegedésére, a furatokkal ez elviselhető szintre mérséklődött a verseny alatt.

Az edzést a 16. helyen zártuk. Egy-két csavar elveszett, ezeket pótoltuk. A kipufogónk sajnos a jobbos kanyarokban mindig leért, de a szomszéd csapat, a későbbi győztes Big Hero 4 segítségünkre sietett, és kölcsönadott egy esztétikusan lila-fehér rugóstagot, ami rengeteget segített. Ezúton is köszönjük! Eközben mindenki öntötte magába illetve magára a folyadékot, nagyon meleg volt. Ez főként a versenyzőknek volt fontos, ugyanis a tesztek alapján másfél-két órás etapokat állapítottunk meg, ami mindig versenyzőcserével és tankolással végződött. A pilóták verseny közben nem tudtak inni, ezért a szüneteiket nagyrészt ivással is töltötték. Közben készült ebéd, ami mindenkinek nagyon jól esett, a nagy meleg ellenére.

A rajt szerencsére esés és ütközés nélkül lezajlott. Az időmérőn megszerzett 16. helyről előreugrottunk a 9-re, majd ezt tartani is tudtuk. Volt pár bukásunk, az egyik versenyzőnk elég erősen megütötte a vállát, hosszú ideig pihentetnie és jegelnie kellett, mire vissza tudott menni. Az első komolyabb időveszteséget jelentő bukás során szétugrott a berúgó szerkezet, ezt javítás helyett gyorsan eltávolítottuk, és reménykedtünk, hogy az önindítónk bírni fogja a strapát. Ezután sajnos csak a 20. hely környékére tudtunk visszamenni, de a versenyzőink profin vették a köröket, a technika se mondta fel a szolgálatot, így haladtunk előre folyamatosan.

Estefele már a 10. hely környékén jártunk, amikor is beütött a baj, leesett a kipufogónk, aminek az eredménye egy nagyobb esés lett. A szerelés villámgyorsan kezdetét vette. Röpke 20-30 perc után a motor ismét menetre készen állt, ám sajnos megint csak a mezőny végébe tudtunk visszamenni. Pilótáink ezután feszített tempóban motoroztak előre, le kellett küzdenünk a viszonylag tetemes hátrányt. Az éjszaka eseménytelenül telt, a srácok jó tempót motoroztak. Voltak, akik eközben tudtak aludni, páran virrasztottak. A sötétben jól jött a tablet, ezzel tájékoztattuk a versenyzőt a krétás tábla helyett. Szerelni nem kellett, a hűvös jót tett a pilótáknak, de a motornak is. Az éjszaka folyamán rejtélyes körülmények között elhagytunk pár elemet a motorról, ezt csak pirkadatkor vettük észre.

Reggel megtörtént a verseny legnagyobb balesete, aminek fél óra szünet, és sajnos egy lábtörés lett a vége. Innen is jobbulást kívánunk a versenyzőnek. Az időt kihasználtuk, féket állítottunk, hűtöttük a blokkot, tankoltunk, ragasztottuk a törött idomokat. A motor továbbra is csodásan ment, a versenyzők folyamatosan gyűjtötték a köröket. Tulajdonképpen technikai hiba miatt nem kellett kiállnunk, ezzel nem sok csapat büszkélkedhetett a verseny végén. Izgalmakat az utolsó fél óra is tartogatott, ugyanis mögöttünk a Delirium Racing profi pilótái komoly fenyegetést jelentettek, amikor is egy defekt keresztül húzta a számításaikat. A pályára visszatérve elképesztő tempóban hozták a köröket, izgultunk, hogy sikerül-e utolérniük, de végül ez nem történt meg. A versenyt a 14. helyen fejeztük be, elképesztő hangulatban teltek az utolsó körök.

A verseny során kb. 37 liter üzemanyagot és 1 liter olajt fogyasztottunk el, ez nagyjából 3,5 literes átlagfogyasztást jelentett. Körülbelül 20 kiló jeget használtunk el italok hűtésére, nagyjából 7-8 karton víz fogyott és sörből is elment a 24 óra alatt majdnem 2 tálca. Alvásból a szerencsésebbeknek 6 óra, a szerencsétlenebbeknek 1-2-3 jutott. A végeredmény a 14. helyen kívül kb. 20 nagyon boldog és megkönnyebbült ember, egy összekovácsolódott csapat, és egy kívülről ugyan kicsit leélt, de tartós tesztnek alávetett tökéletes motor. Ha valakit érdekel, akkor eladó: nem dohányzó női tulajtól, megkímélt, kevés kilométerrel nevet

A verseny alatt összesen 938 kört tett meg a kicsike, összesen 951,132 kilométert. A legjobb köridőnk alapján csak a 19. legjobbnak kellett volna lennünk, az átlagos tempónk alapján azonban akár előrébb is végezhettünk volna. Ha nincs a reggeli kavarodás, vagy nem esik le a kipufogó, akkor akár... de sajnos volt kavarodás és a kipufogó is leesett, így meg kell elégednünk a 14. hellyel. A 14-es szám úgyis a szívünkhöz nőtt a BME-n, mert pont ennyi hétből áll a szorgalmi időszak."

A 24 órát követően a Big Hero 4 csapat végzett az élen, másodikként zárt Scooter Team Kimle, a dobogó harmadik fokára pedig a PwC Nyélgáz csapata állhatott. Gratulálunk, nem csak nekik, hanem az összes versenyzőnek, szerelőnek, segítőnek, nem kis munkát fektettek ebbe a versenybe.

Sajnos egy durva bukás is volt, a mentők lábtöréssel szállították kórházba a Sons of Mevlevik csapat egyik versenyzőjét, neki pedig mielőbbi gyógyulást kívánunk.

És ha már motorversenyről írunk, be kell számolnunk egy tragikus balesetről, a tengerentúlról. Laguna Secában rendezett Superbike/Superstock 1000-es sorozat futamában a rajtot követően több motoros is hatalmasat esett, két spanyol versenyzőt kórházba szállítottak, de Daniel Rivas és Bernat Martinez életét már nem tudták megmenteni az orvosok.

Vigyázzon mindenki magára két keréken, az autósok pedig figyeljenek a motorosokra!