karbon felni a Koenigsegg Agera R-en (kép: ItalianCarKing Photography)

Régóta nem újdonság a tisztán karbon, vagy a karbon-könnyűfém hibrid felnik ötlete: a versenysportban, de akár utcán, szuper sportautókon is láthattunk már hasonló megoldásokat.

Sőt, a háttériparban sem ismeretlen a jelenség, cirka 7 évvel ezelőtt a Wheelsandmore dobta piacra kétrészes, Megalight-Forged-Series névre hallgató szériáját, melynek küllői alumínium, pereme pedig karbon megoldást tartogatott.

Mivel a szénszálas műanyag ennyire precíz megmunkálása nagyon sok kézi beavatkozást igényel, mindez méregdrága előállítás mellett, eddig főként a legmagasabb kategóriás gépek tulajdonosainak az öröme lehetett. Most azonban változni látszik a helyzet.

ThyssenKrupp Carbon Components és a Maxion Wheels egy új technológiás eljárással már nagy szériás gyártásra rendezkedik be, így akár néhány éven belül piacra kerülhetnek az elérhető árú karbon felnik.

Illetve csak részben karbon: a felni "váza" ugyanúgy kovácsolt alumíniumból készül majd, erre megy fel a vastag szénszálas borítás. Azonban az így kapott súlycsökkentés is tekintélyes: a fejlesztők ígérete szerint csaknem 40%-os redukció várható az azonos méretű, minőségi kovácsolt alumínium garnitúrák hasonló adataihoz képest.

Már most több prototípus létezik, melyeket jelenleg luxus- és szabadidőautókon használnak, további érdekesség, hogy az új fejlesztéseket pedig a Volkswagen-csoport járművein tesztelik. A tervek szerint a gyártás elindulása után először a prémium kategóriás járművekre lesz elérhető a karbon-széria, majd nem sokkal később az "átlag" utcai járművekre is - bár nem lennénk meglepve, ha a Wörthin már azelőtt láthatnánk egy-egy Wagent hasonló szettel felszerelve.